Als heel Europa aan de elektrische auto moet, dan moet er nog wel het een en ander gebeuren. Want met de huidige nieuwprijzen van EV’s, zullen veel mensen blijven rondrijden in bestaande brandstofauto’s, en dan schieten we nog steeds niets op. Al schijnt het best goed te zijn om wat langer door te rijden met een brandstofauto. Of iedereen moet akkoord gaan met een Dacia Spring. Nissan presenteert vandaag hun vooruitzichten als het gaat om batterijprijzen en de solid-state batterij.

Wat is een solid-state batterij?

Zonder je te overladen met technische details, kun je de naam vrij letterlijk nemen. In huidige accucellen zitten vloeibare elektrolyten. Een solid-state batterij gebruikte vaste elektrolyten en elektrodes. Deze batterijen zijn lichter en uiteindelijk moeten ze goedkoper zijn om te maken. Met een goedkopere en lichtere batterij zouden kleine goedkopere autootjes ook mogelijk zijn. Momenteel zijn de solid-state accu’s nog duur om te maken en er zijn wat technische obstakels om te overwinnen.

De prijs per kWh voor accu’s in elektrische auto’s

In maart meldde CNBC dat Tesla momenteel ongeveer 142 dollar kwijt is per kWh. Een accu van 90 kWh zou dus ruim 12.700 dollar kosten om te maken, kijkend naar de cellen. Nissan denkt dat de kosten per kWh in 2028 rond de 75 dollar zullen liggen. Dat is ook het jaar dat de eerste auto’s met een solid-state batterij van Nissan moeten verschijnen. Uiteindelijk moet de prijs zelfs zakken naar 65 kWh. Dit zou het punt zijn dat elektrische auto’s net zo duur zijn om te kopen als benzineauto’s. Hopelijk is de laad-infra dan ook helemaal op orde.

De voordelen van solid-state batterijen

Niet alleen zijn de batterijen goedkoper, door het afgenomen gewicht zijn er ook minder kWh’s nodig voor dezelfde actieradius. Bovendien zouden de solid-state batterijen slechts een derde van de tijd nodig hebben om vol te laden. In 2024 wil Nissan op z’n vroegst een fabriek in Yokohama laten proefdraaien om de nieuwe batterijen te produceren. Net als met meer nieuwe technologieën, zal de introductie van solid-state batterijen geleidelijk gaan.

Reacties

  • Jon heeft op 2 december 2021 geschreven:

    Solid State is al ZO vaak beloofd. Ik ben benieuwd. Het is nog ruim 6 jaar weg. Verder een typefout: “65 kWh” in plaats van “65 dollar”.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear