Tesla-fabriek stuit op dezelfde problemen als Circuit Zandvoort

Maar het maakt niet uit, want Fiat draait voor de kosten op

Bereid je alvast mentaal voor op meer danspasjes van Elon Musk, want behalve zijn gigafactory in Shanghai staat er nog een Tesla-fabriek op de planning. Daarvoor kocht Tesla een groot stuk grond van 302 hectare aan in Grünheide bij Berlijn. Het stuk land was met 41 miljoen euro een koopje, aangezien de prijzen van nabijgelegen stukken industrieterrein drie keer zo hoog liggen. Maar er schuilt een addertje onder het gras. Want op de goedkope grond loopt Tesla tegen dezelfde problemen op waar Circuit Zandvoort mee te maken heeft.

Volgens The Times kruipt en loopt er van alles over het voormalige natuurgebied. Bijvoorbeeld de bedreigde gladde slang, vijftien soorten vleermuizen en bosmieren. En dan is er nog de zandhagedis. Tesla moet dit reptieltje herplaatsen naar een veilig leefgebied en dat kan tot wel 4.000 euro per diertje kosten. De Duitse evenknie van ProRail moest onlangs 15 miljoen euro betalen voor een dergelijke onderneming. Oh, en dan zouden er ook nog onontplofte bommen kunnen liggen uit de Tweede Wereldoorlog.

Maakt niet uit, Fiat betaalt

Gelukkig staat er nog een leuk Italiaans spaarvarkentje in de slaapkamer van Elon Musk. Volgens Bloomberg betaalt Fiat Chrysler Automobiles (FCA) tot en met 2023 een flinke 1,8 miljard euro aan het merk. Waarom? FCA kan niet voldoen aan de emissie-eisen die de EU stelde en ze betalen Tesla voor hun uitstoot (van precies 0 gram) zodat hun gemiddelde omlaag gaat. FCA mag nu de productie van Tesla bij hun productie optellen. De fabriek in Shanghai kostte ongeveer 1,8 miljard euro. Het past dus precies.

Foto’s: Gigafactory 1 en 2 van Tesla

Reacties
  1. Roy zegt op 15 januari 2020 om 11:29:

    Zie de waanzin van de bureaucratie.
    Mijn zus heeft 2 kinderen. Ik heb geen kinderen (precies 0). Volgens deze theorie heb ik 1 kind. In de praktijk ben ik natuurlijk niet goed bij mn hoofd als ik dat beweer.

  2. Leo zegt op 14 januari 2020 om 14:44:

    Dit is wel een heel erg bij elkaar bedacht verhaal.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws