Rovers straalmotor avontuur

De Rover JET1 brak snelheidsrecords, want hij reed 245 km/u in 1952. Ondanks 100 pk bij, eh, 55.000 tpm, het geluid, de hitte en het brandstofverbruik van 1 op 3 kwamen Rovers met straalmotoren er uieindelijk toch niet, op het prototype na. Goh. Wat een verrassing.

Triumph Stag V8

De Stag zag er goed uit. Hij had een coole naam. En in het magazijn stond Rovers legendarische 3,5-liter V8 klaar om ’m aan te drijven. Wat kon er misgaan? Nou, dat Triumph besloot om er hun eigen 3,0-liter V8 in te lepelen, een van de slechtste motoren aller tijden.

McLaren MP4-12C instapperikelen

McLarens moderne supercar voorzag in vele innovaties. Zo bedachten de technici dat deurgrepen iets van het verleden waren. Ze installeerden aanraakgevoelige deuren. Slim, maar toch niet echt cool als de deuren dicht blijven terwijl je steeds harder streelt.

Aston Martin Lagonda dashboard

Nog een ambitieuze Britse auto die z’n maker op de knieën dwong. Het digitale led-dashboard en de aanraakgevoelige instrumenten van de Lagonda waren hun tijd ver vooruit – en hopeloos onbetrouwbaar. Maar het zag er zo lekker uit op de schetsen!

Land Rover Defender Works V8

Een uitzondering op de regel in deze lijst – de 400 pk sterke V8 Defender werd goed verkocht. Land Rover wist 150 mensen zo gek te krijgen om twee ton te betalen voor een landbouwvoertuig met een dikke motor en meer vermogen dan het onderstel aankon.

Tyrell P34 Formule 1-auto

Meer lateraal Brits denken. Vier voorwielen betekenen meer wegcontact (dus minder onderstuur en later remmen). De FIA besloot de zeswielers al snel in de ban te doen. Jammer – een zesbanden-pitstop van drie seconden was leuk geweest om te zien.

TVR Speed Six-Motor

Britse automakers hebben zichzelf niet onder controle als het gaat om het bouwen van motoren. Die van de TVR was de krachtigste natuurlijk ademende zes-in-lijn ooit. Helaas bloedde hij olie, vernielde zuigers en vereiste zodoende prijzige revisies.

Lotus Elite glasvezel chassis

De mooie, sierlijke en maar 500 kilo wegende Elite ontwikkelde een zekere reputatie omdat de ophanging dwars door het lichtgewicht, glasvezel onderstel heen prikte als je hard door een schuine bocht ging. Je hoorde even een krak en daarna vooral gekras.

Jaguar C-X75 hybride systeem

50 elektrische kilometers, 900 pk, naar 100 km/u in minder dan 3 seconden, een top van 370 km/u. Economische stagnatie zette Jaguar echter aan het denken, waarna ze de door Williams ontwikkelde supercar dumpten. We zijn er nog niet helemaal overheen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear