Het zal jullie niet ontgaan zijn: de Tesla Model 3 wordt binnenkort heel erg goedkoop. Misschien wil jij er dan ook wel eentje kopen. Waar moet je op letten bij aanschaf van zo’n Tesla Model 3? En hoe komt de Model 3 zo goedkoop? Nou, de Tesla Model 3 wordt vijf jaar oud. Dit houdt in dat er een enorme lading oud-leaseauto’s de markt op komt. De Tesla Model 3 kon je destijds namelijk heel erg gunstig rijden, mits de auto in 2019 op kenteken werd gezet. Dat gebeurde met 30.000 exemplaren.

Vanaf 2025 zijn de auto’s zakelijk minder interessant. Motorrijtuigenbelasting en bijtelling zijn dan ook van toepassing op de Model 3. Het grote voordeel van de Tesla Model 3 is dat het een goede, complete en ruime elektrische auto is. Je krijgt beduidend meer auto dan bij een Nissan Leaf of Volkswagen ID.3, die nieuw ongeveer even duur waren.

Als occasion is de Model 3 dus een zeer interessante auto met die enorme stuntprijzen op komst. Ze gaan nu al richting de 18.000 euro, maar de inschatting is dat ze voor ver onder de 15.000 euro te krijgen zullen zijn. Dat is een topaanbieding als je ziet wat je krijgt. Maar wat krijg je dan precies? En waar moet je op letten bij de aanschaf van zo’n Tesla Model 3? Dat gaan we in dit artikel duidelijk maken.

Uitvoeringen Tesla Model 3

Bij de introductie van de Model 3 waren er vier uitvoeringen. De instapversie – de Standard Range – is al niet verkeerd, met een vermogen van 238 pk en een opgegeven bereik van 410 kilometer. In deze prijsklasse moet je het vaak met minder doen. Een stapje hoger staat de Long Range. Deze heeft een grotere accu (die je sneller kunt laden, met 120 in plaats van 100 kW), iets meer vermogen (286 pk) en een actieradius van 600 kilometer volgens de WLTP.

De sweet spot van het Model 3-gamma is de Long Range AWD. Dan heb je vierwielaandrijving, een grote actieradius (560 kilometer) en enorm veel vermogen (441 pk). Deze uitvoeringen zijn vanwege hun gunstige nieuwprijs goed verkocht in Nederland en makkelijk vindbaar. De Model 3 Performance met 513 pk is de leukste, natuurlijk. Je kunt deze herkennen aan de rode remklauwen en 19-inch wielen. Op een acculading moet deze 530 kilometer kunnen halen. Let wel: dit zijn de WLTP-cijfers.

Voordelen Tesla Model 3

Zoals je hierboven al kunt zien, er is niet zoiets als een trage Model 3. Zelfs de instapper is een heel acceptabel presterende EV. Naast het vermogen zijn ook de rijkwaliteiten van de Model 3 dik in orde. Het is een relatief lichtvoetige en sportief te rijden auto. Het design is typisch Tesla, maar het model komt nog zeker niet verouderd over. Daarnaast heb je het voordeel van het Tesla Supercharger-netwerk. Ook een groot voordeel is de software – het infotainmentscherm is nog altijd snel en bij de tijd.

Tesla Model 3 rijdend op een weg schuin voor

Nadelen Tesla Model 3

Er waren heel erg weinig configuratiemogelijkheden. Minder verschillen qua modellen onderling betekent efficiënter produceren. Maar alle occasions lijken nu wel erg veel op elkaar. Daarnaast zijn de afwerking, bouwkwaliteit en materiaalgebruik erg simpel tot goedkoop. Het is een heel Amerikaans geheel. De lakkwaliteit is in sommige gevallen abominabel. Wel moeten we zeggen dat Tesla dat met veel updates aanpakte; het probleem is dat wij specifiek naar de eerste modellen uit 2019 kijken.

Wat gaat er allemaal kapot aan een Tesla Model 3?

