Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is nog even aan het rekenen geslagen voor het Betalen naar Gebruik – in de volksmond vaker rekeningrijden genoemd. Minister Mark Harbers komt tot de opvallende conclusie dat het niet de plattelandsbewoners zijn die duurder uit gaan zijn, maar de mensen die in de steden wonen. Dit meldt De Gelderlander.
De burgemeester van Doetinchem maakt zich hard voor korting op het kilometertarief voor mensen van het platteland, omdat zij meer afhankelijk zijn van de auto en meer kilometers moeten rijden. Ook zou het openbaar vervoer bij landelijke gebieden niet toereikend zijn. ‘Uit de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek is die enorme afhankelijkheid de auto echter niet terug te zien’, schrijft De Gelderlander.
P10, een samenwerkingsverband van plattelandsgemeenten, twijfelt niet aan de cijfers van het onderzoek, maar wil nog steeds een gereduceerd tarief voor mensen buiten de steden. ‘Een vlakke heffing kan ongunstig uitpakken voor de inwoners van het landelijk gebied, omdat zij vaak geen alternatief hebben voor de auto’, zegt P10.
Wat gaat rekeningrijden kosten?
Er is nog geen definitief besluit gevallen over de exacte invulling van het Betalen naar Gebruik. Het tarief en de meetmethodes moeten nog bepaald worden, maar nu het kabinet op z’n gat ligt, zal dat niet volgende week zijn. Momenteel wordt er gerekend met 6,82 cent per kilometer. In 2030 moeten we in ieder geval allemaal gaan rekeningrijden.
John Baerken heeft op 30 augustus 2023 geschreven:
We kennen al een km heffing dit is in de accijns van de brandstof verwerkt. Daarom zijn we in Europa het duurste land mbt tot brandstof.
Goed plan heeft op 28 augustus 2023 geschreven:
De gebruiker betaalt. Als de buitenlandse gebruikers dan ook mee gaan betalen is het helemaal goed.
Maarten heeft op 28 augustus 2023 geschreven:
Maar HOE gebruikt de gebruiker.
Het grootste probleem in de wereld is de opwarming en bijkomende klimaatveranderingen.
Halen we onze CO2 doelen niet als land krijgen we boetes vanuit de EU.
Dus alle knoppen die de overheid heeft om mensen te bewegen minder uit te stoten zullen worden ingezet.
Bijvoorbeeld door autorijden te ontmoedigen en door selectief korting geven.
Dat eerste werkt niet, want dat doet onze overheid al jaren en we blijven gewoon rijden.
Dat tweede doet onze overheid wel en zal het ook bij rekeningrijden blijven doen. Simpelweg om mensen naar de EV (of OV / fiets) te bewegen.
Dus er komen waarschijnlijk tarieven per KM in een aantal schalen welke een directe relatie hebben tot de (directe of indirecte) CO2 uitstoot. Een EV zal waarschijnlijk op 3 cent per kilometer komen, de rest zal tussen de 5 en 8 cent uitkomen.
Vind overigens wel dat de prijzen van het OV vrij hoog zijn geworden. Zelden is het goedkoper een treinrit te overwegen als je het vergelijkt met een autotrip. Daar mag de overheid ook wel iets gaan veranderen.
@maarten heeft op 28 augustus 2023 geschreven:
Wegenbelasting is op gewicht en dat heeft een reden: zware auto’s geven meer slijtage aan de weg. Dus is het logisch dat zwaardere auto’s zwaarder belast worden. Aan de andere kant is zo’n belasting ook een middel om vraag en aanbod in de automarkt te sturen, dus het resultaat zal wel ergens in het midden liggen.
Maarten heeft op 28 augustus 2023 geschreven:
Ik snap het gewicht aspect.
Ik snap ook dat dat tot nu toe inderdaad de sales pitch was van de overheid. Het was een logische metric om de hoogte van de wegenbelasting aan te spiegelen.
Maar je kan je afvragen wat meer slijtage geeft: 1 keer met een hummer over een snelweg rijden of 365x in een jaar een prius. Toch betaalde dat omaatje met haar hummer meer wegenbelasting dan die vertegenwoordiger die practisch op de snelweg leeft.. dat klopt niet he?
En dat bedoel ik. Sec op gewicht sturen was uiteraard te kort door de bocht. Bovendien hebben we nu grotere zorgen dan de mate van slijtage van het wegdek, immers, halen we de CO2 target niet krijgen we enorme boetes van Brussel, geld dat we anders aan wegenonderhoud hadden kunnen besteden.
Dit grotere probleem (dan wegenslijtage) is het moeten resliseren van een X hoeveelheid CO2 reductie. Daarom vermoed ik dat de component gewicht vervangen wordt door CO2 uitstoot in het nieuwe systeem, hence de voorzet die ik net deed.
Maar wellicht wordt er weer iets stomzinnigs als gewicht gekozen, who knows.