In Nederland knijpt de Belastingdienst graag een oogje dicht als het gaat om elektrische auto’s. Geen wegenbelasting, wat korting op de bijtelling en ook de BPM mag je laten zitten. Dit doen ze om de verkoop van EV’s te stimuleren, zodat er meer kans is om de klimaatdoelen te halen. In Texas denken politici er anders over. Daar zijn ze bezig met een jaarlijkse toeslag op elektrische auto’s, omdat de bestuurders geen accijnzen aan de pomp betalen.

Het gaat om een jaarlijkse toeslag van 150 tot 200 euro, plus nog eens iets van 150 euro voor automobilisten die meer dan circa 14.500 kilometer (9.000 mijl) per jaar rijden. De voorstanders vinden dit het eerlijkst tegenover mensen die wel voor hun benzine betalen. In 2022 zou de toeslag zo’n 30 miljoen euro in het laatje brengen. In 2026 zou de toeslag goed zijn voor 110 miljoen euro aan inkomsten.

Het ironische is dat de staat, waar veel olie wordt geproduceerd, van 2019 tot 2021 juist de aankoop van elektrische auto’s stimuleerde. Zo hier en daar zijn er nog wat lokale initiatieven om de aankoop van EV’s op te peppen. Belangenpartij Plug In America stelt voor om de bestuurders niet jaarlijks te belasten, maar alleen voor de gereden kilometers. Ook in het zuiden van de VS wakkeren ze dus de discussie over rekeningrijden aan.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear