[image id=”105011″ align=”right”]preview[/image]

10. De Toyota Land Cruiser haalt 370 km/u

‘De neus zweeft iets bij 370 km/u’, zegt Craig Stanton, professioneel coureur van Toyota. ‘Verder rijdt het vlekkeloos.’ Excuseer ons als we angsthazen zijn, maar een zwevend neusje bij 370 km/u klinkt niet heel geruststellend. Voor Stanton en zijn kameraden geen punt; dankzij zijn dapperheid claimde deze Land Cruiser zojuist de titel van ’s werelds snelste SUV.
[image id=”105000″ align=”right”]preview[/image]

09. Hij is gebouwd ‘omdat het kan’

De nieuwste snelste SUV ter wereld steelt de titel van Brabus. De Duitsers haalden 340 km/u in een Mercedes GLK met V12. De gedachte van Chuck Wade, manager van Toyota’s Motorsport Technical Centre, was simpel: ‘Waarom pakken we geen Land Cruiser, geven we hem extreem veel vermogen en kijken we gewoon hoe snel hij gaat?’

08. Het motorblok is standaard. Soort van

Als je in de schappen van Toyota gaat neuzen, kom je – op de V10 van de Lexus LFA na – weinig tegen wat je gaat helpen om 370 km/u te bereiken. Daarom ging het team dan maar aan de slag met de standaard 5,7-liter V8 met 386 pk. Daarmee komt de 2.600 kilo wegende Land Cruiser niet heel ver boven de 200 km/u.
[image id=”105001″ align=”right”]preview[/image]

07. De motor kan 3.000 pk hebben

‘Volgens de berekeningen is 1.900 pk genoeg om de snelheid te halen die we willen’, vertelt Chuck ons. ‘De motor – op de koppakking na – is gebouwd om 4.000 pk aan te kunnen. Met alles erop en eraan ligt de limiet van de onderdelen waarschijnlijk op 3.000 pk. Wat ook niet slecht is. Genoeg om op tijd op de zaak te komen.’ De grootste stappen zette het team met de nieuwe turbo’s. De slakkenhuizen met formaat volleybal zitten direct achter de bumper en slokken daar gulzig lucht naar binnen. Een nieuwe automaat met drie versnellingen en een overdrive moet tot 3.000 pk kunnen verwerken.
[image id=”105003″ align=”right”]preview[/image]

06. De banden komen gewoon van de lokale bandenboer

‘Ik heb gekeken naar de banden van een Bugatti Veyron, maar die waren veel te prijzig. We zijn voor Michelin Pilot Supersports gegaan, gewoon uit de schappen van een bandenwinkel.’ De banden moeten – kortstondig – 480 km/u aankunnen.
[image id=”104995″ align=”right”]preview[/image]

05. Er is aan aerodynamica gedacht

En dan de aerodynamica. Camera’s vervangen de olifant-oren die Toyota spiegels noemt. De onderkant is volledig vlak en achterop zit een kleine spoiler. Voor de rest blijft het een uit de kluiten gewassen baksteen; daar doe je weinig aan.
[image id=”104999″ align=”right”]preview[/image]

04. Hij mag gewoon de straat op

Op de achterkant van de Toyota Land Cruiser hangt een geldig kenteken.
[image id=”105013″ align=”right”]preview[/image]

03. Lomp vermogen luistert erg nauw

‘Elke beweging is cruciaal’, zegt Craig Stanton. ‘Je moet drie seconden nemen om van het gas te gaan en weer drie seconden om het gas in te drukken. En je moet supersoepel zijn zodat je het gewicht van de auto niet plotseling verplaatst.’
[image id=”105011″ align=”right”]preview[/image]

02. Er is 4 kilometer nodig

De snelste SUV ter wereld heeft 4 kilometer nodig om 370 km/u te bereiken. Daarvan is 2,4 kilometer gereserveerd voor accelereren en 1,6 kilometer als remweg.
[image id=”105008″ align=”right”]preview[/image]

01. Guinness erkent het record niet

De Land Cruiser gaat niet het Guinness Book of Records in. ‘We wilden het wereldrecord zetten voor snelste SUV op planeet aarde’, zegt Dan Gardner van Toyota. ‘Guinness had een ander idee over de definitie van het woord SUV en wilde het record niet erkennen.’ Daarnaast: de eerdergenoemde Brabus GLK met V12 kun je kopen, deze Land Cruiser niet.

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie