De snelste sedans ter wereld

Die je nu nieuw kunt bestellen

Der neue Mercedes-AMG C 63
Der neue Mercedes-AMG C 63

De Audi A7, de Mercedes-AMG GT 4-Door, de Tesla Model S en de Porsche Panamera zijn allemaal geen sedan – het zijn hatchbacks. We hebben dat geveins lang genoeg gedoogd, maar we schrappen ze nu definitief uit de lijst van snelste sedans ter wereld. We sorteren de lijst op de 0-100-tijd, omdat het gros van de sedans begrensd is (al is het in veel gevallen niet op 250 km/u).

Daarbij zijn er een aantal auto’s die zeker op de lijst passen, ware het niet dat ze uit productie zijn. We noemen een BMW M3 of een Jaguar XJR 575. De Audi RS 3 Limousine valt er nét buiten, hoe vervelend jullie het ook vinden. Zijn we per ongeluk toch een sedan vergeten in het lijstje van snelste sedans ter wereld? Laat het ons weten.

Mercedes-AMG CLA 45 S

Mercedes-AMG CLA 45 S

Vermogen: 421 pk
0-100 km/u: 4,0 seconden
Topsnelheid: 270 km/u
De Mercedes-AMG CLA 45 S is vrijwel identiek aan de hatchback, maar dan met een sportief aflopend kontje. Het nerdfestijn van een 2,0-litermotor met intelligente koeling, aerodynamische plastic kap, 421 pk en 500 Nm ligt voorin en drijft via een achttraps automaat alle wielen aan.

Mercedes-AMG C 63 S

VolgendeVolgende Mercedes-AMG C 63 Mercedes-AMG C 63

Vermogen: 510 pk
0-100 km/u:  3,9 seconden
Topsnelheid: 290 km/u (met AMG Driver’s Package)

We kunnen weinig verzinnen dat ons niet bevalt aan deze auto. Oké, al die instellingen zijn misschien wat gecompliceerd. Maar als je ze eenmaal doorhebt: tjonge. Oh, en het geluid. Hadden we het al over het geluid? Van de Mercedes-AMG C 63 S zul je niet snel spijt krijgen. Behalve als je ‘m naast de nieuwe A-klasse zet – daarvan is het interieur inmiddels een stuk mooier.

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Alfa Romeo Giulia Quadrifolgio betrouwbaarheid

Vermogen: 510 pk
0-100 km/u: 3,9 seconden
Topsnelheid: 306 km/u

Hij klinkt geweldig. Vervolgens moet je bij elk stoplicht vrezen voor rokende banden. En bij rotondes moet je telkens oppassen voor obstakels die plots heel hard van opzij naderen, alleen maar omdat je de V6 wilde horen zingen. Want vergis je niet, de Alfa kan zijn heupen goed laten zwaaien.

02. Bentley Flying Spur

Niet meer Continental Flying Spur, gewoon Flying Spur

Vermogen: 635 pk 
0-100 km/u: 3,8 seconden
Topsnelheid: 333 km/u

Moet een limousine goed rijden? Bentley denkt van wel. Dit is de nieuwe Bentley Flying Spur en het merk gooide er een lading op de bestuurder georiënteerde tech tegenaan om er zeker van te zijn dat het de vernuftigste sedan van Bentley ooit is. Chauffeurs hadden het nog nooit zo goed.

Jaguar XE Project 8

Jaguar project 8 voorkant
Jaguar XE Project 8 Touring

Vermogen: 600 pk
0-100 km/u:  3,7 seconden
Topsnelheid: 320 km/u (Touring: 300)

De Jaguar XE Project 8 Touring kost geen cent meer dan de Project 8 met ijzerwinkel achterop – dus 149.995 Britse ponden, wat omgerekend bijna 170.000 euro is. Voor een Nederlandse prijs met belastingen en andere nare bijkomstigheden zul je even een belletje moeten plegen naar Jaguar.

