In spanning wacht je met twee laptops, drie tablets en acht smartphones tot de kaartverkoop van Paaspop begint. Wanneer het moment daar is, zie je de mededeling dat je de nummertje 56.374 in de rij bent. Lekker dan. Zo is het ook ongeveer gegaan voor de subsidie op waterstof- en elektrische vrachtwagens. Binnen één dag was 30 miljoen euro van overheid uitgedeeld.

De Nederlandse overheid heeft het potje in het leven geroepen om bedrijven een handje te helpen. Vanaf 2025 mogen steden een emissievrije zone instellen. Hier zijn vervuilende vrachtwagens en bestelbussen niet welkom. En dat is knap lastig voor bedrijven die daar toch moeten zijn, want emissievrije vrachtwagens zijn duurder dan die op diesel.

Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks

Om bedrijven te helpen met de aanschaf van zo’n dure emissievrije vrachtwagen, is de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks, of afgekort AanZET, bedacht. Er werd op die eerste dag voor 120 miljoen euro aangevraagd terwijl er maar 30 miljoen beschikbaar was.

Staatssecretaris Heijnen onderzoekt of er meer geld vrij kan komen. Mocht dat het geval zijn, dan wordt er middels een loting bepaald wie er nog meer subsidie krijgt. Dit geldt alleen voor bedrijven die op 5 april een aanvraag deden.

Vier keer zoveel aangevraagd als dat er beschikbaar is

Met de 30 miljoen die vrijkomt, kunnen 400 schone vrachtwagens naar Nederland komen. Per bedrijf mag je trouwens subsidie krijgen op maximaal twintig voertuigen. De vrachtwagens moeten tenminste vier jaar op naam van de koper staan. Meteen doorverkopen kan dus niet.

Vorig jaar gebeurde ongeveer hetzelfde. Toen kwam er 13,5 miljoen euro vrij voor de subsidie. Toen werd op de eerste dag voor 35 miljoen euro subsidie aangevraagd. Aan de hand daarvan was er toen nog 11,5 miljoen euro bijgekomen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)