Alfa Romeo is een automerk dat design hoog in het vaandel heeft staan. Vaak weten ze hun modellen net eventjes wat fraaier te maken in vergelijking met de concurrenten. Kan het dan nog fraaier dan een Alfa Romeo? Jazeker, want er zijn specialisten die zich bezighouden met Alfa’s. In die categorie hebben we vandaag de Totem GT Super Iperia.

De basis lijkt de Giulia GT te zijn, maar dan is deze grondig aangepakt. Dermate veel dat waarschijnlijk alleen het chassisnummer van het origineel nog bruikbaar is en dat dit als ‘restomod’ geldt. Kijk, een Singer 911 is een flink aangepaste 911, maar het chassis en lay-out blijven min of meer gelijk: een 911, maar dan moderner met een aangepaste motor. De Totem GT Super hadden we al laten zien met elektromotor (dat is deze elektrische Alfa Giulia), deze heeft een verbrandingsmotor.

Wat voor motor zit er dan in?

De Totem GT Super Iperia heeft niet een Nord-viercilinder (een roemruchte motor van Alfa Romeo in deze periode), maar een 2,8-liter V6 met twee turbo’s. Het is dus niet de motor uit de GIulia Quadrifoglio, maar een compleet nieuwe zescilinder die ontwikkeld is in samenwerking met Italtecnica. Volgens Totem Automobili is het de lichtste en compactste V6 ter wereld. Met een gewicht van 180 kilo is het inderdaad een lichte zescilinder.

Totem Automobili Giulia GT Super Iperia groen restomod (2024) voorzijde met een vliegtuig erachter

De motor is goed voor 600 pk en 700 Nm en drijft via een handgeschakelde zesversnellingsbak de achterwielen aan. Mocht je heel goed zijn in het balanceren tussen grip en spinnende wielen kun je in 3,2 seconden de 100 km/u halen. De topsnelheid is ‘slechts’ 250 km/u, uiteraard begrensd. De Totem GT Super Iperia lijkt ons ook niet echt de ideale Autobahnstormer.

Is de Totem GT Super Iperia nog wel een oude Alfa?

Het chassis is een combinatie van een koolstofvezel koetswerk gecombineerd met onderdelen van de donorauto. We zijn heel erg benieuwd hoe dat uitpakt en in hoeverre dit nog een oude aangepaste Giulia is. Als je kijkt naar het interieur, dan zie je wel wat de basis is. De raamstijlen zijn bijvoorbeeld heel smal. Het interieur is verder helemaal opnieuw bekleed en er zijn koolstofvezel sportstoelen, maar de architectuur van het origineel zie je er wel doorheen.

Lees ook: Deze drie restomods laten zien dat viercilinders geweldig kunnen zijn

Mocht je er ook eentje willen, kun je alvast gaan sparen. De basisprijs voor de auto, exclusief donorvoertuig, bedraagt 539.000 euro. Afhankelijk van de gekozen specificaties kan dit aanzienlijk oplopen. Deze auto’s kun je helemaal naar wens samenstellen. Vaak is de verbeelding van de klant de beperkende factor, niet de dikte van de portemonnee. Mocht deze nog dikker zijn: er worden ook vijf exemplaren gemaakt van een veel duurdere GTA-versie met 3,2-litermotor in 810 pk. In een oude Giulia.

Reacties

  • Huubke heeft op 11 december 2024 geschreven:

    Ik begrijp werkelijk niet wat hier mooi aan is.
    De mooie en cleane lijn ven het origineel is totaal verkloot.
    Voorkant ziet er gekunsteld uit en zie er wat Lancia trekjes in.
    De uitgeklopte wielkasten zijn leuk op een Audi, maar hebben hier niets te zoeken.
    En het interieur kan wel als kers op de taart gezien worden. Wat een megakitsch. Zelfs Frans Bauer zou zich hier nog voor schamen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)