
De leukste manier om offroad te gaan met een compacte Toyota? Dat zal de GR Yaris blijven, het vierwielaangedreven rallyautootje met 261 pk voor op de openbare weg. Maar de beste manier is vanaf nu deze Toyota Yaris Cross. De nieuwe versie van de Yaris steekt 90 millimeter verder de lucht in en is volgens Toyota een volwaardige SUV – je zou ermee door de bossen moeten kunnen banjeren. De bodemvrijheid nam toe met 30 millimeter. Ook dijt de Cross aan weerskanten 10 millimeter uit.
Het segment van de compacte crossovers (of SUV’s, wat jij wilt) is het snelst groeiende segment van dit moment. Toyota is niet bescheiden en denkt 150.000 exemplaren per jaar weg te zetten, wat goed is voor een marktaandeel van 8 procent. Dit is dan ook een van de belangrijkste auto’s voor de Europese markt voor het merk. De Toyota Yaris Cross neemt het op tegen auto’s als de Peugeot 2008, Seat Arona, Volkswagen T-Cross, Mazda CX-3 en Renault Captur.
Specificaties Toyota Yaris Cross
Net als zijn lagere broertje gebruikt de Yaris Cross een 1,5-liter driecilinder met wat hulp van een elektromotor. Het totaalvermogen is 116 pk en het gaat allemaal naar de voorwielen. Een vierwielaangedreven Toyota Yaris Cross AWD komt niet naar Nederland. De zuinige aandrijflijn helpt Toyota met het behalen van de CO2-doelstellingen in 2020, aangezien de uitstoot onder de 90 gram per kilometer ligt. Een prijs is nog niet bekend, maar door de lage uitstoot zal de BPM een stuk minder zijn dan die van de GR Yaris. De Toyota Yaris Cross komt halverwege 2021 naar Nederland.
Meer van TopGear


Toyota en Mazda betrapt op sjoemelen met populaire modellen, wat betekent dit voor Nederland?

Is de Toyota Yaris Cross Hybrid terecht de bestverkochte auto in zijn soort? (review)

Toyota Yaris Cross Hybrid Executive

Toyota Yaris Cross: 1e rij-indruk

Deze auto wordt naast de Toyota RAV4 het meest gestolen in Nederland

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Toyota houdt vast aan waterstof, komt nu ook met rallyauto met verbrandingsmotor

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Waarom er nu weer duizenden nieuwe auto’s staan te verpieteren in de havens van Antwerpen

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)
