Heb jij je al aangemeld om automatisch de rekening van de nieuwe tolweg in Nederland te krijgen? Nee? Loser. Alle coole kinderen doen het. Of nou ja, in oktober meldde de RDW trots dat al 12.000 mensen zich hebben aangemeld voor de automatische tolheffing. Heb je daar geen zin in, dan mag je ook vooraf of achteraf los betalen. Ook kun je met Flitsmeister betalen voor de tolweg. Na zes jaar gaat de nieuwe tolweg A24 (niet afgebeeld) in de buurt van Rotterdam open.
Vanaf 7 december 2024 is de nieuwe verbinding tussen de A15 bij Rozenburg en de A20 bij Vlaardingen geopend. Deze snelweg heet de A24 of de Blankenburgverbinding. Het is mogelijk dat jouw navigatiesysteem je door de nieuwe tunnel leidt zonder dat je het doorhebt: er staan namelijk geen tolpoortjes. Betaal je niet, dan krijg je achteraf een boete. De nieuwe tolweg is gelukkig niet zo heel duur. Je hebt na gebruik drie dagen de tijd om de tol te betalen, of je kunt tot zeven dagen van tevoren al betalen.
Wat kost het gebruik van de tolweg A24?
Personenauto’s, bestelbusjes, campers en motorfietsen betalen 1,51 euro per keer. Elektrische bestelwagens tot 4.250 kilo betalen eveneens 1,51 euro. Aanhangers mogen gratis mee. In 2026 worden de tarieven iets verhoogd, maar het is nog niet bekend met hoeveel. Wil je liever omrijden, dan is de tolweg ook goed nieuws, want de oude route zal hopelijk wat rustiger zijn.
Maar niet overal. Volgens Rijkswaterstaat zal de verkeersdrukte op de A20 juist toenemen. Tussen knooppunt Kethelplein en de Blankenburgverbinding wordt het drukker. Tussen Vlaardingen en Vlaardingen-West zou de verkeersdrukte met 38 procent stijgen. En tussen Vlaardingen-West en de Blankenburgverbinding zelfs met 53 procent.
De huidige route van 20 kilometer kost je 19 minuten en de nieuwe tolweg van 12 kilometer kost slechts 12 minuten. Met een tijdswinst van 7 minuten betaal je omgerekend 22 cent per bespaarde minuut of ongeveer 13 euro per gewonnen uur. Naast de tijdwinst draagt de nieuwe weg ook bij aan een betere verkeersverdeling, wat files kan verminderen.
Wat gebeurt er als je niet betaalt?
Betaal je de tol niet, dan loop je het risico op een boete. De boete is 35 euro plus het oorspronkelijke tolbedrag. Na twee weken wordt dit verhoogd met 50 procent en na vier weken nogmaals met 100 procent. Zo kan het boetebedrag oplopen tot 105 euro. De afhandeling van de boetes wordt verzorgd door het CJIB.
Wie is vrijgesteld van tol?
Bepaalde voertuigen en diensten hoeven geen tol te betalen, waaronder:
- Politie
- Brandweer
- Medische hulpdiensten
- Uitvaartvervoerders
Deze groepen moeten wel een ontheffing aanvragen. Mocht Nederland in de toekomst overstappen op rekeningrijden (mogelijk vanaf 2030), dan zal de tol op de A24 komen te vervallen. Al zijn er nu signalen dat het nieuwe kabinet Betalen naar Gebruik niet zal doorvoeren. Aan de andere kant zijn er ook signalen dat het nieuwe kabinet zelf niet doorgevoerd gaat worden.
Rico heeft op 1 december 2024 geschreven:
Ik rijd 3x per jaar naar Spanje, waar ik de tolbadge voor gebruik.
Geen kans op vergeten tol te betalen, waarom kam dat dan ook niet met deze tunnel, badge wordt tenslotte bij de ANWB verkocht…
Ik weet niet precies waar deze tunnel zich bevind en ik zou niet weten hoe ik de tol dan kan betalen en met mij vele mensen die hier mee te maken zullen krijgen.
Mag hopen dat dit duidelijk staat aangegeven mocht ik deze tunnel ooit kruisen, want zit niet op een boete te wachten voor iets waar ik geen weet van heb en niet over geinformeerd ben/wordt bij passeren van deze plek.
jax heeft op 1 december 2024 geschreven:
Ok top, bedank ook voor de link naar het aanmelden voor automatisch betalen. Loser. 😁
Rekensom heeft op 30 november 2024 geschreven:
8 kilometer besparen voor 1.51 euro. Dat is minder dan 19 cent per kilometer. Inclusief afschrijving en onderhoud bespaar je dus gewoon geld door deze tolweg te nemen.
MZ heeft op 3 december 2024 geschreven:
Ik mag hopen dat je binnen de 3 dagen een melding via mail of sms krijgt dat je over een tolweg hebt gereden en tol hebt te betalen.
Het zou van de zotten zijn als dat niet zo is. En dan direct een boete krijgt.
Die ze je dan wel toesturen
Naziukrainesteeltookgeldvanons heeft op 30 november 2024 geschreven:
Haha, ‘verantwoordelijkheid’
Als de (R)overheid dat kon zaten Groningen niet karen lang en nog steeds achter hun geld aan vanwege NAM.
Als de (R)overheid dat kon hadden we geen toeslagen affaire.
Als…. dus voor je met ‘eigen verantwoordelijkheid begin. Kijk eerst even naar (R)overheid.
Anti Poetin heeft op 30 november 2024 geschreven:
Iemand die Oekraïne nazi’s noemt en onze overheid als roverheid beschrijft, kan zijn onzin beter in Moskou houden. Ga je schamen, landverrader.
Laatjenietfoppenenwordtwakker heeft op 30 november 2024 geschreven:
Laat me raden….jij rijdt niet op gas?
@zwarte toren heeft op 1 december 2024 geschreven:
Corrupt systeem? Opstand? Wat voor een rare taal is dat dan weer?
Nederland is één van de minst corrupte landen ter wereld. Dat in tegenstelling tot landen als Hongarije en Rusland waar corrupte alleenheersers (toevallig allemaal vriendjes van ene Geert W.) hun vriendjes bizar rijk maken waar iedereen met een andere mening de gevangenis in gaat of van een balkon valt. Het is vrij bizar om te zien dat mensen klagen over Nederland en dat dit soort ‘leiders’ toejuichen.
Zwarte Toren heeft op 1 december 2024 geschreven:
Er wordt met die Tol weg weer gemeten met twee maten en gediscrimineerd ook jammer dat tenminste niet in opstand durf te komen tegen dit corrupte systeem in plaats van elkaar af te blaffen
Berry heeft op 30 november 2024 geschreven:
Ga terug onder je steen in plaats van ons lastig te vallen met je propaganda. Wat een misselijk persoon ben je dan.
McB heeft op 30 november 2024 geschreven:
Krijg ik dan iets van de wegenbelasting die ik ook nog moet betalen terug?
Waarom moet ik me inschrijven om automatisch af te rekenen en krijg ik een boete als ik dat niet doe en vergeet te betalen.
Ze weten toch ook via mijn kenteken mij te vinden voor de boete, waarom sturen ze dan niet automatisch gewoon de rekening.
Wat is dat toch dat allerlei instanties maar boetes sturen. Boete, boete, boete, net als bij de uitkeringsfraude affaire gaan overheden er constant van uit dat iedereen crimineel is en worden er gelijk boetes opgelegd.
Waarom wordt je niet eerst gewoon gevraagd het achterstallig bedrag te betalen. Die boetes zijn gewoon een verdien model.
Ik vraag me af of zoiets niet in strijd is met de rechten van de mens.
Pfff heeft op 30 november 2024 geschreven:
Wat is er mis met een stukje eigen verantwoordelijkheid ipv altijd maar lui achterover hangen en een ander de schuld geven als het fout gaat?
Steef heeft op 30 november 2024 geschreven:
Waarom betalen we wegenbelasting ?
Harry heeft op 30 november 2024 geschreven:
Ach Steef, goed gereaguurd. Peter heeft al een goede uitleg gegeven. En Steef, je kan ook omrijden door de Beneluxtunnel, ook ooit een toltunnel, maar al jarenlang niet meer. Kost je niets extra qua geld, misschien wel qua tijd.
Wel jammer dat er een niet een foto van de nieuwe tunnel bij geplaatst is. Nu lijk je tol te moeten betalen voor een tweedehands en beetje donkere tunnel…
Jeroen heeft op 30 november 2024 geschreven:
Wegens de al enorme hoogte van en de wegenbelasting
En de accijns op de brandstoffen
En de BPM op de aanschaf van een auto
Waarvan zelfs het europese gerechtshof al heeft bepaald dat we in Nederland al 3 keer belasting betalen voor het gebruik van de wegen
2 daarvan moesten van het hof verdwijnen
Maar wat doet de staat
Er komt een 4e bij
En zoals altijd bij de staat
Zodra ze beginnen
Gaan ze door
Michael heeft op 30 november 2024 geschreven:
Ach gussie wat heb je het toch zwaar. Huulerd.
Peter heeft op 30 november 2024 geschreven:
Voor het algemene onderhoud aan onze infrastructuur. Een tunnel als deze is een buitengewoon grote investering die op een heel specifieke plek veel voordeel biedt. Het zou bepaald niet eerlijk zijn als mensen in Groningen of Limburg extra moeten gaan betalen omdat er in de regio Rotterdam een grote investering gedaan wordt om daar een lokaal probleem op te lossen. Daarom is het toch best logisch om een laag tolbedrag te gebruiken zodat de gebruiker, die ook het voordeel er van heeft, er voor betaalt.