
Als het niet zijn prijs was of het gebrek aan waterstoftankstations, dan was het wel het uiterlijk van de eerste Toyota Mirai die elke vorm van een verkoopsucces in de weg zat. Dat was trouwens ook nooit de doelstelling van Toyota voor de eerste generatie. De tweede generatie van Toyota’s waterstofauto is in ieder geval een stuk vriendelijker voor het netvlies.
Wereldwijd verkocht de autobouwer toch 10.000 exemplaren van de Toyota Mirai. Het waren met name bedrijven die een poging met waterstof wilden wagen. Volgens Op weg met Waterstof zijn er in Nederland nu drie tankstations in bedrijf en zal het aantal snel groeien naar twintig. Dat is mooi op tijd, want de nieuwe Mirai komt in 2021 naar Nederland. Hij moet zo’n 650 kilometer op één tankje waterstof rijden.
De nieuwe waterstofauto staat op het TNGA-platform (Toyota New Global Architecture) en krijgt achterwielaandrijving. De brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit, die weer naar een kleine accu gaat. De Toyota Mirai voelt voor de bestuurder dus aan als een elektrische auto. De Mirai is 4.975 millimeter lang en heeft een flinke wielbasis van 2.920 millimeter. De prijzen zijn nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Toyota gaat waterstofvulpunten plaatsen

RC Mirai loopt echt op waterstof

Toyota Mirai

De snelste Toyota’s van dit moment

Foutste Toyota Mirai breekt snelheidsrecord

Rally rijden op waterstof kan over ‘een paar jaar’, denkt Toyota


Betrouwbaarheidskoning Toyota noemt de Tesla Model Y een ‘kunstwerk’


Helaas, zelfs met een enorme turbo trekt deze F&F-Supra geen wheelies


De nieuwe Toyota Grand Highlander heeft dertien (!) bekerhouders


Akio Toyoda stopt als baas van Toyota


Deze betaalbare roadtrip door Engeland kost je maar 350 euro


BAC stopt met de e-Mono op waterstof, gaat verder met verbrandingsmotor




Rally rijden op waterstof kan over ‘een paar jaar’, denkt Toyota


De eerste (grote) schepen varen in Noorwegen heel snel al op waterstof


Waarom er een laagje ijs op het vulpistool zit na het tanken van waterstof


Met de iX5 Hydrogen (op waterstof) wil BMW de druk op het elektriciteitsnet verlagen


Donkervoort denkt nu ‘zeker niet’ aan een elektrische auto, en ook niet aan waterstof


Subaru WRX STi met Ferrari V8 klinkt hemels


Lexus RZ 450e: 1e rij-indruk




Rally rijden op waterstof kan over ‘een paar jaar’, denkt Toyota


In 2026 moeten hybrides net zo duur zijn als pure benzineauto’s, meent Nissan


Kooptip: Je zou het niet zeggen, maar deze brave MX-5 is laat iedereen achter zich


Honda denkt dat eFuels de verbrandingsmotoren nog 20 jaar in leven houden


Vrouw rijdt doodleuk rond met halve auto, gaat voor tweede keer op de bon


Deze Pagani Huayra Dinamica Evo Roadster is een heel speciale one-off


Waarom deze VW Golf GTI wel legaal met kleine kentekenplaten mag rijden


De nieuwe Volkswagen ID.2All heeft de tellers van de Golf 1 of Kever


De laatste Wraith is de krachtigste Rolls-Royce ooit (en de laatste coupé met V12)


Reacties