Het valt eigenlijk reuze mee waar je op moet letten bij aanschaf van een Tesla Model 3. In vergelijking met een benzineauto zijn er veel minder draaiende delen die kapot kunnen gaan. Geen distributiekettingen, turbo’s, versnellingsbakken of olieschraapveren. Gezien de hoeveelheid auto’s die er rondrijdt, valt het aantal serieuze aandachtspunten heel erg mee. Latere exemplaren zijn altijd betrouwbaarder, maar die behoren niet tot de 30.000 stuks die nu uit de lease komen.

Draagarmen

Dit is eigenlijk het grootste aandachtspunt bij een tweedehands Model 3: de draagarmen zijn relatief zwak. Je kunt eenvoudig testen of ze goed zijn: zet de radio uit en rij over slecht wegdek. Je moet de kuilen voelen, maar niet horen. Is dat wel het geval, dan is er een draagarm defect of een draagarmrubber versleten. Reparatie kan redelijk prijzig zijn, maar niet noemenswaardig duurder of goedkoper dan bij een andere auto uit het D-segment.

12-volt accu

Naast de grote accu die de elektromotor(en) van stroom voorziet, heeft de Model 3 nóg een accu. Dit 12-volt exemplaar wordt gebruikt om alles behalve de wielen aan te drijven. Dus de verlichting, ruiten, computer en dergelijke. Deze accu kan soms dienst weigeren. Latere exemplaren hebben een betere lithium-ion batterij met minder issues. In veel gevallen heeft Tesla deze de afgelopen paar jaar bij een grote beurt wel vervangen. Check dat even voor aanschaf van de Tesla Model 3 in kwestie.

Verlichting

Daarmee bedoelen we de buitenverlichting. Zowel de koplampen als achterlichten kunnen soms wat kuren vertonen. Denk aan flikkerend licht, verlichting die niet aan gaat of juist één kant die het niet doet. Soms gaan ze om onverklaarbare redenen even uit om dan ineens weer aan te gaan. Ook zitten ze soms niet goed vast, wat ook weer storingen geeft. Check dus of ze goed vastzitten en of het allemaal gewoon functioneert.

Voorbumper

Niet zozeer een betrouwbaarheidsissue, maar wel een kwaaltje. De lakkwaliteit is niet denderend en dankzij de vorm is de Model 3 erg gevoelig voor schades op de snelweg. Het is een typische snelwegauto, dus met extra kans op steenslag. Sommige Model 3’s zien eruit alsof ze een enorm zwaar leven hebben gehad, maar dat is dus een eigenschap van de auto en doet wel een beetje afbreuk aan de beleving. Sommige particuliere kopers hebben er een transparante folie over gedaan, maar de meeste leaserijders natuurlijk niet.

Tesla Model 3 met Nederlands kenteken frunk

Afwerking

De afwerking is niet denderend, zeker niet bij de vroege exemplaren. Piepjes, kraakjes, onderdelen die niet geheel vastzitten: het kan geregeld voorkomen. Het helpt ook niet mee dat de Model 3 een typische leaselieveling is, dus sommige exemplaren zijn enorm afgeleefd. Kom je er zo een tegen, dan is even zoeken naar een netter exemplaar voor iets meer geld zeker aan te raden. Voor een prijsverschil van 1.000 euro tover je er niet even een netter interieur in.

Tesla Model 3 vs BMW M3

Hoe lang gaat de accu van de Model 3 mee?

Deze pakken we even in een apart kopje mee, want volgens het internet gaan die accu’s om de haverklap kapot en kosten ze evenveel als een twee-onder-een-kap. We vallen maar meteen met de deur in huis: dat is kwats. Onzin. Na vijf jaar en anderhalve ton kilometers zit je zo rond de 90 procent bruikbare capaciteit.

Zelfs exemplaren met meer dan 300.000 kilometer op de klok zitten nog rond de 80 procent. Dus in principe gaat die accu een autoleven mee. Ja, de accu degradeert, maar het is niet zo erg als bij de EV’s van ‘heel vroeger’.

Hoever kom ik nu nog op een accu?

Dat is afhankelijk van heel veel factoren. Goed om te weten, de Tesla Model 3 is een verdraaid efficiënte auto. Je kunt met gemak onder de 20 kWh per 100 kilometer komen. Er zijn nog altijd EV’s waarbij je dat echt met moeite haalt. Op Spritmonitor is het gemiddelde verbruik 18,62. Er zijn voldoende eigenaren die met een beetje hypermilen onder de 16 kWh per 100 kilometer kunnen komen.

Dus ook met een oude Model 3 met standaard batterij kun je 280 kilometer rijden. Doe je veel stadsverkeer in de zomer. Ga je in de winter op hoge snelheid rijden, is het eerder 200 kilometer. In de zomer met gematigde snelheid komt 400 kilometer in de buurt.

Conclusie: is de Tesla Model 3 de aanschaf waard?

Ja, absiluut.. Het is niet de meest verfijnde auto ooit gebouwd, maar hij doet een hoop dingen (heel) goed. Met name de combinatie van het relatief lage gewicht en het ruime bereik zijn een USP waar de concurrentie zich vijf jaar geleden al op stukbeet. Het is geen unieke auto en voelt aan als ‘rijdend witgoed’, maar het doet wat het moet doen. Zodra de prijzen richting de 10 mille gaan (en dat is goed mogelijk), is de Tesla Model 3 zeker het aanraden waard.

Reacties

  • Ikke heeft op 19 oktober 2024 geschreven:

    Blijft veel te veel geld voor zo’n kikkerkop.

    Reageer
  • Mrtn heeft op 19 oktober 2024 geschreven:

    En let op bij de aanschaf van een performance versie: hier mag je geen aanhanger mee trekken of die moet wel heel licht zijn (max 500kg). Die fout had mn buurman gemaakt bij de aanschaf..

    • Baukejan heeft op 19 oktober 2024 geschreven:

      Je gaat toch geen aanhanger trekken met een performance? De vrouw, die hoort een auto met trekhaak te hebben.

      • Jurgen heeft op 20 oktober 2024 geschreven:

        Ik werk in de auto berging, mensen blijf alsjeblieft Tesla rijden dan blijft bij mij het geld binnenstromen, Alvast bedankt allemaal…..

        • Henk heeft op 20 oktober 2024 geschreven:

          Jurgen het gekke is dat iedereen dit weet en alle onderzoeken dat met cijfers bevestigen, maar dat volgens sommige personen hier dat allemaal echt niet waar is. Dat zijn toevallig mensen die alle afkortingen van Musk herhalen en ons overal gaan vermoeien met hun absurd positieve ervaringen of vermoeiend lange posts met specificaties en andere info over hun Tesla waar niemand op zit te wachten. De vraag is dat of de hele wereld inclusief alle objectieve onderzoeken het mis hebben, of dat die andere groep ons een beeld wil verkopen op basis van hun eigen voorkeuren. Ik denk het laatste…

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Sonic heeft op 18 oktober 2024 geschreven:

    De genoemde specs kloppen niet, bij deze correctie voor 2019 modellen:
    Standard range +
    325pk
    170kW DC
    Praktische range zo’n 350km

    Long range dual motor
    441pk
    250kW DC
    Praktische range zo’n 450km

    Performance
    513pk
    250kW DC
    Praktische range zo’n 430km

    Fantastische auto’s, al is de interieur- en afwerkingskwaliteit van de latere versies (2021+) aanzienlijk beter. Maar goed, die zijn ook nog wat duurder. Check SoH van de batterij voor aankoop, onder 85% best laten staan tenzij de prijs wel heel goed is. Rond de 90% is top, zeker als je nog wat km’s garantie over hebt. De auto heeft zelf een SoH testprogramma maar daarvoor moet men hem wel zo’n 24u laten staan. Daarmee heb je dan wel weer een betrouwbare meting. De SoH test van het voertuig zelf kun je ook later in het service menu aflezen en dus controleren. Lees je ook even in over hoe je de NCA batterij zo lang mogelijk gezond houdt (ongeveer zelfde manier als NMC). Voor zover mijn eigen onderzoek lijken de NCA batterijen wel iets meer te degraderen dan de latere NMC en LFP varianten, maar bij goed gebruik hoeft er na de eerste 5-10% (die er vrij snel af gaan) niet veel meer dan 1% per jaar af te gaan.
    Trekhaak was optie en toen kreeg je alleen trekgewicht als je de trekhaak fabriek af liet monteren. Anders dus alleen voor fietsendrager.
    Ik rij inmiddels de nieuwere Highland RWD wat een stuk volwassener auto is, maar er zijn momenten dat ik de power van mijn oude LR Dual Motor mis.
    Comments over software issues herken ik niet. Software is juist het allersterkste punt. Zeker als je onbezorgd door Europa wilt cruisen werkt het feilloos samen met het super charger netwerk en daar laad je ook nog eens bijzonder voordelig.
    Het zou nog fijner rijden als de baas van Tesla zich wat minder met politiek zou bemoeien, maar kennelijk is daar ook enige (brein)degradatie opgetreden.
    Kortom: als je altijd al zoiets hebt willen rijden; zoek een fris model uit en geniet ervan.

    Reageer
  • Wijsneus heeft op 18 oktober 2024 geschreven:

    Waar komt dat negatieve imago van leaserijders m.b.t. liefde voor een auto toch vandaan.
    Natuurlijk zitten er rotte appels tussen, maar binnen mijn ‘Peers’ zijn het ook gewoon bijna allemaal liefhebbers die ‘hun’ wagen ook als hún wagen beschouwen en er met liefde mee om gaan.
    Bovendien wordt er nooit bezuinigd op onderhoud; voor elke scheet gaat de auto naar de dealer, want de leasemaatschappij betaalt wel en bij de garage hebben ze ook wifi.

    Ook een lease-auto kost gewoon bakken vol met geld. Belangrijkste verschil is dat je voor datzelfde geld privé nooit nieuw zou kunnen rijden, maar net doen of het niets kost (en de bijbehorende jaloezie) is volkomen onterecht.

    Dan waarom auto’s na 5 jaar er uit moeten: na 60 maanden gaat ook op een EV de fiscale bijtelling naar 22% van de nieuwwaarde. Dat hakt er nogal in, waardoor bijna niemand zakelijk door zal willen rijden na die periode.

    Reageer
  • Buddenbreuk heeft op 18 oktober 2024 geschreven:

    Typisch een reactie van een fanboy, Tesla is het geld niet waard, zeker niet 2 de hands,never nooit zal ik een Tesla kopen ongeacht de prijs, kwaliteit is ondermaats de mogelijkheden van Musk in te grijpen in mijn auto zal ik nooit accepteren, begrijp niet dat burgers zich zo laten beet nemen alleen maar om de vermeende hype niet te missen,over China zeuren dat alles en iedereen in de gaten gehouden worden en dan een Tesla kopen, belachelijker kan je het niet maken, Musk geeft geen moer om milieu of natuur het gaat hem alleen maar om macht,wie Trump steunt kan nooit een goed mens zijn is mijn overtuiging,

    • Adriaan Bert de Velde Harsenhorst heeft op 21 oktober 2024 geschreven:

      Tja, Musk valt behoorlijk door de mand. Elektrische autos zijn niks bijzonders.
      Tesla staat voor gratis energie uit de ether. De naam is dus een gimmick.
      Uiteindelijk is waterstof een betere oplossing dan batterijen.
      En Space X is enorme ruimte vervuiling.
      En Space Link is veel te duur.
      En Cyber Link en A.I. zit ook geen hond op te wachten.
      Geen Musk in mijn hersenpan.
      En tot overmaat van ramp Trump. Terug naar het stenen tijdperk.
      Wallstreet shuffle. Alleen maar show.

      • Jermaine vn Cuyk heeft op 21 oktober 2024 geschreven:

        Kort geleden eentje aangeschaft van een vriend voor een erg gunstige prijs. Tot zover geen problemen ondervonden rijd inderdaad niet echt als een “auto” maar door lifelong gratis gebruik van het Tesla net toch over de streep getrokken. Aanschafprijs was 14.500,- euro met 133dkm eerder elektrisch rijden niet overwogen maar alles bij elkaar maakte toch dat ik het overwogen heb en geen spijt heb. Moet erbij zeggen dat als ik benzine rij ik het koppel direct mis van de Tesla, daarintegen is bij de Tesla het bandengeluid erg hoorbaar voor en nadelen. Kom momenteel ook niet verder dan 370km 94% accu over

        Reageer
      Reageer
    • Pietet heeft op 18 oktober 2024 geschreven:

      Gelukkig klink jij niet als een fanboy.

      • Klaas heeft op 18 oktober 2024 geschreven:

        Informatie van km en pk’s is van nieuwe exemplaren.
        Perfecte wagen. Prijzen zullen ook kloppen. Maar van een topgear verwacht ik betere info.

        • JP Arendse heeft op 18 oktober 2024 geschreven:

          We gaan nooit een Trump/Musk EV aan schaffen. Over mijn lijk. Geen slechte, hypocrieten, vieze ( sociaal vies) , stuk Trump steun EV. Zonder hart en ziel. Zal mij jeuken wat jullie er van vinden, EV zuigt.

          • Adriaan Bert de Velde Harsenhorst heeft op 21 oktober 2024 geschreven:

            Uit het hart gegrepen. Hoe laag kun je gaan. Kamala kan ze allebei laten opsluiten. EBI met TBS.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Vreemd artikel heeft op 18 oktober 2024 geschreven:

    Nogal een onsamenhangend verhaal.

    Eerst zeggen jullie dat de auto goed rijdt, er niet verouderd uitziet en goede software heeft. Onderaan is het opeens allemaal weinig verfijnd.

    Eerst wordt gezegd dat er weinig aandachtspunten zijn en daarna zijn de draagarmen, 12V accu en afwerking een probleem. Daarnaast is de software vol vervelende bugs, maar dat zeggen jullie dan weer niet. Onder aan de streep staan Tesla’s consequent bij de slechtst scorende auto’s qua betrouwbaarheid, maar ook dat wordt niet vermeld. Dat de service bij problemen zo mogelijk nog slechter is dan de bouwkwaliteit, wordt ook niet vermeld. Lijkt me een redelijk belangrijk aandachtspunt.

    Tenslotte over de prijzen. Het is nu 18k, gaat mogelijk onder de 15k, maar als het 10k is dan wordt het interessant. Dus wat is het nu? Alleen interessant bij 10k of al bij 15k?

    • Vreek Fonk heeft op 18 oktober 2024 geschreven:

      Softwarebugs? In 5 jaar nog nooit een issue gehad. De draagarmen werden destijds onder garantie vervangen en de 12v accu is (net als bij een ice) een slijtage deel (gaat ongeveer 5 jaar mee en kost ongeveer €200)
      Het is een zeer betrouwbare EV die mij dermate goed bevallen is dat ik er weer 1 heb gekocht.

      • Former Tesla owner heeft op 19 oktober 2024 geschreven:

        Ik vraag me bij die fanboy reacties altijd af of die mensen echt zo’n auto gehad hebben. Mijn ervaring met Tesla: nooit weer. Wat een drama. Hoe het mogelijk is dat iemand zegt geen bugs gehad te hebben is me een raadsel. Werkelijk iedereen die ik ken met een Tesla heeft het gehad, tot dichtklappende spiegels tijdens het rijden aan toe.

        • Hansie heeft op 19 oktober 2024 geschreven:

          Dit is mn 2e tesla model 3 2024
          Nooit maar dan ook nooit issues ondervonden! In deze prijsklasse is tesla model 3 echt de beste keuze! Heel veel auto voor relatief fijne prijs!

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)