Autofabrikanten blijven maar aan de gang met reïncarnaties. MINI is alweer wat jaartjes succesvol met een auto die eigenlijk helemaal niet zo mini is, er zit een nieuwe Fiat 500 aan te komen, Austin Healey staat aan de vooravond van de wedergeboorte en Peugeot en Citroën overwegen Panhard nieuw leven in te blazen.

Het kwakkelende Lancia moet dat allemaal knarsetandend hebben aangezien. Met modellen als de Ypsilon, Musa en Phedra gooien de Italianen geen hoge ogen, en de Thesis mag dan best een mooie auto zijn, maar verkopen doet hij nauwelijks. Een paar jaar geleden was daar ineens een moderne versie van de Lancia Fulvia, een concept dat alles in zich leek te hebben om net zo succesvol te worden als de nieuwe MINI. Helaas kwam het tot nu toe niet tot serieproductie, waarschijnlijk omdat moeder Fiat de financiën nodig had voor de eigen keuken.

Maar inmiddels is er wederom sprake van de terugkeer van een aantal bekende namen uit het verleden van Lancia. Deze keer gaat het om de Delta en de Aurelia. De Aurelia was in de jaren ’50 de eerste in serie geproduceerde auto met een V6 onder de motorkap, en van de Delta hebben wij nog altijd de HF Integrale haarscherp op ons netvlies staan. Een tijdje terug liet Lancia met de Delta HPE Concept al een proefballonnetje op, maar dat is wat ons betreft een strakgetrokken Fiat Stilo. Als de naam Aurelia weer in ere wordt hersteld, dan wordt dat naar verluidt een nieuw topmodel op basis van de nieuwe GranTurismo van Maserati.

Reacties