Tesla Model 3 op het circuit: dit gebeurt er

De nieuwe Tesla Model 3 mag zich bewijzen op Laguna Seca

Niemand met gezond verstand koopt een Tesla Model 3 voor circuitgebruik – maar als je Porsche Cayman GT4 panne heeft (of in ieder geval een controlelampje laat zien), dan moet je toch iets. Matt Crowley besloot daarom zijn Tesla Model 3 los te laten op Laguna Seca. Zijn Tesla staat op verlagingsveren en Pirelli P Zero Nero GT-banden.

De prestaties van de Tesla Model 3 nodigen uit voor sportief gebruik: de sedan heeft achterwielaandrijving en in ongeveer 5,5 seconden ziet ie op de 100 km/u. Geen BMW M4-cijfers, of zelfs Audi S4, maar meer dan zat om je te vermaken op het circuit.

Na negen ronden (3,6 km per ronde) nam de actieradius met 217 kilometer af, maar de prestaties van de motoren bleven gelijk. Vooral de remmen hadden het erg lastig: al na vier rondes merkte Matt verslechterende remprestaties. Na negen rondes waren de blokken volledig op. Sowieso bestaan er maar zeer weinig non-performance productieauto’s met remmen die een circuitdag kunnen doorkomen zonder over te koken. Al zou je bij een Tesla hopen dat de remkracht van de elektromotor die remmen zou ontzien.

De coureur noteerde 1:57.50 als snelste tijd. Waarschijnlijk kon hij er nog wel wat secondes afsnoepen. Autocoureur (dus niet helemaal vergelijkbaar) Steve Millen zette met een eerste generatie Honda NSX en een Porsche 911 Carrera een rondetijd neer van iets onder de 1:55.

Tesla Model 3 op het circuit

Inspectie na circuitdag

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken