Het ooit door Carroll Shelby opgerichte bedrijf Shelby American, dat losstaat van Ford (kijk anders vanavond deze film even), bestaat 60 jaar. Niet dat er wat ons betreft een excuus nodig was om deze Shelby GT500KR terug te brengen, maar goed, je hoort ons niet klagen.

Het ‘KR’ in de naam staat voor ‘King of the Road’ en prijkte slechts twee keer eerder op een opgepepte Shelby Mustang: in 1968 en in 2008. Die auto’s leverden respectievelijk ‘340’ en ‘546’ pk (moet je ruim zien), maar dat is hier net even een ander verhaal. Deze KR is namelijk gebaseerd op de Ford Mustang Shelby GT500, die van zichzelf al een gestoorde 770 pk levert.

912 pk op de achterwielen

Shelby gaf de GT500KR ruim 140 extra pk’s, om uit te komen op een totaal van 912 pk. Blijf even rustig zitten. Prestatiecijfers noemt het bedrijf niet, maar bedenk dat de standaardauto van 0 naar 100 gaat in 3,5 seconden. Reken daar 140 pk bij en je weet: heel veel sneller zal ie niet zijn. Heel veel rokeriger wel.

Om tot deze specs te komen, kreeg de 5,2-liter V8 een nieuwe supercharger van 3,8 liter en werd de koeling herzien. Shelby zegt erbij dat het nieuwe vermogen wordt gehaald op normale straatbenzine, wat het des te indrukwekkender maakt. De GT500KR kreeg verder een ultralichte motorkap van ‘droog koolstofvezel’ (hé Shelby, hier in Nederland wordt ie gewoon nat, hoor). Ook werd de aandrijflijn werd versterkt, de MagneRide-ophanging werd agressiever uitgevoerd en er verscheen een Borla-uitlaat onder de auto. De 20-inch wielen zijn speciale Shelby-exemplaren. Optioneel kun je kiezen voor een widebody-carrosserie, racestrepen of een gepolijste supercharger. Toe maar.

De oplage en prijs van de Shelby GT500KR

Shelby zegt toe voor elk van de drie modeljaren 2020 tot en met 2022 60 GT500KR’s te produceren. In totaal bouwen ze dus 180 exemplaren. Gezien de waarde van de vorige KR’s lijkt het ons niet alleen een vermakelijke, maar ook een verstandige investering.

De pakketprijs voor al dit moois begint bij 54.995 dollar, of zo’n 48.500 euro. Heb je niet al een GT500 uit 2020 of 2021 slingeren en moet het bedrijf een nieuw 2022-exemplaar voor je aanschaffen, dan mag je minimaal 127.895 dollar afrekenen (112.700 euro). Wat er met je portemonnee gebeurt als je iets als deze Shelby GT500KR op Nederlands kenteken probeert te zetten, hoeven we je vast niet te vertellen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)