
Het zal jullie absoluut niet ontgaan zijn dat het op dit moment iets minder goed gaat. De verkopen lopen achteruit en het aandeel is minder hoog dan aan het begin van dit jaar. Tegelijkertijd worden de acties van Tesla’s CEO – Elon Musk – door sommigen af en toe als controversieel beschouwd. Hierdoor is er een nieuw fenomeen: ‘Tesla-schaamte’. Dit betekent dat mensen zich niet kunnen vereenzelvigen met de visie van de heer Musk (terwijl je dat eerst juist wel kon).
Het is hoe dan ook een kleurrijk persoon dat de camera’s niet schuwt en zich mengt in diverse politieke debatten. En als je een politieke mening geeft, zijn er mensen die daar iets van vinden. Het probleem alleen is dat de traditionele Teslarijders juist aan de andere kant van het politieke spectrum zaten dan waar Elon Musk nu zit.
Hebben Nederlanders echt Tesla-schaamte?
Terug naar de Tesla-schaamte. Want hoe zit het daarmee? Nu.nl deed een onderzoek in Nederland en de Tesla-schaamte lijkt heel erg mee te vallen. Alle leasemaatschappijen en vlootbeheerders zien vooralsnog geen grote daling vanwege de heer Musk. Er zijn maar enkele bedrijven die geen Tesla meer willen aanbieden, maar ‘die kun je op een hand tellen’.
Volgens Athlon Car Lease liggen de Chinese automerken meer onder een vergrootglas. Dit komt niet door de politieke overtuiging van de CEO van het desbetreffende automerk. Het heeft vooral te maken met onduidelijkheid over privacy en databeveiliging. Als het gaat om gebruikte Tesla’s lijkt er al helemaal geen Tesla-schaamte te zijn, want de verkoop van gebruikte Tesla’s is gestegen. Logisch: er komen telkens meer Tesla’s bij en vooral sinds januari 2025 is er een enorme aanwas op de occasionmarkt gekomen.
Er is een verklaring voor de verkoopdip
Nog even kort over alle berichten omtrent Tesla. De verkopen zijn mede gedaald omdat de bestverkochte Tesla, de Model Y, vernieuwd is. Die worden nu uitgeleverd. Normaal gesproken zorgt het wel voor een impuls in de verkoopcijfers. Dat gaan we uiteraard even voor jullie in de gaten houden. Omdat Tesla heel erg weinig modellen heeft, is het verval een stuk groter. Ook zijn het registraties, dus de bestellingen zijn al een paar maanden geleden gedaan in plaats van een paar dagen geleden.
Lees ook: Restwaarde Tesla’s zakt harder dan welk ander automerk ook, maar hoe komt dat?
Een ander geluid dat je veel hoort: het Tesla-aandeel is gehalveerd. Ten opzichte van de extreme piek in december wel ja, het is alsnog evenveel als het aandeel 12 maanden geleden waard was. Ook is de waarde van Tesla alsnog heel erg hoog als je het met andere automerken vergelijkt. Dus die hogere stijgingen gaan gepaard met stevige dalingen. Nu is het wel zo dat sinds de inauguratie van de president het aandeel keihard omlaag ging. Kortom: het is nooit saai omtrent het EV-merk.
Lees ook: De populairste auto van vorig jaar verkoopt plotseling voor geen meter meer (en dat is best logisch)

Tuurlijk koop of lease je nu geen Tesla meer. De baas van het bedrijf heeft zijn vermogen gebruikt om Trump in het Witte Huis te krijgen, steunt extreem rechtse partijen en mensen met die opvattingen en heeft zet een van de grooste communicatieplatformen in voor deze boodschap.
Er zijn weinig andere bedrijven die zo geprofiteerd hebben van het imago van de eigenaar. Dat werkt dus twee kanten op. Musk is Tesla en Tesla is Musk
Iemand met zoveel invloed en macht is niet oké. Als Nederlander kun je er weinig aan doen. Behalve het product niet meer kopen. En daarmee afkeurt wat hij doet. Of het helpt is natuurlijk niet duidelijk, maar een Tesla kopen is een signaal dat je zijn beleid en omgang wel prima vindt. Er zijn inmiddels prima en veel betere alternatieven. Ga daar voor. Voor jezelf ook een stuk lekkerder om niet in een controversiële auto te rijden.
De beste E auto? Really?! Nee, niet echt. Tesla is aan alle kanten ingehaald. Niemand wil nog een Model S want die is duur en veel minder goed dan een EQE, i4 of A6 die bovendien een stuk goedkoper zijn. Mensen willen alleen nog een Y of 3 omdat die tegen dumpprijzen aangeboden wordt. Het is de Dacia, of gezien Musk zijn politieke voorkeuren beter gezegd een Lada, onder de EV’s.
Waarom zou jij schamen voor een Tesla, omdat jij de beste E auto rijdt ?? haha😃
Rare Wereld ☹️….
Had ik maar een Tesla S
Fun fact: ik zag laatst 2 jongens langs de provinciale weg een carnavalsgroet (of iets wat er op lijkt…) maken naar alle Tesla’s die voorbij kwamen. Die mensen in een Tesla keken niet echt blij, haha!
Misschien kan je beter – net als Musk – iets minder verdovende middelen gebruiken, want je gaat daardoor geloven in rare complotten… het is maar een tip…
Kijk jij teveel nos of wordt jij ook betaald door Brussel / soros? Die nazi groet is al weken debunked.
Waarom zie je in februari nog niet veel van de gevolgen van Tesla-schaamte? Omdat veel auto’s die in Februari op kenteken gezet zijn al voor Musk zijn nazi come-out waren besteld. De echte daling gaat nog komen.
Een drijver voor de daling van de aandelen Tesla zit ook in mogelijke fraude. In de VS heeft de nieuwe regering 400mln begroot voor “armored Tesla’s”, wat nogal overkomt als een inside-job, en in Canada heeft Tesla in één weekend vele duizenden auto’s op kenteken gezet om nog te profiteren van een aflopende subsidiepot. Zo zou één dealer in Montreal alleen al zogenaamd 4000 auto’s afgeleverd hebben in één weekend volgende de door Tesla ingediende cijfers.
Los daarvan is het aandeel Tesla nog steeds mega-overgewaardeerd. Op basis van een gelijke p/e ratio als Toyota zou het een factor 8 lager moeten zijn.