Het is het einde van 2011 en dus weer de hoogste tijd voor de TopGear Awards. Ons nieuwe, extra dikke feestdagennummer (in compleet nieuwe huisstijl) staat grotendeels in het teken van deze prestigieuze prijsuitreiking, waar menig autofabrikant elk jaar weer smachtend naar uitkijkt. Denken we.
Zo gaan we het onder andere hebben over de McLaren MP4-12C, onze Sportwagen van het Jaar, waarin we een lift naar het vliegveld kregen van niemand minder dan Lewis Hamilton. Dat de auto een spektakelstuk is, wisten we al, maar met een oud-wereldkampioen F1 aan het stuur is de ervaring helemaal compleet. We haalden onze vlucht met gemak.
Twee Ferrari’s trokken dit jaar in het bijzonder onze aandacht. Allereerst was er de FF, die met z’n ongewone 4WD-systeem, z’n in eerste instantie wat vreemde looks en z’n verpletterende snelheid onze kinnen in een vrije val richting onze schoenen liet klappen. Hij is terecht onze Stationcar van het Jaar. Toen was er ook nog eens de 458 Spider, de open variant van de 458 Italia, die ons regelrecht wist te betoveren en zich daarom onze Cabrio van het Jaar mag noemen.
Er is eigenlijk nauwelijks iets uitbundigers te bedenken dan een Lamborghini Aventador. Het is zo’n egotripper van een supercar dat we het er in het drukke Europa een beetje benauwd mee kregen. Dus zochten we de wijd uitgestrekte steppes van Australië op om te kijken of hij daar beter op z’n plek was. Wat denk je? Hij is onze Supercar van het Jaar.
De Porsche 911 is de Allrounder van het Jaar. Hij werd onlangs totaal vernieuwd, en alweer staan we perplex dat de mannen en vrouwen uit Zuffenhausen het ding zo veel beter wisten te maken ten opzichte van zijn voorganger. Die toch ook al spectaculair goed was. Al beginnen we ons af en toe wel een beetje af te vragen hoe goed té goed is…
In dit Awards-nummer komen verder nog exoten als de BMW 1M, de BAC Mono, de Fisker Karma, de Morgan 3Wheeler en natuurlijk de Kia Picanto langs. Ook zetten we twee niet-Duitse supercoupés tegenover elkaar: de Jaguar XKR-S en de Cadillac CTS-V. En we staan stil bij het tweede en laatste deel van onze reis door Zuid-Amerika, die ons door het Amazonegebied en het Andesgebergte voerde.
Natuurlijk voelden we ook de nieuwste troef van BMW, de kersverse 3-serie, uitgebreid aan de tand. Verder reden we met de Ford Mustang Boss 302, de Seat Mii, de Citroën DS5, de Honda Civic, de Opel Astra GTC, de Maserati GranCabrio S, de Lotus Elise Club Racer en de gloedjenieuwe Mazda CX-5.
Alsof dat nog niet genoeg is, hebben we ook nog eens een uitgebreide voorbeschouwing voor je, over de nieuwe TopGear kerstspecial die op 28 december om 21.00 uur op BBC2 te zien is. Deze keer reizen Jeremy, Richard en James af naar India in een poging om de wereldeconomie van de ondergang te redden door de lokale bevolking enthousiast te maken voor hun Britse producten. Alleen: zou het een succes worden wanneer ze daar een oude Jaguar, een oude Mini en een oude Rolls-Royce voor meebrengen?
Ren naar de winkel of grabbel snel tussen de kerstkaarten in je brievenbus, want deze editie van TopGear Magazine mag je weer eens niet missen! Meer info vind je hier. Jezelf of iemand anders op een abonnement trakteren (een prachtig kerstcadeau natuurlijk) doe je daar.
Voor de volledigheid vind je hieronder nog even de complete uitslag van de TopGear Awards 2011. Fijne feestdagen!
SUV van het Jaar: Range Rover Evoque
Koopje van het Jaar: Kia Picanto
Groenste van het Jaar: Opel Ampera
Musclecar van het Jaar: Jaguar XKR-S
Richards Auto van het Jaar: BMW 1-Series M
Jeremy’s Auto van het Jaar: Range Rover Evoque
Stigs Auto van het Jaar: BAC Mono
Allrounder van het Jaar: Porsche 911
Eigenlijk-Geen-Auto van het Jaar: Morgan 3Wheeler
Mini van het Jaar: Volkswagen Up
Sportwagen van het Jaar: McLaren MP4-12C
Familie-auto van het Jaar: Citroën DS5
Supercar van het Jaar: Lamborghini Aventador
Cabrio van het Jaar: Ferrari 458 Spider
Evenement van het Jaar: AmAndes 2011
Reacties