Uitvinding tegen kortsluiting in elektrische auto's

Bosch wil elektrische auto's uitrusten met een explosieve lading

Foto('s): Dario L1 / UnsplashTesla Model 3 bij Supercharger laadpaal
Tesla Model 3 bij Supercharger laadpaal

Stel je voor, Smart Summon in je Tesla slaat op hol en hij rijdt automatisch tegen de muur van je garage aan. Dan kan er een gevaarlijke situatie ontstaan, want de auto werkt op hoogspanning. Bosch denkt hier over na en komt met een uitvinding die elektrocutie na een ongeval moet voorkomen.

De uitvinding is eigenlijk een kleine explosieve lading, net als in een airbag, die afgaat bij een aanrijding. De kleine explosie vernietigt de verbinding van de accu met de rest van de auto. Hierdoor komt de auto niet onder hoogspanning te staan en neemt de kans op kortsluiting af.

Voorbeeldje? Wanneer de airbagsensoren afgaan, stuurt een microchip van Bosch de explosieve lading aan. Deze explosieven scheiden de batterij en de elektronica die voor het vermogen van de auto zorgen. De kleine explosie zou hierdoor wellicht een grotere explosie door kortsluiting kunnen voorkomen.

Hoogspanning is gevaarlijk

De batterijen van elektrische auto’s anno 2019 leveren een spanning van 400 tot 800 volt. Even ter informatie, een spanning van 50 volt kan levensbedreigend zijn (al is dat nog afhankelijk van wat andere zaken). Het is dus wel degelijk een serieuze zaak. De halfgeleiderchip schakelt de hoogspanningsaccu automatisch uit. Op die manier kan niemand in contact komen met de stroom.

‘De chips zijn ongeveer net zo groot als je vingernagel. Tegenwoordig is er bijna geen enkel onderdeel van de auto waarbij geen microchips worden gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan rijstrookondersteuning, cruisecontrol of regensensoren. Al deze toepassingen worden aangestuurd door microchips’, zegt Jens Fabrowsky van Bosch.

 

Reacties
  1. Frank zegt op 9 oktober 2019 om 05:56:

    Dit klinkt allemaal heel bijzonder, maar een BMW 1 serie uit 2007 heeft ook al een airbag module op de accu zitten die de stroom afsluit na een botsing. Wie weet had BMW dat al langer..

  2. Alex zegt op 3 oktober 2019 om 21:48:

    Ligt eraan hoeveel ampere het is

  3. TopGears zegt op 3 oktober 2019 om 16:56:

    Is een relais te ingewikkeld?
    50 Volt wisselspanning en 120 Volt gelijkspanning is de grens van gevaar maar is idd afhankelijk van de kracht = stroom = Ampere

    • Poelstra zegt op 3 oktober 2019 om 20:55:

      Kan ook vastkleven

  4. Eelke zegt op 3 oktober 2019 om 08:41:

    Of je leest de helft maar . Staat duidelijk dat dat van 50 v van meer factoren afhangt!

  5. Maiky Kalkman zegt op 3 oktober 2019 om 08:27:

    Toch een beetje slecht dat jullie 50 Volt levensbedreigend noemen. Voltage maakt helemaal niks uit voor hoe gevaarlijk het is. Het hangt af van het aantal Ampère. Je kunt iets van 200,000 Volt hebben met 0.01 Ampère, dan is het ook niet gevaarlijk. Het is totaal niet afhankelijk van het aantal Volt zoals jullie hier benoemden.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken