Uitstoot Subaru gaat eindelijk omlaag

Maar belooft dat het rijplezier er niet onder lijdt

Foto('s): SubaruSubaru WRX STI S209
Foto('s): SubaruSubaru WRX STI S209
Foto('s): SubaruSubaru WRX STI S209
Foto('s): SubaruSubaru WRX STI S209
Foto('s): SubaruSubaru WRX STI S209
Foto('s): SubaruSubaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209
Subaru WRX STI S209

Ken je die mop van die Subaru-verkoper die vijf auto’s op een dag verkocht? Nee, wij ook niet. De bittere waarheid is dat de (belasting op) uitstoot de prijzen van leuke Subaru’s zo ver opdrijft, dat niemand er meer eentje wil. CO2 leek het merk ook jarenlang geen snars uit te maken, maar daar komt eindelijk verandering in – een verandering die ‘eens in de eeuw’ voor zou komen. Kan Subaru op deze manier over een paar jaar weer WRX STI’s gaan verkopen?

Vandaag gaf Subaru een presentatie in Japan waarbij ze vertellen zich te blijven committeren aan ‘plezier en gemoedsrust’, maar wel flink de uitstoot gaan drukken. Tegen 2025 wil het merk alle voertuigen elektrificeren. Binnen tien jaar moet 40 procent van alle nieuwe Subaru’s in ieder geval deels elektrisch zijn. In 2050 moet de uitstoot zelfs met 90 procent zijn afgenomen in vergelijking met 2010.

Het einde van de boxermotor?

Betekent dat het einde van de boxermotor? Allerminst. Subaru benadrukt dat ze blijven investeren in de befaamde boxermotor en in de vierwielaandrijving. Nu al kun je de zogenoemde e-Boxers krijgen van Subaru. Dat zijn 2,0-liter viercilinders met een kleine elektromotor van 17 pk om de uitstoot met wel 11 procent te drukken. Het gonst al jaren over een hybride WRX STI en die lijkt nu steeds dichterbij te komen.

Reacties
  1. Mesotten Stany zegt op 2 februari 2020 om 11:28:

    Dat zou top zijn. Ik ben wachtende op deze versie Sti hybride zet er maar vaart achter.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws