Het zit er alweer bijna op. 2024 was een jaar van verkiezingen en Olympische Spelen, kunstmatige intelligentie en Oasis. En gelukkig waren er ook genoeg fatsoenlijke auto’s. Tijd om de beste van de beste te benoemen die in de afgelopen twaalf maanden zijn verschenen. Welkom bij de wereldberoemde TopGear Awards. Popcorn bij de hand? Laten we erin duiken…
In TopGear Magazine 235, op 19 december in de winkel, lees je onze uitgebreide uiteenzettingen over waarom deze winnaars precies zo fantastisch zijn. Voor nu is hier alvast het overzicht – met onderaan uiteraard onze Auto van het Jaar 2024. En natuurlijk kijken we heel voorzichtig alvast naar wat 2025 voor moois te bieden zal hebben.
SUV van het Jaar: Hyundai Santa Fe
‘Hij doet precies wat ie moet doen, en qua ontwerp, doordachtheid en veelzijdigheid is er geen gezinsauto voor hetzelfde geld die aan hem kan tippen…’
MPV van het Jaar: Volkswagen ID. Buzz 7-zitter
‘Wat we niet wisten, was dat de verlengde zevenzitter in alle opzichten zo superieur zou zijn, dat de vijfzitter overbodig lijkt…’
Crossover van het Jaar: Kia EV3
‘Crossovers worden niet beter dan dit, want de EV3 heeft zoveel te bieden…’
Auto waar we het meest naar uitkijken in 2025: Lamborghini Temerario
‘Hij zal je letterlijk tot in je kern raken. Die immense, 920 pk sterke V8 met flat-plane krukas stuurt trillingen door de carrosserie van de Temerario. Je zult het horen, voelen en je waarschijnlijk stevig moeten vasthouden…’
Performance-auto van het Jaar: McLaren 750S
‘De 750S is meer dan de som der delen. Zo ondeugend snel dat het bijna illegaal zou moeten zijn…’
Fabrikant van het Jaar: Toyota
‘Waar zijn auto’s vroeger werden gezien als witgoed, biedt Toyota nu karaktervolle en interessante modellen – en spannende plannen voor de toekomst…’
Super-GT van het Jaar: Aston Martin Vanquish
‘Hij is fenomenaal. Echt waar. Een auto gebouwd rond de kwaliteiten van een V12-motor, maar vastbesloten om zoveel meer te zijn dan een eerbetoon aan traditie…’
Performance-SUV van het Jaar: Porsche Macan
‘Als je een elektrische auto zoekt die geen enkele verantwoording vereist, dan moet het deze sportieve familieauto zijn…’
Circuitwapen van het Jaar: McMurtry Spéirling
‘Zelfs nu, maanden later, herinner ik me precies hoe de Spéirling me liet voelen – als een superheld…’
Luxe gezinsauto van het Jaar: Volvo EX90
‘Ik weet niet zeker of ik ooit een auto heb gezien die beter tegemoetkomt aan de behoeften van alle inzittenden dan de Volvo EX90…’
Kleine auto van het Jaar: Suzuki Swift
‘Hij heeft een verfrissend eenvoudige “huurauto op zonnig Mallorca”-vibe die charmant en aandoenlijk is…’
Retroheld van het Jaar: Electrogenic Mini
‘Terwijl de avondmist binnenrolt, gaat de roldeur omhoog en rijd ik met TG’s eigen elektromod de nacht in. Na een paar blokjes om wil ik dat we hem konden houden…’
Ontwerp van het Jaar: Rivian R3
‘Daar was de R3, en je kon je ogen er niet vanaf houden – een compacte crossover die zowat elke denkbare carrosseriestijl en elk tijdperk samenbrengt…’
De auto die alles biedt: Dacia Duster
‘Nog belangrijker: de Duster blijft leuk om te rijden én om mee te leven…’
Lifetime Achievement Award: Gordon Murray
‘Murray, misschien wel de grootste en creatiefste geest in zowel de Formule 1 als de hele autowereld, bevindt zich momenteel in een uitdagende nieuwe fase van zijn lange en indrukwekkende carrière…’
Auto van het Jaar: Renault 5
‘De nieuwe Renault 5 moet een aantrekkelijke en aansprekende auto zijn. En dat is hij. Aantrekkelijk in uiterlijk, maar ook zo goed afgewerkt en gedetailleerd. Dit is een kwaliteitsproduct…’
Reacties