Toyota Mirai: waterstofauto droogt goed op

De tweede generatie van de Mirai komt in 2021 naar Nederland

Toyota Mirai
Toyota Mirai
Toyota Mirai
Toyota Mirai interieur
Toyota Mirai interieur
Toyota Mirai interieur
Toyota Mirai
Toyota Mirai
Toyota Mirai
Toyota Mirai interieur
Toyota Mirai interieur
Toyota Mirai interieur

Als het niet zijn prijs was of het gebrek aan waterstoftankstations, dan was het wel het uiterlijk van de eerste Toyota Mirai die elke vorm van een verkoopsucces in de weg zat. Dat was trouwens ook nooit de doelstelling van Toyota voor de eerste generatie. De tweede generatie van Toyota’s waterstofauto is in ieder geval een stuk vriendelijker voor het netvlies.

Wereldwijd verkocht de autobouwer toch 10.000 exemplaren van de Toyota Mirai. Het waren met name bedrijven die een poging met waterstof wilden wagen. Volgens Op weg met Waterstof zijn er in Nederland nu drie tankstations in bedrijf en zal het aantal snel groeien naar twintig. Dat is mooi op tijd, want de nieuwe Mirai komt in 2021 naar Nederland. Hij moet zo’n 650 kilometer op één tankje waterstof rijden.

De nieuwe waterstofauto staat op het TNGA-platform (Toyota New Global Architecture) en krijgt achterwielaandrijving. De brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit, die weer naar een kleine accu gaat. De Toyota Mirai voelt voor de bestuurder dus aan als een elektrische auto. De Mirai is 4.975 millimeter lang en heeft een flinke wielbasis van 2.920 millimeter. De prijzen zijn nog niet bekend.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws