
Het jaar 1923 is een belangrijk jaar voor de autosport. Niet alleen is dan de eerst 24 Uur van Le Mans, ook besluit Ugo Sivocci dat jaar mee te doen aan de Targa Florio met de Alfa Romeo RL. Voor extra geluk verft Alfa een wit vierkant met daarop een groen klavertjevier op de auto. Dit zorgt aanvankelijk voor geluk en Sivocci wint de race op Sicilië.
We willen je niet aanzetten tot bijgeloof, maar later dat jaar rijdt Sivocci op Monza in een auto zonder het klavertjevier. Het noodlot slaat toe en de coureur overlijdt in een crash. Bij het witte vierkantje stond elke hoek voor één van de coureurs, en uit respect voor Sivocci wordt één van de hoekjes weggehaald. Het driehoekje dat je nu kent, blijft over.
Omdat de overwinning met de eerste ‘Quadrifoglio’ een eeuw oud is, bouwt Alfa Romeo een speciale Giulia en een speciale Stelvio voor ieder jaar dat het geluksbloemetje bestaat. De auto’s heten voluit Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio 100th Anniversario. Je herkent ze aan de gouden rand om de Quadrifolgio-badge met daarin de jaartallen 1923 en 2023.
Aanpassingen aan de Giulia en Stelvio
De normale Giulia en Stelvio zijn recentelijk gefacelift, maar de snelle versies bleven nog achter. De Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio 100th Anniversario krijgen nu de updates. De koplampen zijn nu dus vernieuwd, net als het 12,3-inch scherm op het dashboard.

In de cabine komt het goud terug in de stiksels en op het dashboard tegenover de bijrijder bij het getal ‘100’ met een klavertjevier. De middenconsole is voor deze versies gemaakt van koolstofvezel dat een 3D-effect moet hebben. Ook kun je kiezen voor een extra rijmodus genaamd ‘Race’.
Specificaties van de Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio 100th Anniversario
Alfa Romeo sleutelt ook wat aan de 2,9-liter V6-motoren die in de Giulia en Stelvio liggen. Voor het feestmodel komt er helaas geen 100 pk bij, maar 10 pk. Het vermogen is hiermee 520 pk. Daarmee heeft de Giulia 20 pk minder dan zijn GTAm-broer. Alfa Romeo laat ons weten dat er nog niets bekend is over de prijzen. Hoeveel er van deze uitvoering naar Nederland komen, is niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De Alfa Romeo Giulia en Stelvio Estrema zijn gemaakt met hulp van het F1-team

Hagel sloopt Alfa van Kimi Räikkönen

Alfa’s Giorgio-platform is terminaal

Alfa Romeo Stelvio Q: nog even over de achterwielen




Alfa Romeo Giulia en Stelvio Q zijn nu groen


Valtteri Bottas pikt Alfa Romeo Giulia GTAm op bij zijn werkgever


Alfa Romeo wil weer een nieuwe Alfetta bouwen (als een fastback of hatchback)


Volgende Alfa Romeo Giulia krijgt 1.000 pk, maar toch zal niet iedereen blij zijn


Alfa Romeo Tonale PHEV review: Hoe rijdt de eerste stekkerauto van Alfa?


Koop jij de Alfa Romeo F1-auto van 2023 om thuis aan de muur te hangen?


Alfa Romeo C43: Dit is de F1-auto van Bottas en Zhou voor 2023



Alfa Romeo Stelvio Q: nog even over de achterwielen




Alfa Romeo Giulia en Stelvio Q zijn nu groen


Tesla Model 3 vs Alfa Romeo Stelvio Q


BMW M3 vs Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio




Alfa Romeo Giulia en Stelvio Q zijn nu groen


Geen Giulia GTAm? Dan een Giulia Q, plus dit



Prijs Alfa Romeo Giulia GTA (en GTAm) zijn bekend



Alfa Romeo GTA en GTAm zijn officieel


Krachtigere Alfa Romeo Giulia GTA is onderweg


Kia EV6 vs Nissan Ariya vs Toyota bZ4X review: Wat is de beste elektrische familieauto?


De Fisker Ocean komt ook als stoere Force E offroader met ruim 550 pk


De elektrische Cupra Tavascan is een elektrische coupé-SUV met 340 pk


Nieuw: de Smart #3, met een #frons


Dit is de nieuwe prijs van de Ford Mustang Mach-E in Nederland na de prijsverlaging


Maserati Grecale GT review: Aan de drietand gevoeld



Deze Lancia Delta Evo-rallyauto is volledig elektrisch (0-100 in 1,8 s)



Rijden met de Lamborghini Huracán Sterrato op een rallycross circuit



Nederlander komt er (pijnlijk) achter dat een Ferrari kopen zonder proefrit niet zo slim is



Luister hier voor het eerst naar de nieuwe V12 van de Lamborghini Revuelto op de Ring



Verkocht! Dit (lage) bedrag betaalde iemand voor de beruchtste Ferrari van Nederland


Deze Huracán Super Trofeo met 1.200 pk is helemaal straatlegaal


Mysterie achter deze drie achtergelaten Tesla Roadsters is ontrafeld



Rijden met de Lamborghini Huracán Sterrato op een rallycross circuit



Nederlander komt er (pijnlijk) achter dat een Ferrari kopen zonder proefrit niet zo slim is



Luister hier voor het eerst naar de nieuwe V12 van de Lamborghini Revuelto op de Ring



Verkocht! Dit (lage) bedrag betaalde iemand voor de beruchtste Ferrari van Nederland


De nieuwe Aston Martin DB12 laat zien dat de V12 definitief dood is


Je wilt over 11 uur een pizza eten in Milaan, welke auto kies je?


Dit zijn leuke dingen die mensen wel vaker mogen doen in het verkeer


Kooptip: Je ziet vast wel wie de vorige eigenaar was van deze ‘super dikke Audi’


De nieuwe Volkswagen ID. Buzz voor 7 personen is de versie die je wilt



Deze Lancia Delta Evo-rallyauto is volledig elektrisch (0-100 in 1,8 s)


Reacties