Italië, Portugal, Slowakije, Bulgarije en Roemenië pleitten nog voor vijf jaar uitstel, maar dat is niet gelukt. ‘De [Europese] Raad kwam ook overeen om tegen 2035 een doelstelling van 100 procent CO2-emissiereductie in te voeren voor nieuwe auto’s en bestelwagens’, meldt de Raad van de Europese Unie vandaag. In normale taal komt dat erop neer dat er vanaf 2035 in Europa geen nieuwe auto’s met een benzine- of dieselmotor meer verkocht mogen worden.

Er werd al zo lang gesproken over de maatregel dat je misschien onder de indruk was dat de regel al vastgesteld was, maar er was nog wat discussie over. Reuters liet twee dagen geleden weten dat de vijf landen aan het begin van dit artikel de deadline graag nog vijf jaar opschoven. Daar is dus geen gehoor aan gegeven. Ook Duitsland was aanvankelijk geen voorstander van de maatregel, maar moet nu eveneens overstag.

Mogelijk versoepelingen in 2026

De nieuwe regel wordt vaak het verbod op verbrandingsmotoren genoemd. Nieuwe auto’s mogen vanaf 2035 geen uitstoot meer produceren, dus pure diesel- en benzinemotoren (zoals we ze nu kennen) mogen niet meer de showroom verlaten. Er komen mogelijk wel uitzonderingen op de regel.

In 2026 gaat de EU evalueren hoe ver we staan als het gaat om de reductie van de CO2-uitstoot. Op dat moment kan er nog een uitzondering gemaakt worden voor plug-in hybrides. Dit zijn dus auto’s met een verbrandingsmotor én een elektromotor. Deze auto’s kunnen (als ze goed worden opgeladen) voor een groot deel volledig elektrisch rijden.

Ook wordt er dan gekeken naar synthetische brandstoffen, ook wel efuels genoemd. Deze brandstoffen produceren CO2, maar zijn over de hele cyclus CO2-neutraal. Ook mogen verbrandingsmotoren op waterstof in theorie nog verkocht worden, omdat deze geen CO2 uitstoten.

Hoe zit het met synthetische brandstoffen in 2035?

Merken als Porsche zijn druk met synthetische brandstoffen bezig. Om deze efuels te maken, pakken fabrieken CO2 uit de lucht om (met groene stroom) te verwerken tot brandstof. Uit de uitlaat van de auto komt met deze efuels nog CO2, maar omdat het uitstoot is die eerder uit de lucht is gegrepen, is de brandstof CO2-neutraal.

Het probleem hierbij zal zijn dat motoren die op efuels kunnen lopen, in de meeste gevallen ook op normale benzine kunnen draaien. Dus garanderen dat de nieuwverkochte benzinemotoren puur op synthetische brandstof gaan rijden, is lastig. Bovendien zijn efuels relatief prijzig om te produceren.

Waarom merken dan toch inzetten op synthetische brandstoffen? Er zullen in 2035 nog een hoop bestaande benzine- en dieselauto’s rondrijden. Merken als Porsche willen deze auto’s graag op de weg houden, maar wel op een duurzame manier.

Er is dus een kans dat er in 2035 geen nieuwe modellen komen die op synthetische brandstof moeten rijden, maar dat de peut bedoeld is voor bestaande modellen. Hierover zal meer duidelijk worden in 2026.

Verbrandingsmotoren op waterstof

Er zijn wel merken bezig met verbrandingsmotoren op waterstof. Als je waterstof verbrandt, komt er ook geen CO2 vrij, dus die motoren zouden in principe wel kunnen. Daarbij moet gezegd worden dat verbrandingsmotoren op waterstof bijzonder inefficiënt zijn en dat er een grote kans is dat er nooit een productiemodel voor Europa komt met deze techniek. Zoals het er nu naar uitziet, zal het grootste deel van de verkopen in 2035 bestaan uit elektrische auto’s.

In Nederland al verbod vanaf 2030

Nederland wil graag vooroplopen als het gaat om verduurzaming. Hier is de doelstelling om al in 2030 geen nieuwe auto’s met een benzine- of dieselmotor meer te verkopen. Volgens een onderzoek van PricewaterhouseCoopers uit 2021 zou dat haalbaar moeten zijn, ook gelet op de prijzen van EV’s tegen die tijd.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)