Snelle stationwagens voor weinig

Zeven suggesties voor een coole familiezeuler met dikke motor

Foto('s): VolvoVolvo V70 R
Volvo V70 R

Een snelle stationwagen is de volmaakte auto. Hij is rap, praktisch en cooler dan een SUV. De jaren na de millenniumwisseling vierde de snelle stationwagen hoogtij: vrijwel elk merk had er eentje in het aanbod. Daarom dateren de meeste snelle stationwagens ‘voor weinig’ ook uit die periode, met wat uitzonderingen. We zetten zeven suggesties voor je op een rijtje. Welke snelle stationwagen voor weinig is jouw favoriet?

Alfa Romeo 156 Sportwagon 3.2 V6 GTA – 250 pk

Alfa Romeo 156 GTA StationFoto('s): Alfa Romeo

0-100 in 6,3 seconden – 250 km/u – vanaf 13.000 euro
De Alfa Romeo 156 GTA is alleen voor lefgozers. Niet omdat de 3.2 V6 te krachtig is of omdat de wegligging zo beroerd is, maar vanwege het… mechanische temperament van de auto. De goedkoopste versies zijn voorzien van een Selespeed-automaat, die niet voor niets ‘sillyspeed’ wordt genoemd. Maar als ie goed loopt, klinkt de V6 voortreffelijk. De Alfa Romeo GTA werd kort geproduceerd, van 2002 tot 2003.

Opel Insignia Sports Tourer 2.8T – 260 pk

Opel Insignia 2.8 TFoto('s): Opel

0-100 in 7,2 seconden – 250 km/u – vanaf 10.000 euro
Dit is misschien wel de slaperigste sleeper in deze lijst, want niemand verwacht van deze auto dat ie zes cilinders heeft, laat staan van een Opel-rijder dat ie ze ook gebruikt. Hij is wat aan de zware kant, dus de 2,8-liter turbomotor zorgt voor een 0-100-tijd van slechts 7,2 seconden. Deze generatie Opel Insignia rolde van 2008 tot 2013 uit de fabriek en we gokken dat er maar weinig Opel-rijders zijn die de hoge brandstofkosten overhebben voor de prestaties – daarom kosten ze niet veel meer.

Volvo V70R – 300 PK

Volvo V70 RFoto('s): Volvo

0-100 in 5,9 seconden – 250 km/u – vanaf 15.000 euro
Je ziet ze veel met enorme kilometerstanden, wat iets zegt over de betrouwbaarheid van de 2,5-liter vijfcilinder. De Volvo V70R werd gebouwd vanaf 2000 en als je goed zoekt, kom je ook exemplaren tegen die niet grijs of zwart zijn. Bijvoorbeeld in die typische jaren-negentigkleur (maar dan in de 00’s) waarvan je niet zeker weet of het nu groen of blauw is. Misschien wel de coolste auto in dit lijstje.

Audi S6 V10 – 435 pk

Audi S6 Avant V10Foto('s): Audi

0-100 in 5,3 seconden – 250 km/u – vanaf 15.000 euro
De Audi S6 van 2006 tot 2011 is misschien geen sleeper volgens het boekje, want de auto straalt zeker een bepaalde masculiniteit uit. Maar dat er een V10 in ligt, dat zou je misschien niet denken. Deze generatie S6 komt uit de tijd dat het werkelijk niet op kon. Tegenwoordig moet je het in het geval van de S6 doen met een V6-diesel en bij het tanken de vraag of je je CO2-uitstoot wilt compenseren.

Chrysler 300C 5.7 Hemi – 341 pk

Chrysler 300C 5.7 HemiFoto('s): Chrysler

0-100 in 6,4 seconden – 250 km/u – vanaf 8.000 euro
Van 2005 tot 2010 was dit het summum in de rapperswereld, samen met de Escalade. In Amerika passen ze graag 24-inch velgen onder de 300C en vleugeldeuren zijn een pre. Nederlanders zijn iets nuchterder, en veel exemplaren staan er nog standaard bij. Je zult leeglopen op verbruik en wegenbelasting, maar je rijdt wel een Chrysler met een Hemi-motor en in sommige gevallen zelfs vierwielaandrijving.

BMW 335d – 286 pk

BMW 335D TouringFoto('s): BMW

0-100 in 6,3 seconden – 250 km/u – vanaf 10.000 euro
BMW deed goede zaken tussen 2005 tot 2012 met de BMW 335d. Het aanbod van vlotte diesels is groter dan dat van andere snelle stationwagens voor weinig op deze pagina. Je levert wat in op wegenbelasting, maar we gokken zo dat je met deze auto de goedkoopste kilometers maakt. Het is in ieder geval een verstandigere keuze dan de 300C hierboven. Oh, en omdat er een turbo op de motor zit, kun je ‘m waarschijnlijk nog iets peperen.

Mercedes E 500 – 306 pk

Mercedes E 500Foto('s): Mercedes

0-100 in 6,5 seconden – 250 km/u – vanaf 10.000 euro
Na BMW en Audi moesten we natuurlijk ook nog een Mercedes meenemen. Van deze Mercedes E 500 kun je het beste een exemplaar ná de facelift nemen, en niet gelijk eentje uit het eerste jaar (2003). De periode van 1995 tot 2005 staat bekend als de rampjaren van Mercedes, dus die periode kun je beter mijden. Als je een goede hebt, dan sprint je in 6,5 seconden naar de 100 km/u. Je hebt al zo’n ruime E-klasse Estate vanaf 10.000 euro.

Reacties
  1. Ray zegt op 16 maart 2020 om 09:49:

    Passat r36

  2. Pieter zegt op 14 maart 2020 om 19:52:

    Jullie vergeten natuurlijk de geweldige Lancia Lybra

  3. Remon zegt op 12 maart 2020 om 16:54:

    De passat 3.2 v6 past hier ook mooi tussen 😉

    • Dave zegt op 13 maart 2020 om 19:12:

      Of de saab 9-5 in aero en griffie verie

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken