TopGear stapt net uit de nieuwe Tesla Model Y. In ons volgende nummer lees je ons volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Tesla Model Y
Uitvoering: Long Range AWD
Locatie: Nederland
Weersomstandigheden: Koud genoeg om de zomer te missen

Dat is een vreemde Model 3, zeg

Juist, dit is de Tesla Model Y. Je kunt het min of meer zien als een hoge Tesla Model 3. Verder is hij ook iets langer en iets breder. Het is de Tesla voor mensen die de Model 3 net te klein vinden en de Model X net te groot, of te duur. Oh en voordat je het vraagt: de vleugeldeuren ontbreken.

Wat zijn de andere verschillen tussen de Tesla Model Y en de Tesla Model 3?

Omdat de Model Y iets groter is, heeft hij plek voor een optionele derde zitrij. Dan kun je dus met zeven personen plaatsnemen in de auto, in plaats van vijf. Onze tester had deze extra zitrij niet, maar vermoedelijk wil je er niet als volwassen persoon zitten voor een vakantie naar Italië.

Omdat de auto groter is, meer weegt en hoger op z’n poten staat, is de actieradius wat kleiner. Het scheelt in theorie zo’n 90 kilometer op een volle lading. De 0-100-sprintjes duren iets langer dan vergelijkbare uitvoeringen van de Model 3, met dezelfde oorzaak. Verder krijgt de Model Y een offroad-rijmodus en verder is het interieur vrijwel identiek aan de Model 3.

En hoe rijdt het dan?

Fijn, eigenlijk. Je stelt de spiegels en het stuur in via de boordcomputer voordat je vertrekt. Klinkt wat onhandig, maar deze instelling slaat hij dan op in je rijdersprofiel. Dus als jij instapt met jouw telefoon (dat is meestal je sleutel) dan stelt hij de boel automatisch in. Ook de stoel.

Verder is zelfs de instapper (de Long Range AWD) erg vlot en hij voelt zelfs sneller dan zijn opgegeven 0-100-tijd van 5 seconden. Er zit wat (instelbare) weerstand in het stuur, wat wij wel kunnen waarderen. Verder is hij stevig geveerd, maar niet oncomfortabel. De Michelin Pilot Sport-banden en het lage zwaartepunt geven meer dan genoeg grip. Je voelt wel dat je met 2.003 kilo onderweg bent.

Wat is de actieradius van de Tesla Model Y?

Volgens Tesla komt deze Long Range AWD 507 kilometer ver. De Performance moet naar schatting 480 kilometer halen. We hebben nog niet ons best gedaan om in de buurt te komen van die actieradius, maar als we het zo schatten moet je zeker ergens tussen de 400 en de 500 kilometer kunnen rijden. Ga je 130 km/u rijden, dan zal de actieradius snel afnemen. Ga je de snelweg niet op, dan heb je de meeste kans om 500+ te halen.

Advertentie

Reacties

  • Mat heeft op 7 oktober 2021 geschreven:

    Mooie en technisch goede auto.
    Tesla staat gewoon op nummer 1 als het om electrisch rijden gaat.

    • Hoe dan? heeft op 8 oktober 2021 geschreven:

      ik snap dat de fanboys een beetje blind zijn voor de werkelijkheid maar volgens mij heeft iedereen inmiddels wel door dat de aandrijving en bijbehorende software de enige dingen zijn die wél goed zijn aan die Tesla’s.

      • @hater heeft op 11 oktober 2021 geschreven:

        De waarheid is te pijnlijk voor je?

        Reageer
      • Hater heeft op 10 oktober 2021 geschreven:

        Ach daar hebben we weer een Tesla-hater. Pleur op droeftoeter.

        Reageer
      • Peter heeft op 8 oktober 2021 geschreven:

        Dat is precies wat fanboys zijn: obsessief en blind voor fouten. Het is net Apple.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Mat heeft op 7 oktober 2021 geschreven:

    Mooie en technisch goede auto.
    Tesla staat simpelweg op nummer 1 als het om electrisch rijden gaat.

    Reageer
  • Blegh heeft op 7 oktober 2021 geschreven:

    Wat een lelijk hok!!

    Reageer
  • Conclusie heeft op 7 oktober 2021 geschreven:

    Je betaald aanzienlijk meer voor een auto die niets meer te bieden heeft dan pak ‘m beet een Enyaq, Mustang of ID4. Sterker nog, je rijdt dan in een auto die er uit ziet alsof hij een chromosoom teveel heeft en met de bouwkwaliteit van een Britse auto uit de jaren ’70.

    • Guido heeft op 21 november 2021 geschreven:

      Tesla is een rijdende computer. De andere EV’s zijn electrische motorvtg’n. Niet voor niets betaal je soms voor tweedehandse sla meer dan ie als nieuwwaarde koste. 98% Tesla rijders willen geen andere wagen meer terwijl de andere merken worstelen met amper 50%…

      Reageer
    Reageer
  • peter noordijke heeft op 7 oktober 2021 geschreven:

    wanneer brengen jullie je ssl certificaat op orde? https dus, nu haken lezers af omdat jullie site niet beveiligd is, dit ligt niet aan de lezers maar de browsers ondersteunen het niet meer

    • Tls heeft op 10 oktober 2021 geschreven:

      Uh de site draait gewoon op https?

      Reageer
    Reageer

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie