Uit principe willen we de officiële onthulling van de Skoda Kodiaq RS eigenlijk overslaan – puur omdat er de meest langgerekte en uitgemolken teasercampagne aan vooraf ging. Maar dat doen we niet – daar is de Skoda Kodiaq RS nét iets te bijzonder voor.

Om te beginnen, claimde de Skoda Kodiaq RS de titel van snelste zevenzitter op de Nürburgring ooit, met onze collega Sabine Schmitz achter het stuur. Nu zijn er genoeg andere zevenzitters die het sneller zouden kunnen, maar dat simpelweg niet gedaan hebben.

Wat is er nog meer bijzonder aan de Kodiaq RS?

Het tweede bijzondere kenmerk is de krachtbron. Ondanks al het gedoe om dieselmotoren, kiest Skoda voor een turbodieselmotor. De 2,0-liter TDI produceert 240 pk en 500 Nm koppel. Daarmee schieten jij en je gezin in 7 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is 220 km/u.

Om het karakterloze geratel van een dieselmotor te veraangenamen, blaast Skoda spannende motorgeluiden door de speakers. Het geluid wordt agressiever naarmate je sportievere rijmodi inschakelt. In de individual-mode kun je zelf kiezen welke stand je het aangenaamst vindt.

Natuurlijk hangt de Skoda Kodiaq RS vol met sportieve badges en mooie materialen. Binnenin zou het een heuse GTI kunnen zijn. Buiten houden 20-inch wielen de Skoda Kodiaq RS boven het asfalt en in de velgen hangen 17-inch remschijven.

Op de Autosalon van Parijs toont Skoda de auto aan het publiek. Prijzen en verdere details volgen nog.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)