
De diep donkergroene Ford Mustang uit de film Bullitt is zonder twijfel een van de stoerste auto’s ooit. Dat kwam vooral doordat filmheld, vrijetijdscoureur en coolheidskoning Steve McQueen erin door de straten van San Francisco scheurde, in een achtervolging die voor die tijd uniek was. In 1968 werden dat soort dingen nog langzaam opgenomen en versneld afgespeeld, maar voor Bullitt werden straten afgezet en reden de auto’s op volle snelheid.
Nog steeds is de film favoriet bij auto- en cinemaliefhebbers, en ook Ford erkent de historische waarde van Bullitt door van hun moderne Mustang zo nu en dan een speciale editie uit te brengen. Het enige punt is: Bullitt was op zich, los van die achtervolging, geen denderend goede film. Gelukkig heeft het bedrijf Gateway Classic Mustang nu, in samenwerking met McQueens nabestaanden, een reproductie met de juiste naam gemaakt: de Limited Edition Steve McQueen Signature Mustang.
Geef Gateway een Mustang fastback uit 1967 of 1968 en ze gaan ermee aan de slag. Los van de kenmerken uit de film (Highland Green metallic lak, geen logo in de grille, de unieke velgen) wordt de auto grondig aangepakt: een door Roush aangepaste V8 van 450 pk zorgt voor de aandrijving, samen met een vijfbak van Keisler. Een setje remmen van Baer biedt betere stopkracht dan de trommeltjes van het origineel. Een nieuw stuurhuis en een instelbaar onderstel zorgen dat de dikke ‘Stang ook een beetje fatsoenlijk door de bocht wil.
De Steve McQueen Signature Mustang wordt in beperkte oplage en op volgorde van bestelling gebouwd. Regel je eigen exemplaar hier. Over een prijs wordt niets gezegd, maar ga er maar van uit dat je vrij diep in de buidel zult moeten tasten voor een van deze ultiem coole Mustangs.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Video: Ken Block crasht Fiesta hard

Uitgelicht: legendarische Fords
TG15 outtakes: aflevering 2

TG15 preview: betaalbare sportsedans

Steven Spielberg werkt aan nieuwe Bullitt-film

Ford Mustang Bullitt: boze herrie

Ford Mustang Bullitt

Ford Mustang GT 390 Fastback: de originele Bullitt

Deze Ford Mustang Bullitt is blauw

Nieuwe Porsche 917K kost je 220.000 euro

TAG Heuer Monaco: het horloge van Steve McQueen

Duurste Porsche 911 GT2 RS is een Steve McQueen-ode

Ford Mustang Bullitt

Ford Mustang GT 390 Fastback: de originele Bullitt

Op de filmset van ’Le Mans’ in 1970

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Met Officine Fuoriserie wil Maserati geld van de rijken afpakken
