De nieuwe Suzuki Hayabusa is hier

Al lijkt hij nog veel op zijn voorgangers

Foto('s): SuzukiSuzuki Hayabusa 2021 (derde generatie)
Foto('s): SuzukiSuzuki Hayabusa 2021 (derde generatie)
Foto('s): SuzukiTellers Suzuki Hayabusa 2021 (derde generatie)
Foto('s): SuzukiSuzuki Hayabusa 2021 (derde generatie)
Foto('s): SuzukiUitlaat Suzuki Hayabusa 2021 (derde generatie)
Foto('s): SuzukiSuzuki Hayabusa 2021
Foto('s): Suzuki
Foto('s): SuzukiSuzuki Hayabusa 2021 (derde generatie)
Foto('s): SuzukiSuzuki Hayabusa 2021 (derde generatie)
Suzuki Hayabusa 2021 (derde generatie)
Suzuki Hayabusa 2021 (derde generatie)
Tellers Suzuki Hayabusa 2021 (derde generatie)
Suzuki Hayabusa 2021 (derde generatie)
Uitlaat Suzuki Hayabusa 2021 (derde generatie)
Suzuki Hayabusa 2021
Suzuki Hayabusa 2021 (derde generatie)
Suzuki Hayabusa 2021 (derde generatie)

Bij elk soort vervoersmiddel moet men op een gegeven moment weten wie de snelste heeft. Dat was al zo bij paarden, dat is zo bij auto’s en ook motorfietsen zijn geen uitzondering. Wel zagen motorfietsfabrikanten al snel het gevaar in van idiote snelheden op twee wielen. Daarom sloten veel motorfietsmerken in 1999 een herenakkoord: geen enkele motorfiets zou harder rijden dan 300 km/u. De aanleiding daarvoor was de Suzuki Hayabusa (en de geruchten over een nog snellere Kawasaki Ninja), destijds de snelste motorfiets met een top net boven de 300 km/u.

En nu is de Suzuki Hayabusa terug met een nieuwe generatie. Hoewel er inmiddels heel wat motorfietsen zijn die geen sjoege geven om het herenakkoord, houdt Suzuki de topsnelheid van de Hayabusa netjes op 299 km/u. Voor de derde generatie van de Hayabusa neemt Suzuki de 1,4-liter viercilinder onder handen om hem minder vermogen te geven. Ja, deze generatie produceert 190 pk, wat 7 pk minder is dan voorheen. Wel is de manier waarop de motor zijn vermogen afgeeft veranderd, waardoor de 0-100-tijd slinkt van 3,4 naar 3,2 seconden. Daar zal launch control je een handje bij helpen.

De systemen op de Suzuki Hayabusa

Een moderne motorfiets bestaat allang niet meer slechts uit twee wielen, een motorblok en een ketting naar achter. Zo is de Suzuki Hayabusa voorzien van cruisecontrol, een heuvelassistent, een rij-modusselector met tien standen en een anti-liftsysteem. Je kunt zelfs het vermogen terugdraaien, voor als het nat of glad is. Over airconditioning, elektrische ramen en parkeersensoren zegt Suzuki niets, dat is dan weer jammer. Mocht je het je trouwens afvragen: Hayabusa is Japans voor valk, of eigenlijk specifiek de slechtvalk. Weet je dat ook weer.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Tests

TopGear Nederland

Automerken