Met de elektrische fiets naar het werk gaan, kost minder moeite dan gewoon fietsen. Maar met een elektrische fiets op je rug naar het werk lopen, dat kost ineens veel meer energie. Als je dingen niet gebruikt zoals ze bedoeld zijn, dan werken ze niet goed. Maar nu blijkt dat zelfs PHEV’s die braaf worden opgeladen, minder groen zijn dan opgegeven.

Iedereen weet dat PHEV’s door het extra gewicht onzuinig rijden als ze een lege accu hebben. Het idee is dat je de auto netjes laadt en de benzinemotor dus minder vaak gebruikt. In principe regelen de meeste PHEV’s helemaal zelf wanneer ze de benzinemotor aanspreken en wanneer niet. En daar gaat het blijkbaar niet helemaal goed.

De PHEV’s nemen een korte woon-werkroute

EU-instantie Transport & Environment schakelt de Technische Universiteit van Graz in om het onderzoek uit te voeren. De plug-in hybrideversies van de Peugeot 308, Renault Megane en BMW 3-serie worden ingezet als proefkonijnen. Ze worden met een volle accu in de standaard rijmodus ingezet voor een route van 55 kilometer.

Een route van 55 kilometer moeten de moderne PHEV’s met gemak voor het grootste deel elektrisch kunnen afleggen, maar toch noteren de auto’s redelijk wat uitstoot. Vooral de BMW. Volgens de WLTP-testcyclus zou deze zo’n 36 gram CO2 per kilometer uitstoten. In de test noteren de onderzoekers maar liefst 112 gram.

Het wordt bij de BMW een stuk beter als de onderzoekers de navigatie instellen. Dan kiest de 3-serie aan de hand van de route wanneer hij de elektromotor het meest gebruikt. Maar zelfs dan is de uitstoot 67 gram per kilometer. Bij de Megane stijgt de CO2-uitstoot per kilometer van 30 naar 50 gram. De Peugeot 308 scoort het beste en stoot 33 gram uit in plaats van 27 gram.

Overigens lijkt de oplossing simpel: gewoon de PHEV in de elektrische modus zetten. Zeker als de rit binnen het elektrische bereik valt van de auto én je kunt op de bestemming opladen, kun je net zo goed de accu helemaal leeg rijden.

Met lege accu is het nog erger

Dit is helemaal een open deur. Natuurlijk worden PHEV onzuinig als je ze niet oplaadt. De uitstoot per kilometer schiet in het geval van de BMW omhoog van 36 naar 203 gram CO2. De Peugeot gaat van 27 naar 197 gram en de Megane van 30 naar 138. Volgens T&E zijn het vooral de zakelijk rijders die niet vaak hun PHEV’s bijladen.

Autofabrikanten verdienen veel aan subsidies voor auto’s die niet groen zijn

Twee jaar geleden noemde T&E de plug-in hybride al een ‘neppe elektrische auto’ die gemaakt zijn voor ‘lab-onderzoeken en belastingvoordelen’. In het huidige onderzoek concludeert T&E dat autofabrikanten ten onrechte profiteren van de subsidies voor PHEV’s. BMW, Renault en Peugeot zouden in 2022 in Europa vorig jaar 350 miljoen euro verdiend hebben aan subsidies.

T&E adviseert om PHEV’s niet meer te zien als voertuigen zonder uitstoot. Ze willen dat de stekkerauto’s belast worden aan de hand van échte uitstootcijfers. Deze echte cijfers zouden verzameld moeten worden, vindt T&E. Ook raden ze aan dat overheden stoppen met subsidies.

Reacties

  • Peter heeft op 29 november 2023 geschreven:

    Ik rijd een Megane Plug In Hybride uit 2021.
    Fijne auto, alleen bepaalt ie vaak zelf wanneer hij elektrisch rijdt en dat stoort me. Zelfs bij een accu die vol zit, schakelt ie over op benzine. En na een aantal kilometers elektrisch gereden te hebben slaat hij over op benzine.
    Ik rij in de B-stand
    Ik kan namelijk makkelijk elektrisch naar m’n werk rijden en weer terug. Ik kan thuis laden en op m’n werk als het moet.

    Reageer
  • Bertje heeft op 12 maart 2023 geschreven:

    Met mijn 320e lukt het vrij makkelijk om als verkrijger de helft of meer electrisch te rijden. Het is dan wel belangrijk om elk laadmoment te pakken… En dat is wel eens frustrerend omdat er of geen laadpunt in de buurt is of omdat ze allemaal bezet zijn…. Verder is het logisch dat de uitstoot op relatief korte ritten hoog is; komt de motor wel op bedrijfstemperatuur?? Dat kan bij continu gebruik in de winter als tientallen kilometers duren; laat staan bij geregeld niet lopen….🤔

    Reageer
  • Frans heeft op 12 februari 2023 geschreven:

    Ik heb 3 hybride auto’s gehad waarvan de laatste een Phev. Mijn Prius 3 reed 1 op 18 in stadsverkeer. Een vergelijkbare benzine auto 1 op 10. Op de snelweg was er natuurlijk weinig verschil. De Opel ampera (phev) kon 40 tot 70 km elektrisch rijden. Voor mij perfect. Op benzine reed hij 1 op 13 dus niet echt bijzonder. rijd je een phev louter om het belastingvoordeel dan kan het inderdaad negatief uitpakken

    Reageer
  • JAN heeft op 9 februari 2023 geschreven:

    Prius PHEV, 2,9 L op 100 km, gebruiksgemiddelde over 120,000 km. Welke benzine of hybride auto doet me dat na?

    Reageer
  • Joris heeft op 8 februari 2023 geschreven:

    Ik rij dagelijks 2x 30km. Ik laad altijd op met mijn phev, en verbruik daarbij 0 liter brandstof. Snap niet wat het probleem is bij dit artikel.. als je zelf geen debiel bent kan je gewoon elektrisch rijden met een phev

    Reageer
  • Leo Nijland heeft op 8 februari 2023 geschreven:

    Als jij kijkt naar de actieradius van de vol elektrische auto’s volgens de fabrieks opgaaf en de praktijk dan kom je ook op negatieve verschillen van 30-50% , afhankelijk van seizoen . Ik heb al een paar jaar ervaring met een Peugeot 2008 E . Zeker geen feest

    • Wilfred heeft op 8 februari 2023 geschreven:

      30 tot 50% is overdreven als je normaal rijdt. Maar dan nog stoten vol elektrische auto’s geen CO2 uit. Dus die vergelijking slaat nergens op.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)