Jarenlang hebben we moeten toezien hoe de auto’s in Duitsland goedkoper waren dan hier. Maar met de komst van EV’s kruipen de prijzen steeds verder naar elkaar toe. Behalve bij de Duitse Dacia-dealers, daar is de Spring nog altijd fors goedkoper. Kun je in dit geval de voordelige elektrische auto importeren en ook de Nederlandse subsidie krijgen via de SEPP-regeling?

Het merk geeft tot 31 maart maar liefst 10.000 euro korting op de Dacia Spring. Daardoor kun je in Duitsland een elektrische Spring bestellen voor een kleine 12.750 euro. Normaal kun je als Nederlander fluiten naar Duitse subsidies, maar in dit geval gaat het dus om korting van Dacia zelf. Nog leuker wordt het als je dan ook nog 2.950 euro subsidie van de Nederlandse staat zou krijgen…

Tip: Lees hier de review van de nieuwe Dacia Spring, de goedkoopste auto van Nederland

Mag je als Nederland shoppen bij Dacia Duitsland?

We hebben een aanvraag gedaan op een Dacia Spring met 10.000 euro korting. Nadat we onze gegevens achterlieten, kregen we een mail met daarin een code waarmee we de korting kunnen verzilveren bij een Duitse dealer. We hebben aan Dacia in Duitsland gevraagd of we als Nederlander écht zo’n Spring mogen kopen, maar daar hebben we nog geen reactie op gehad.

Krijg je SEPP bij een geïmporteerde auto?

Een woordvoerder van de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO) legt aan TopGear uit wat de regels zijn. ‘Een nieuwe auto mag de aanvrager zelf importeren. Wel moet men een overeenkomst sluiten en goed opletten bij de registratie bij het RDW dat de drie data gelijkstaan’, vertelt de woordvoerder. Deze drie data zijn datum van de eerste toelating, datum van tenaamstelling en datum van eerste inschrijven.

De eerste toelating is de datum waarop de auto voor het eerst in gebruik is genomen. De datum van tenaamstelling is de dag dat de auto op naam van de eigenaar komt. Tot slot is er de datum van eerste inschrijven. Dit is de dag dat de auto zijn Nederlandse kenteken krijgt. Staan deze data op dezelfde dag, dan heb je prijs. Voor de SEPP moet de nieuwprijs wel tussen de 12.000 en 45.000 euro liggen.

We leggen ook het voorbeeld van de Duitse Spring voor aan woordvoerder van het RVO. Hij zegt: ‘Indien de Dacia in Duitsland nieuw wordt aangeschaft en het kenteken bij de RDW wordt geregistreerd met drie dezelfde data, dan kan hiervoor SEPP-subsidie worden aangevraagd in de categorie nieuw, dus 2.950 euro.’ Met SEPP wordt een geïmporteerde elektrische auto ineens wel heel aantrekkelijk.

De overheid betaalt jouw belastingen…

Dan moet je in Nederland nog even 21 procent BTW aftikken, wat net geen 2.700 euro is. Die geef je aan de staat, maar vervolgens krijg je weer 2.950 euro SEPP terug. De overheid betaalt dus eigenlijk jouw belastingen. Schijnbaar kunnen ze het dus wel leuker maken.

Goed, er komen nog wel wat kleine kosten bij, want de auto moet je nog fysiek naar Nederland halen. Wellicht heb je nog een vriendje met een aanhanger, dat scheelt weer. Maar dan nog, de geïmporteerde Spring zal alles bij elkaar niet snel duurder worden dan 21.750 euro (18.800 euro met subsidie), de prijs die je hier minimaal betaalt voor de elektrische Dacia.

Ook SEPP bij een geïmporteerde tweedehandsauto

Bij tweedehandsjes wordt er een variabel aan de voorwaarden toegevoegd. Wanneer je een EV uit het buitenland hierheen wilt halen, moet je dit via een RDW-erkend bedrijf doen om aanspraak te doen op subsidie. Je kunt een RDW-erkend autobedrijf de bemiddeling laten doen. ‘De koper van de auto kan in aanmerking komen voor de SEPP-subsidie en dient dan eventueel de importbemiddelingsovereenkomst te kunnen overleggen’, vertelt de woordvoerder.

Voor gebruikte EV’s geldt dat de oorspronkelijke nieuwprijs niet minder mag zijn dan 12.000 euro en niet meer dan 45.000 euro. Weet je een RDW-erkende dealer te strikken om een gebruikte EV op te pikken in het buitenland, dan kun je 2.000 euro subsidie krijgen, wat net zo veel is als bij een Nederlandse tweedehands EV zou krijgen.

Reacties

  • Jaap heeft op 22 januari 2024 geschreven:

    De Duitse Dacia koop je ex btw in Duitsland, er zit ook geen kenteken bij. In NL krijgt hij kenteken en 21% btw. Trouwens…..waarom zou je de moeite doen? Op MP staan ze al voor 13k amper jaar oud en weinig km

    • Henk heeft op 23 januari 2024 geschreven:

      Blijft veel geld voor zo’n elektrische Canta.

      Reageer
    Reageer
  • Wesley heeft op 21 januari 2024 geschreven:

    Volgens mij kan dit niet? Als jij hem in Duitsland koopt, dan heb je de auto niet bij een Nederlandse autohandelaar gekocht. Dan krijg je naar mijn weten ook de subsidie niet?

    • Roel heeft op 19 mei 2024 geschreven:

      oriënteer je voordat je reageert. Het kan volgens de richtlijnen van het RDW WEL

      Reageer
    Reageer
  • Rob heeft op 21 januari 2024 geschreven:

    Waarom moet je in Nederland btw betalen op een auto die je uit een eu lidstaat importeert? Betaal je dan geen btw in Duitsland?

    • Bas Leesberg heeft op 22 januari 2024 geschreven:

      • jojotaxman heeft op 29 januari 2024 geschreven:

        Hoi Bas, als een particulier een nieuwe of bijna nieuwe auto in bijv Duitsland koopt moet BTW over de aankoop worden aangeven in Nederland. Bij aankoop kun je met de verkoper afspreken dat de levering tegen 0% Mws kan omdat de auto naar Nederland gaat. Dit zal niet vaak gebeuren, de verkoper wil geen risico lopen, hij moet aantonen dat de auto Duitsland heet verlaten. De 2e mogelijkheid is de afspraak met de verkoper dat, nadat de auto in Nederland is geregistreerd bij de RDW en de documenten zijn gestuurd naar de verkoper de Mws wordt teruggestort. De 3e mogelijkheid is dat de betaalde Mws via de Nederlandse Belastingdienst wordt teruggevraagd in Duitsland bij het Duitse Finanzambt. Er hoeft dus per saldo GEEN twee keer BTW te worden betaald over de aankoop van een nieuwe auto in een ander EU-land.

        Reageer
      Reageer
    • @Rob heeft op 21 januari 2024 geschreven:

      Het klinkt idd onlogisch en als een fout in het artikel.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear