
Als je een beetje hebt opgelet bij elektrische auto’s, dan is je twee dingen opgevallen. Eén: als je maar lang genoeg wacht, zijn ze gratis. En twee: elektrische auto’s zijn veel moeilijker te blussen wanneer ze eenmaal in lichterlaaie staan dan benzineauto’s. Dit zorgt voor een probleem voor parkeergarages, want daar kun je er ook nog eens lastig bij. Ontmoet de mogelijke oplossing: de Toyota Hilux ‘Hiload 6×6’.
De onverwoestbare Hilux is door Prospeed Motorsport getransformeerd in een brandweerauto met een extra as. Alles erop en eraan mag de Hilux 5.600 kilo wegen. Net iets te zwaar voor de meeste parkeergarages, maar in het geval van brand maakt de parkeerwachten ongetwijfeld een kleine uitzondering voor deze Hilux.
Elektrische auto’s blussen in tien minuten
Een voordeel van de Hilux is dat hij laag genoeg is om op plaatsen te komen waar gewone brandweerauto’s niet kunnen komen. In totaal is de auto 1.850 millimeter hoog. Daardoor kan de brandweer snel genoeg beginnen het blussen en een grotere brand (of een thermal runaway) voorkomen.
Nog een belangrijk onderdeel is het ColdCut Cobra-systeem. Hiermee kan de Hilux met 300 bar water spuiten. Dat is sterk genoeg om door de bodemplaat te komen om direct de batterij te kunnen blussen. Op deze manier kan de Hiload 6×6 binnen tien minuten een EV-brand blussen terwijl hij minder water gebruikt dan dat er in jouw bad kan. Scheelt ook weer water.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit onbekende model is waarschijnlijk de betrouwbaarste Volkswagen ooit gebouwd

Dit kost het om de Toyota Hilux op waterstof vol te tanken (voor 600 km)

Waarom de Toyota Hilux de perfecte auto is voor waterstof

Toyota pakt door en bouwt een Corolla Cross en Hilux op waterstof

Toyota Hilux veroorzaakt geheel onverwachts enorme ravage op de weg

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

Met dit handige foefje kan de Toyota GR Corolla 50 km/u harder rijden

Dit is het grootste automerk ter wereld (en ze verkopen nauwelijks EV’s)

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Door een ‘geheim’ trucje wordt de meest gestolen auto ineens nooit meer gestolen

Bij Ford kun je straks misschien een extra as kopen om zelf een 6×6 te maken

De Cannon CyberP!ckup 6×6 is de Chinese tegenhanger van de Mercedes G-klasse 6×6

Internationale Capslockdag: schreeuwerige auto’s

Rezvani Hercules 6×6 is blijkbaar een stadsauto

Je kunt nu ook deze nieuwe groene auto’s met zwaailichten tegenkomen – dit doen ze

VIDEO: Brandweer schroeft Mercedes SLK uit elkaar om een kat te redden

Zo lang kan deze elektrische brandweerwagen blussen op één acculading

Als je dacht dat EV-branden al listig waren, dan heb je deze autobrand nog niet gezien

Waarom ambulances in dit land dikke velgen, veel speakers en launchcontrol hebben

Zes elektrische auto’s branden af bij Walibi, ‘vermoedelijk door auto aan laadpaal’

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

De Subaru Forester e-Boxer is de duurste in zijn klasse, maar is het ook de beste? (review)

Honda wil niet meer fuseren met Nissan, maar dat is niet direct slecht nieuws voor Nissan

Met dit handige foefje kan de Toyota GR Corolla 50 km/u harder rijden

Hoe rijdt de vernieuwde Toyota GR Yaris? (review)

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Dit automerk gaat ‘batterij van de toekomst’ al drie jaar eerder dan gepland leveren

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Het grootste probleem van een benzinemotor kost jou een hoop geld – en daar moet deze uitvinding iets aan doen

Jouw toekomstige auto krijgt een airbag op een vreemde plek, maar dat heeft een goede reden

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Volkswagen heeft goed nieuws voor wie voorlopig geen zin heeft in dat elektrische gedoe

Reacties