Dodge Charger Hellcat

Dodge Charger Hellcat widebody bij vliegtuigen in woestijn

Vermogen: 717 pk
0-96 km/u:  3,6 seconden
Topsnelheid: 315 km/u

De Charger Hellcat is nog altijd niet gepasseerd als de krachtigste sedan ter wereld, dus aan de 717 pk en 881 Nm koppel van de 6,2-liter V8 met supercharger verandert niets. De Dodge Charger Hellcat Widebody haalt maximaal 315 km/u, iets minder dan de smalle versie. De 0-96-tijd is 3,6 seconden en een kwartmijl is in 10,96 seconden afgelegd.

Alpina B7

Alpina B7
Een 7-serie, maar dan sneller

Vermogen: 600 pk
0-100 km/u:  3,6 seconden
Topsnelheid: 330 km/u

Een lengte van 5,2 meter, een gewicht van 2.110 kilo en een 0-naar-100-tijd van 3,6 seconden. Aanschouw de Alpina B7 – de snelste BMW 7-serie ooit gebouwd. Dat mogen we zeggen omdat Alpina officieel een merk is, en geen tuner. Hij is 0,1 seconde sneller dan de BMW M760Li van het merk zelf. Van 0 naar 200 doet de Alpina B7 een luttele 11,9 seconden. De topsnelheid? 330 km/u.

Tesla Model 3

Tesla Model 3 nieuwe velgen

Vermogen: 462 pk
0-100 km/u:  3,4 seconden
Topsnelheid: 261 km/u

De Performance-uitvoering is feitelijk identiek aan de Long Range, maar software zorgt ervoor dat je permanent meer vermogen krijgt waardoor ie nóg sneller is, maar minder ver komt. Tesla zegt dat je in 3,4 seconden van 0 naar 100 zoemt. Topsnelheid? ‘Gewoon’ 261 km/u. (LR: 4,7 seconden en 233 km/u).

Mercedes-AMG E 63 S Limousine

Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC
We weten niet wat we nog eraan missen

Vermogen: 612 pk
0-100 km/u:  3,4 seconden
Topsnelheid: 300 km/u

Hoe een luxueuze bonk auto als deze tot zulke prestaties en zulk weggedrag in staat is, valt niet te bevatten. We weten alleen dat we niets kunnen bedenken dat we missen in deze Mercedes-AMG E 63 S 4Matic. Is dit de ultieme mix van bruikbaarheid en gekte, van lenige dynamiek en hachelijk ontploffingsgevaar?

BMW M5 Competition

BMW M5 Competition F90

Vermogen: 625 pk
0-100 km/u: 3,3 seconden
Topsnelheid 300 km/u
BMW heeft de 4,4-liter twin-turbo V8 25 pk extra geschonken, waardoor het totaal op niet minder dan 625 pk komt. De 0-naar-100-tijd krimpt hiermee van 3,4 seconden naar 3,3 seconden. De topsnelheid is nog begrensd tot 250 km/u, maar als je een vinkje zet bij het Driver’s Package gaat ie opeens ruim 300 km/u.

Reacties
  1. Martijn zegt op 19 augustus 2019 om 19:36:

    Als je de prijs meeneemt in de ranking is de onbetwiste winnaar….. surprise! De Tesla!

  2. Anko zegt op 19 augustus 2019 om 18:10:

    “Aanschouw de Alpina B7 – de snelste BMW 7-serie ooit gebouwd. Dat mogen we zeggen omdat Alpina officieel een merk is, en geen tuner.”

    Uh, als Alpina een merk is, dan is de B7 toch geen BMW? Of mis ik iets?

  3. Frank zegt op 18 augustus 2019 om 08:55:

    Niet mijn ding maar de Cadillac CTS-V komst aardig snel van zijn plek af.

  4. Pepijn zegt op 17 augustus 2019 om 11:38:

    de snelste sedan is toch de tesla model s met van 0/100 in 2.6 sec

    • Guido zegt op 18 augustus 2019 om 09:50:

      Tekst niet goed gelezen?
      Model s is een hatchback, geen sedan.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws