Tot nu toe waren de opties voor driezitters beperkt tot supercars en hypercars. Onbetaalbare auto’s zoals de McLaren F1, Speedtail en zelfs de nieuwe T50 supercar van Gordon Murray. Nu wordt deze lijst aangevuld met dit vrolijke, kleine autootje. Hij heet Uniti One en het is een elektrische stadsauto met 65 pk met een vanafprijs van 17.760 euro in Nederland. En de bestuurder zit dus in het midden – achter hem zijn er nog twee plekjes voor passagiers.

Dit in Zweden ontworpen stadsvoertuig, dat werd ontwikkeld in het VK, wordt aangeboden met de keuze uit twee accu’s. De standaard versie van de Uniti One krijgt een batterij van 12 kWh die een actieradius levert van 150 kilometer op één volle accu. Je kunt er ook voor kiezen om hem te upgraden met een batterij met 24 kWh, waarmee je na één keer volledig opladen 300 kilometer kunt rijden. Volgens Uniti kun je de actieradius van de auto in tien minuten met 100 kilometer aanvullen als je een CCS-oplader van 50 kW gebruikt.

De Uniti One weegt maar 600 kilogram

Aangezien de Uniti One ongeveer de omvang heeft van een broodtrommel, is het niet zo’n verrassing dat hij maar 600 kilo weegt. Hij is een stuk korter dan een Volkswagen Up, maar wel een tikkeltje breder. Het tempo waarin de One versnelt past goed bij een auto die gemaakt is voor in chaotische binnensteden. Hij doet er 4,1 seconden over om van 0 naar 50 te komen, 0 naar 100 duurt 9,9 seconden en zijn topsnelheid is 120 kilometer per uur.

Er werd ons verteld dat deze auto gemaakt is met een focus op comfort. Een goed idee, aangezien wegen in steden niet altijd even fijn zijn. Hij heeft ook twee verschillende rijstanden. Eén voor in de stad, die – oh verrassing – City heet, en eentje die het vermogen net een beetje opkrikt en, jawel, Boost heet. Deze stand zorgt voor meer weerstand in het stuur en een scherpere gasrespons.

Een voorbeeld van positieve verandering

Wat je van het design vindt, mag je zelf bepalen. Het is compact, simpel en het bevat een glazen dak voor beter zicht. De Uniti One is in drie kleuren verkrijgbaar, en ze zijn allemaal grijs. De carrosseriepanelen zouden makkelijk vervangbaar moeten zijn, handig bij parkeerschades.

Het interieur is ook heerlijk simpel. Het stuur wordt omringd door drie instelbare schermen. Spotify, Waze en andere connectiviteits-tools zijn beschikbaar en het hele systeem draait op Android. De achteruitkijkspiegel is vervangen door een groothoekcamera en de auto bevat de standaard veiligheidsmiddelen zoals ESP en ABS. En niet te vergeten: ledlampen, sfeerverlichting en een fatsoenlijk geluidssysteem.

De verkoop van de elektrische stadsauto begint in Europa. ‘Ons doel voor de Uniti One is om het voorbeeld te geven van positieve verandering in onze industrie’, zei Lewis Horne, directeur van Uniti. Of hij dit resultaat gaat behalen? We zullen het zien.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear