
Eerder reden we al met de Smit Oletha, dus wellicht ben je al bekend met deze beeldschone creatie uit Californië. In dat geval weet je ook dat hij geen BMW Z8 is, ook al lijkt ie erop. De eerste versie van de Smit Oletha was uitgerust met de 4,4-liter V8-motor uit de racer BMW M3 GTS. Een geweldige motor, maar de echte BMW-fan doet het natuurlijk met twee cilinders minder. Daarom is de Smit Oletha er nu ook met een zes-in-lijn.
Zes cilinders op een rij, dat schreeuwt vrij letterlijk en figuurlijk BMW – ongeacht het feit dat het merk genoeg uitstapjes naar drie, vier, acht, tien en twaalf cilinders maakte. Het is dan ook, zoals de jongeren dat tegenwoordig zeggen, echt superchill om te zien dat Smit Vehicle Engineering nu deze motor gebruikt. En ze doen het meteen goed. Ze pakken niet een willekeurige zes cilinder; ze gaan voor de motor uit de legendarische M3 E46.
Uiteraard waren de monteurs van Smit niet te beroerd om de 3,2-liter zescilinder nog eens flink te tweaken. Zo zorgden ze voor gesmede zuigers, drijfstangen en krukas, maar ook voor lichtgewicht nokkenassen voor de 24 kleppen. Die aanpassingen leverden ruim 60 pk extra op ten opzichte van het origineel waardoor het totale vermogen uitkomt op 406 pk. Inderdaad, wel ongeveer 50 pk minder dan de V8.
Waarom zou je de Smit Oletha met zes-in-lijn kiezen?
Goede vraag. Daarvoor hebben we de laatste foto in de galerij hierboven toegevoegd. Dat is een kiekje van de V8-versie, voor als dat je niet was opgevallen. Optisch is het grootste verschil de bobbel in de motorkap, aangezien de zescilinder wat minder fors is. De Smit Oletha met zes-in-lijn is dan ook 45 kilo lichter dan de versie met V8. Uiteindelijk zijn beide auto’s geweldig om te zien en te rijden. Kies de een als je kickt op veel cilinders, of de ander als je blij wordt van het idee van een BMW-coupé met zes-in-lijn.
Meer van TopGear


BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

BMW geeft een wel heel vreemde keuze voor de volgende M3 (maar hij wordt wel mooier)

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

Dit moet wel de roestigste Volkswagen zijn die je ooit gezien hebt (en niet alleen de achterklep)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

APK voor motorfietsen verplicht in Europa, maar de manier waarop is wel een beetje raar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders

Slenter mee over de duurste autosloperijen ter wereld (je kunt wel raden waar)
