TopGear Op IJs met zestien auto's

Er ging een maandenlange planning aan vooraf, er is veel (heel veel) gebeld met verzekeringsmaatschappijen, maar nu is het dan toch eindelijk zover

Sneeuwpret
Sneeuwfun met de Lamborghini, Mclaren en de Honda
Sneeuwpret Ariel Nomad
Tesla Model S P100D sneeuwpret
Mercedes GLC 63 Sneeuwpret
Range Rover SVR sneeuwpret
Ariel Nomad Sneeuwpret
Nissan GT-R Sneeuw
Sneeuwpret Aston Martin
Sneeuwpret
Sneeuwpret BMW M5
Porsche 991 mk2 GT3 sneeuwpret
Sneeuwpret
Sneeuwfun met de Lamborghini, Mclaren en de Honda
Sneeuwpret Ariel Nomad
Tesla Model S P100D sneeuwpret
Mercedes GLC 63 Sneeuwpret
Range Rover SVR sneeuwpret
Ariel Nomad Sneeuwpret
Nissan GT-R Sneeuw
Sneeuwpret Aston Martin
Sneeuwpret
Sneeuwpret BMW M5
Porsche 991 mk2 GT3 sneeuwpret

Rijden op sneeuw en ijs is belachelijk leuk. De snelheden zijn laag, de wallen zijn zacht, de auto’s glijden in de rondte, en het gevaar is minimaal. Maar we hebben nog een reden om dit te doen: sneeuw en ijs bieden een geweldige testomgeving voor sneeuwpret. Op asfalt krijg je nauwelijks een idee wat de aandrijving van een auto eigenlijk doet, tenzij je zo hard rijdt dat het rubber van de banden spat; maar op ijs wordt alles uitvergroot, en toont een auto z’n ware karakter.

Zonder grip krijg je een veel beter beeld van hoe een auto zich gedraagt: hoe de stabiliteitssystemen functioneren, hoe goed hij in balans is, hoe hij z’n vermogen verdeelt tussen de assen en de wielen, welke signalen de besturing precies afgeeft. Als een auto zich op ijs als een balletdanser gedraagt, dan is dat eigenlijk bijna een garantie dat hij op een leuke b-weg ook een absoluut snoepje zal blijken.

Bijna. Want zonder meteen te veel te willen verklappen: in het verleden waren we niet al te ingenomen met de Honda NSX… Onze herontdekking begint.

Leuk, al die verschillende segmenten

Gelukkig gaat onze theorie vaak wel op, en zo voegen we een extra dimensie toe aan onze kijk op en begrip van een aantal auto’s, terwijl we de opgeblazen reputatie van een paar andere lek zullen moeten prikken. Lees hoe de Mercedes-AMG GLC 63 S de strijd aanbindt met een Audi RS 4, hoe twee tegenhangers in de vierwielaangedreven technologiestrijd, de Tesla Model S en de Nissan GT-R, zich tot elkaar verhouden, en wat er exact gebeurt wanneer licht, lenig en klein het opneemt tegen groot, gewelddadig en luid. Er is ook een heel exclusieve strijd tussen twee supersedans met vierwiel- dan wel achterwielaandrijving: de Mercedes-AMG

E 63 S en de gloednieuwe BMW M5 beuken de koppen tegen elkaar. We hebben de Ariel Nomad meegebracht om het op te nemen tegen al even malle geesten. Er is een Porsche 911 GT3 met handbak en spijkerbanden (redac­teuren staan ervoor in de rij), en een bescheiden wereldprimeur. Jawel, dames en heren, we hebben de nieuwe Aston Martin Vantage bij ons, al is hij aangekleed als een zebra met geelzucht. Vijftien auto’s. En een sneeuwmobiel. Dat betekend dus sneeuwpret.

Wat is dit belachelijk leuk…

De meeste auto’s zijn hier gekomen na een reis van vier dagen op een stel overdekte opleggers. ‘Hier’ is overigens een houtwerf, diep in het hart van Zweden. Het is zeven uur ‘s ochtends, donker, stil, en zodanig koud dat de lucht lijkt te zijn bevroren, waardoor de geluiden rondom ons extra helder klinken. Zo horen we het gekletter van riemen die worden losgemaakt, elektrisch gezoem, het gekuch en het gesputter van startende motoren, het geknars van sneeuw onder banden; en we ruiken de geur van opwinding.

En dan is er de nare ontdekking dat ten minste een van de auto’s en bevroren startmotor heeft, dat een aantal andere moeilijkheden ondervindt met niet reagerende infotainmentschermen, en dat veel van het voedsel dat we in Audi RS 4 hadden gepakt, volledig bevroren blijkt. TopGear doet aan zelf-catering, maar wordt hier geconfronteerd met opengebarsten bananen en ontplofte blikjes fris. Het goede nieuws: de worstjes hebben de reis goed overleefd.

Legendes kunnen ook nog sneeuwpret hebben

Afleiding is er ook: er komt een tractor de houtwerf oprijden. Hij heeft sneeuwkettingen om z’n banden en een gemeen uitziende sneeuwploeg voorop. Hij is hier om een baan aan te leggen op ‘ons’ bevroren meer. En met succes. Het geluid van een tweetaktmotor kondigt de komst aan van een sneeuwmobiel. Twee mannen, van wie we er een vaag herkennen, verschijnen met een volbloed ijsracer.

Een aantal prachtige oude rally-911’s passeert, op weg naar een ander meer, en we zien Marcus Grönholm langsrijden in een VW Polo R5. De lokale bevolking vertelt ons dat de omstandigheden beter zijn dan ze de afgelopen tien jaar zijn geweest: het ijs op het meer is ruim een halve meter dik. Ook herinneren ze ons eraan dat de drie kilometer lange weg naar de houtwerf een vast onderdeel is van een etappe in de Rally van Zweden.

TopGear doet niet aan kunstschaatsen of Holiday on Ice-achtige dansshows, maar als we dat wel deden, dan… Hé, daar komen twee verplegers in een lijkwagen aangereden.

We gingen op pad en we namen mee…

preview

Ariel Nomad

preview

Aston Martin Vantage

preview

Mercedes-AMG GLC 63 S

preview

BMW M5

preview

Ford Fiesta RX2

preview

Honda NSX

preview

Lamborghini Huracán Performante

preview

McLaren 570S Spider

preview

Mercedes-AMG E 63 S

preview

Nissan GTR

preview

 

Porsche 911 GT3

preview

Range over Sport SVR

preview

Suzuki Ignis

preview

Tesla Model S P110D

preview

Audi RS4

preview

Polaris 800 XCR

preview

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws