Spyker C8 Double 12S te koop in Nederland

De straatlegale Le Mans-racer van Spyker zónder Audi-motor

Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S
Spyker C8 Double 12S

Spyker stak zijn grote ambities nooit onder stoelen of banken. In 2001 wilde het Nederlandse automerk meedoen aan de 24 Uur van de Le Mans om het merk extra cachet te geven. Ze boekten geen successen, maar het project bracht iets moois voort: deze uiterst bijzondere Spyker C8 Double 12S.

Om aan de 24 Uur van Le Mans mee te doen, ontwikkelde Spyker een langere en aerodynamischere versie van C8 Laviolette. Deze zogenoemde C8 Double 12R is voor Spyker wat de Longtail voor McLaren is of wat de Moby Dick voor Porsche is. Om mee te mogen doen aan de race, moest het Nederlandse supercarmerk ook 25 straatversies bouwen, en zo ontstond de C8 12S.

De naam Double 12 (samen 24) komt uit het verleden, toen zakenman Selwyn Edge een 24-uursrecord met een Spyker C4 neerzette in 1922. Hij reed gemiddeld 119,53 kilometer per uur gedurende één etmaal. Voor de Spyker C8 Double 12 bedacht het merk de V8 van Audi te gebruiken, die ze voor de meeste modellen toepasten.

De Audi-V8 was niet goed genoeg

Na een aantal exemplaren kwam Spyker erachter dat de V8 niet competitief genoeg was voor de langeafstandsrace en daarom werd motorengoeroe Heini Mader ingeschakeld. De Oostenrijker leverde voor de C8 Double 12R een aangepaste BMW-V8 die geen 400, maar 450 pk zou genereren. De toerenbegrenzer werd ingesteld op een magische 10.000 tpm.

Deze wijziging zou betekenen dat alle 25 homologatiemodellen óók deze motor moesten krijgen. Dat zou onmogelijk zijn, maar Spyker sloot een dealtje met de leiding van Le Mans en mocht meedoen zonder de 25 homologatiemodellen. Daarvoor moesten ze hun raceauto wel begrenzen op 400 pk.

Het productieaantal van de Double 12 met de Audi-V8 bleef steken op iets van vier (andere bronnen zeggen vijftien), plus één straatlegaal testmodel met de V8 van BMW – en dat is de Spyker C8 Double 12S die je hier ziet. Deze Spyker C8 Double 12S stond lange tijd bij Victor Muller in het kantoor en reed slechts 900 kilometer.

Grote tank

De brandstoftank meet maar liefst 100 liter, het is immers een langeafstandsracer. De Spyker C8 Double 12S weegt zo’n 100 kilo extra door de interieuraankleding en geluidsisolatie. Binnenin vind je de befaamde Spyker-afwerking, inclusief het opengewerkte schakelmechanisme. En, omdat het een racer is, stickertjes onder de knoppen.

Om betrouwbaarheid te garanderen, grijpt de toerenbegrenzer bij dit blok al in bij 7.500 tpm. Het vermogen is wel 450 pk en 425 Nm koppel. De 0-100-sprint is klaar in minder dan 4 seconden en de topsnelheid ligt tussen de 300 en 345 km/u. De prijs voor een nieuwe Spyker C8 Double 12 (met Audi-motor) was meer dan vijftien jaar geleden 300.000 euro exclusief belastingen.

Wat de Spyker C8 Double 12S ooit kostte, is niet bekend. Hij moet nu 550.000 euro kosten, inclusief een Nederlands kenteken. Hij staat bij Classic Cars For Sale in Hilversum.

Foto’s: Ricardo van de Bor

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws