Er zouden meer dan honderd crashes hebben plaatsgevonden en meer dan vijftig gewonden zijn gevallen door plotselinge en ongewenste acceleratie van Tesla’s, zo claimt een petitie die is ingediend bij de NHTSA, een veiligheidsinstantie in Amerika. Deze instantie kan autofabrikanten verplichten om een terugroepactie uit te voeren. Tesla komt vandaag met een officieel statement dat er niets van waar is. Het gerucht zou de wereld in geholpen zijn door ‘short sellers’, beurshandelaren die geld verdienen aan zakkende beurskoersen (ga maar eens The Big Short kijken). De koers van Tesla zakte minder dan 1 procent na het nieuws.

Tesla onderzocht elk incident en concludeerde dat alle modellen ‘werkten zoals ze ontworpen zijn’. Elke Tesla bewaart heel veel data en aan de hand van deze gegevens trekt de autobouwer de conclusie. Geen spontane acceleratie, dus. Ook zegt de autobouwer dat de motoren niets doen als beide pedalen ingedrukt worden. Het is zelfs zo dat de auto een beveiliging heeft die het vermogen wegneemt als de auto denkt dat het gaspedaal per ongeluk ingedrukt wordt. De NHTSA zal ook nog een eigen onderzoek uitvoeren.

Wat is er dan aan de hand?

Tesla’s zijn door het directe elektrokoppel ongelofelijk snel van hun plek, wat de kans op een ongeluk vergroot bij een menselijke fout. Als je bij een benzineauto per ongeluk het gas indrukt, heb je langer de tijd om je fout te verbeteren en bij te remmen – en met een beetje geluk gebeurt er niet zoveel. Bij een Tesla sta je sneller tegen een muur. Het is dan erg makkelijk om te claimen dat het de fout van de auto was om zo je schade te verhalen. Of omdat het zo snel gebeurt, kan het aanvoelen alsof de auto het zelf deed. Of zijn het inderdaad beurshandelaren die snel winst willen maken?

Foto: Renato Mu / Pexels

Reacties

  • TG heeft op 21 januari 2020 geschreven:

    Torque controller bijstellen is dat een optie?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear