Toto Wolff is de opperchef van het Mercedes-AMG F1-team. Hij leidde het team naar vijf opeenvolgende constructeurstitels en de wereldtitels voor Lewis Hamilton (vier keer) en Nico Rosberg (één keer). Hij is, zacht uitgedrukt, een autogekkie, maar dan wel op zijn eigen manier.

Het zit zo: hij wil een recordtijd neerzetten op de Nürburgring. In een Porsche 911. Waarom in een Porsche en waarom op de Nürburgring? Als je dat wilt begrijpen, moet je even een duik nemen in de autogeschiedenis van de beste man.

A walk down memory lane

Toto Wolffs eerste auto ooit was een Volkswagen Kever. ‘Hij had ongeveer 50 pk’, vertelt hij aan TopGear. ‘Hij was erg betrouwbaar en ging nooit kapot, omdat hij te langzaam was om kapot te gaan.’ Inderdaad, Wolff moest de Kever zelf kapotmaken om een stapje omhoog te gaan. En dat deed hij ook.

Toto Wolff bleef bij Volkswagen en koos voor de tweede generatie Volkswagen Golf GTI 16V. Jazeker, de zestienklepper. ‘Ik heb echt hard gewerkt om deze auto te kopen’, vertelt hij. ‘Ik had hem opgeleukt met zwarte velgen en leren stoelen, en daarna heb ik hem verkocht.’ Hierdoor had hij genoeg geld om een gecrashte Volkswagen Golf G60 te kopen als reparatieproject. ‘Hij reed nooit in een rechte lijn,’ vertelt hij lachend, ‘maar het zag er spectaculair uit.’

Een raceauto als daily driver

Wolff verruilde de G60 voor een Seat-raceauto omdat hij begon met racen in de Seat Ibiza Cup. ‘Ik gebruikte ‘m als dagelijks vervoer omdat ik geen andere auto kon betalen. Hij had een rolkooi en slechts één zitplek. Mensen keken me aan alsof ik gek was!’ Gek? Zeker niet. Toegewijd, zeker wel.

Tijd om te werken voor een auto

Daarna ging Wolff rallyrijden: eerst in een Golf G60, later in een Lancia Delta Integrale. Vervolgens stopte hij met racen en ‘begon met werken om andere auto’s te kunnen kopen’. Vandaar dat de Lancia werd opgevolgd door een Porsche 911 Carrera 4S (993), en nog meer moois. ‘Dit heb ik een tijdje volgehouden’, vertelt Wolff.

De huidige auto van Toto Wolff

Op het moment rijdt Wolff in een Mercedes-AMG GLE 63, omdat hij van SUV’s houdt. Maar hij heeft ook iets dat nog cooler is dan een GLE 63: een G 63 AMG. ‘De oude generatie. Ik houd van die auto’, vertelt Wolff. ‘Het is het meest iconische SUV-onderstel dat je maar kunt hebben, met een enorme motor erin. Het is gewoon een geweldig ding.’

‘Iedereen die denkt dat het een nutteloze auto is, begrijpt het gevoel en de emoties niet die eromheen hangen. Hij is simpelweg fantastisch.’ Toto Wolff parkeerde ook een AMG-supercar in zijn garage: de ontzagwekkende AMG GT R met 585 pk. We vragen hem of hij een groene heeft gekozen, maar hij schudt zijn hoofd. ‘Ik heb hem in het zilver genomen, omdat ik gek ben op de koolstofvezel onderdelen. Die zien er extra goed uit in combinatie met het zilver.’

Altijd je banden controleren, Toto Wolff

We komen bij het snelle gedeelte van zijn autogeschiedenis, zijn ultieme doel: de Nürburgring. ‘Ik heb nog een appeltje te schillen met de Nordschleife’, vertelt hij plechtig aan TopGear. ‘De nieuwe Porsche 911 GT3, op de Nordschleife. Dat zou ik zomaar eens kunnen gaan doen.’

Hij doelt op zijn poging in 2009 om een nieuw record te zetten in de toen nieuwe Porsche 911 GT3. ‘Ik probeerde het record te verbreken en ik reed een rondetijd van 7 minuten en 3 seconden. Bij de volgende ronde zou het 6 minuten en 45 seconden zijn geweest, maar ik kreeg een lekke band. Dat is waarom ik nog niet klaar ben met de Nordschleife.’

Toto Wolff heeft Mercedes-AMG dan wel meerdere F1-wereldtitels bezorgd, maar kan hij – in een Porsche – het record op de Nürburgring verbreken om zichzelf in de boeken te zetten? Hopelijk komen we daar snel achter.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear