SSC reageert op aantijgingen over recordvideo

Jerod Shelby beantwoordt vragen over de recordpoging

Snelste productieauto ter wereld SSC Tuatara

Een ruime week geleden meldden we dat SSC met de Tuatara het wereldrecord voor de snelste productieauto in handen zou hebben. De auto zette een gemiddelde neer van 508,73 km/u op een weg in Nevada, en haalde bij één run een topsnelheid van 532,69 km/u. Het internet, sceptisch als het is, zette vrijwel direct vraagtekens bij de video. Deze was verschenen op het YouTube-kanaal van TopGear (wij hadden toestemming om hem als eerste te vertonen, maar waren niet betrokken bij de productie of het filmen en monteren van de video). Diverse analyses kwamen allemaal tot dezelfde conclusie: hier klopt iets niet. De data in de video (die achteraf eroverheen werd gezet) zou niet overeenkomen met de beelden. SSC reageert nu op de aantijgingen.

De twijfels hadden betrekking op het beeld door de voorruit, waarop de tijd tussen paaltjes langs de weg niet overeen zou komen met de weergegeven snelheid. Ook waren er vragen over de versnellingsbakverhoudingen van de Tuatara. We besloten de vragen neer te leggen bij Jerod Shelby, de grote baas van SSC. Hij bevestigt dat er inderdaad een fout is gemaakt in de montage, en dat er heel binnenkort een kloppende video aan zit te komen.

SSC reageert op aantijgingen over recordvideo

TG: Kun je bevestigen dat elk van de camerahoeken die gebruikt zijn in de video van dezelfde run met een topsnelheid van 532 km/u waren?
JS: Nee, dat kan ik niet. We gaven toestemming aan het productiebedrijf om een film uit te brengen die de actie liet zien tijdens de poging. Het was nooit de bedoeling dat deze video het bewijs zou vormen voor de verificatie of voor een Guinness-inzending. We geloven dat de uitgebrachte video wat problemen heeft met de timing, de synchronisatie en de codering. We zoeken nog tot de bodem uit welke video’s, data en welke audio werd gebruikt.

TG: Waarom stond er op de snelheidsmeter slechts een snelheid van 301 mph (484 km/u), en waarom is er zo’n groot verschil tussen de snelheidsmeter, de data in beeld en wat er op de laptop staat?
JS: Tijdens het testen kwam we erachter dat de tellerafwijking bij 320 km/u zo’n 22 tot 24 km/u was. We wisten niet hoe inaccuraat de display zou zijn bij 480 km/u, maar we waren hoe dan ook van plan te vertrouwen op de precisie van satellieten. Dit zouden we altijd al gaan gebruiken voor het tonen van de snelheid omdat we wisten dat de teller bij die snelheden niet nauwkeurig genoeg was.

De oorspronkelijke specificatie voor het display van de bestuurder had een maximale snelheid van 484 km/u omdat niemand ooit had durven dromen dat we sneller zouden rijden. Maar wees gerust: of onze klanten nu wel of niet 500 km/u willen proberen te halen, chassis nummer 1 en alle toekomstige Tuatara’s worden geprogrammeerd om snelheden tot 565 km/u te kunnen tonen.

TG: Je gebruikte het systeem van Dewetron voor deze run. Kun je uitleggen hoe accuraat dit systeem is en de potentiële variaties in de berekeningen?
JS: Omdat we snelheden probeerden te halen die hoger lagen dan welke standaard automobiele capaciteiten dan ook, gebruikten we geen standaard auto-GPS maar gingen we een stap verder. We gebruikten apparatuur van militaire specificaties die ook gebruikt wordt voor ballistische raketten, ruimtevaart en raketlanceringen. We gebruikten het ook omdat Guinness het Dewetron-systeem goedkeurde voor ons record in 2007. Het systeem werd ook ingezet bij vier van de vijf voorgaande wereldrecords voor productieauto’s.

Dewetron testte en certificeerde ons personeel op afstand (vanwege Covid). Zo kon ons personeel de apparatuur gebruiken tijdens de recordpoging. Twee getuigen ter plekke verifieerden de metingen tussen elke run. Op verzoek van Dewetron hebben we alle spullen ingepakt en naar hen verstuurd. Zo kunnen zij de apparatuur evalueren op betrouwbaarheid.

TG: Hebben jullie de data al naar Guinness verstuurd?
JS: Nee, nog niet. We wachten nog op een paar stukken informatie van derde partijen voordat we alles opsturen.

TG: Welke bakverhoudingen had de auto en zijn de analyses correct?
JS: Nee, de bakverhoudingen [waar mensen het op internet over hadden] zijn incorrect. De correcte bakverhoudingen en snelheden, in combinatie met de 2,92:1-eindoverbrenging, voor deze Tuatara met 8.800-tpm toerenbegrenzer zijn als volgt.

– 1e versnelling: 3,133 / 129,6 km/u
– 2e versnelling: 2,100 / 193,4 km/u
– 3e versnelling: 1,520 / 267,21 km/u
– 4e versnelling: 1,172 / 346,6 km/u
– 5e versnelling: 0,941 / 431,5 km/u
– 6e versnelling: 0,757 / 536,5 km/u
– 7e versnelling: 0,625 / 568,6 km/u (maximaal 7.700 tpm, geschat)

Oliver [Webb, de bestuurder] rijdt met 380 km/u als hij schakelt van de 5e naar de 6e versnelling bij 7.700 tpm. Daarna komt hij dicht bij de topsnelheid in de zesde versnelling met ruim 532 km/u, wat rijmt met onze theoretische snelheid van 536,5 km/u bij 8.800 tpm.

Meer informatie

Jerod Shelby gaf ons ook meer informatie over de auto. De Tuatara zou bij 500 km/u zo’n 349 kilo downforce genereren, waarbij de luchtweerstandscoëfficiënt toeneemt van 0,279 Cw naar 0,314 Cw. De massa van het voertuig is 1.474 kilo (met bestuurder en andere apparatuur) en hij staat op Michelin Pilot Cup 2-banden (345/30 ZR20 achter). Ze deden 3,4 bar in de banden in plaats van de gebruikelijke 2,4 bar.

Dewetron gooide zojuist extra olie op het vuur door te zeggen dat er inderdaad geen personeel aanwezig was en dat ze nog geen data hebben gevalideerd. Genoeg geruchten dus om de molen draaiend te houden. Laten we hopen dat er snel een nieuwe video komt met de juiste beelden en corresponderende data.

Reacties
  1. TG zegt op 30 oktober 2020 om 12:33:

    Idd de video was beroerd voor een recordpoging.
    Misschien kan TopGear de videobeelden op zich nemen?
    Daar hebben ze al jaren ervaring mee!

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken