Ares Panther ProgettoUno

De Ares Panther ProgettoUno is de eerste in de Legends Reborn-serie van Ares Design, de koetsbouwer – carrozzeria, zoals dat in het Italiaans heet – van Dany Bahar in Modena. Het bedrijf wil kapitaliseren op de steeds sterkere drang naar personalisatie in het supercar-segment. Met als inspiratie de originele De Tomaso Pantera echoot de Ares Panther ProgettoUno de belangrijkste designeigenschappen van het origineel en katapulteert die naar de moderne tijd. De techniek? Die komt van Lamborghini. Onderhuids is dit een Huracán.

Land Rover Defender Works V8

Dit is de Land Rover Defender Works V8 met 405 pk, uit 2018. Het is een hommage aan de V8-modellen van weleer en de 70e verjaardag van Land Rover. Het idee voor de auto ontstond in 2014, toen de Defender nog van de productielijn je hart in rolde. In 5,6 seconden sprint deze Defender naar 96 km/u. De topsnelheid is heel verstandig begrensd op 170 km/u – wel zo veilig. Gekkenwerk? Lichtelijk, maar Mercedes boerde goed met de G-klasse met AMG-badges. Dus waarom zou LaRo niet hetzelfde trucje uithalen?

Mini met VTEC

Als je zoekt op ‘VTEC conversion Mini’ op Google, kom je diverse aanbieders tegen. Voor zo’n 14.000 euro heb je een volledige kit inclusief motor in huis. Vierwielaandrijving? Tel er dan 3.000 euro bij op. Vaak wordt de 1,6-liter B-serie-motor gebruikt met zo’n 160 pk, maar de B18 uit de Integra met 200 pk past ook. De K24-motor uit de nieuwere Integra wordt zo hier en daar ook gebruikt. Leuk om Porsches mee te pesten.

Ring Brothers Defiant

Jim en Mike Ring – je kent ze als de Ring Brothers – specialiseren zich niet in één model, maar verbouwen auto’s over het hele spectrum. Ze bouwden een De Tomaso Pantera om en noemden hem Adrnln. Een Chevelle kreeg de naam Recoil, een Camaro uit 1969 werd G-Code, en Defector is de naam van een Dodge Charger. Deze AMX Javelin uit 1972 werd Defiant gedoopt. Al deze klassiekers werden volgepropt met moderne technieken en aandrijflijnen.

Singer DLS

Toch wel het bekendste voorbeeld van een restomod. Een ‘Singer-behandeling’ is bijna een algemeen geaccepteerde term. De specialist uit Californië pakt een Porsche 911 van de 964-generatie en plukt de auto volledig kaal. Ze zetten hem weer in elkaar als een ouder uitziend model, maar dan wel volledig nieuw. De koets is van koolstofvezel en de motor is okselfris. Bij de Singer DLS schakelden ze Williams in om een luchtgekoelde 4,0-liter zescilinder te bouwen met 500 pk – en dat zonder turbo’s.

Eagle Spyder GT

Eagle restaureert Jaguar E-types tot wat het bedrijf een ‘nul-mijlen’-specificatie noemt. Ze maken de auto moderner, zonder het karakter van de E-type weg te poetsen. Op de optielijst staan een 4,7-liter motor met individuele gaskleppen, een opgewaardeerd chassis, moderne remmen, airconditioning, stuurbekrachtiging en zelfs moderne multimedia – uiteraard verstopt. Ze hebben hem ook als Low Drag GT, met een dakje.

Icon Bronco

Zoals je al wel had vermoed, is dit geen gewone Ford Bronco. Dit is een Icon Bronco, verbouwd onder het wakende oog van iemand die Jonathan Ward heet. Zijn opvattingen over het verbouwen van auto’s gaan een tikkeltje verder dan wat wij aanvaardbaar achten. Er mag dan een plaatje met chassisnummer uit 1972 in het handschoenenkastje van deze Bronco liggen, maar onder de originele (maar griezelig onberispelijke) mat gespoten carrosserie zit een geheel nieuw chassis. Daar is een kakelverse 5,0-liter V8-Ford-motor uit de nieuwe Mustang GT aan vast geschroefd, die er meer dan 400 pk uitgooit en net iets minder dan 540 Nm aan koppel.

Alfaholics GTA-R 290

Ja, een Engelse Alfa Romeo-specialist heeft een supercar-concurrent gemaakt. En dat op basis van een 50 jaar oude Alfa-coupé. De auto met kenteken SBP 699E weegt 830 kilo. De motor is een klassieke Alfa Twin Spark 2,0-liter, uitgeboord tot 2,3 liter, en produceert nu dik 240 pk en 270 Nm. Een snelle berekening leert dat dat leidt tot een vermogens-gewichtsratio van pakweg 290 pk per 1.000 kilo (met wat Britse afronding), vandaar de naam van de auto.

Mechatronik W111

De bejaarde Mercedes-motor uit 1961 mag op de veranda zijn laatste jaren uitzitten, terwijl een 5,5-liter grote V8 met 360 pk het werk overneemt. Een automatische vijfbak stuwt het vermogen naar de achterwielen. In minder dan zes seconden zit je op de 100 km/u en de topsnelheid schommelt rond de 240 km/u. De W111 schommelt zelf niet meer. Een hoop versterkingen overal plus een lager en strakker onderstel zorgen daar wel voor. ASR en ABS houden de Benz op de weg. In het interieur vind je een knallend audiosysteem, navigatie, sportstoelen en een moderne airco. Dit alles verborgen onder een zweem van prachtige sixties stijl.

Frontline Developments MG

Alles wat MG produceerde voordat het merk kopje onder ging, maakt Frontline Developments beter. Van MGC’s tot Midgets, het maakt ze niet uit. Deze MGB produceert 300 pk en gaat van 0 naar 100 in minder dan 4 seconden. Ooit ondenkbaar voor het autootje. De prijs zonder belastingen bedraagt tegen de 100.000 euro, dat wel.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)