Gebruiksvriendelijkheid bij een applicatie op je smartphone is belangrijk, maar sommige apps zijn misschien iets te makkelijk te gebruiken. Bijvoorbeeld de app van Tesla, waar je tegen betaling softwarematige upgrades voor je Tesla kunt kopen. Met één (incidentele) druk op de knop koop je bijvoorbeeld de Acceleration Boost, waardoor de auto iets sneller optrekt. Amerikaan Jon McLaughlin kocht zo per ongeluk een upgrade voor Autopilot voor 9.700 dollar, terwijl hij dat helemaal niet wilde.

Hij kwam achter zijn incidentele aankoop door de afschrijving van zijn creditcard. Jon claimt nooit een upgrade te hebben besteld voor zijn Tesla Model 3, ook niet per ongeluk. Hij contacteerde de webcare van Tesla, maar die waren zeer stellig: een terugbetaling was onmogelijk en de upgrade kon niet worden teruggedraaid. En deze Amerikaan is niet de enige persoon die plots een rekening ontving van Tesla voor een software-upgrade.

Auteur Nassim Nicholas Taleb kocht per ongeluk in de Tesla-app een softwarematige upgrade ter waarde van 4.333 dollar. Volgens hem werd er geen enkele keer om bevestiging of om zijn wachtwoord gevraagd. Het zou volgens hem nog lastiger zijn om op Amazon een ebook van een paar dollar te kopen. Hij klaagde erover bij Tesla, maar de klantenservice sympathiseerde niet met de Tesla-rijder. ‘Als je een aanbouw op je huis neemt, krijg je ook je geld niet terug als het niet bevalt’, kreeg hij als antwoord.

Taleb richtte een tweet richting Elon Musk, die direct beterschap beloofde. Volgens hem moet een terugbetaling een stuk makkelijker zijn en de webcare-medewerker wordt aangesproken op zijn antwoord. Als je dus een upgrade gekocht hebt, dan zou je nu recht moeten hebben op een terugbetaling van Tesla.

Foto: David Von Diemar / Unsplash

Advertentie

Reacties

  • Tofik says at 17 januari 2020:

    Taleb is een auteur van economie boeken, niet een acteur

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie