Ambitieuze motorfietsbouwers met grappige ideeën zijn er genoeg, maar het is niet vaak dat je van een kleine, beginnende fabrikant een voor productie vatbaar prototype tegenkomt dat het zomaar even helemaal anders doet. Vanguard Motorcycles is een nieuwe start-up uit New York van ontwerper Edward Jacobs (voorheen van Confederate Motorcycles) en entrepreneur François-Xavier Terny. Ze zijn van plan om tegen 2018 drie modellen op dezelfde basis te introduceren, waarvan deze Vanguard Roadster de eerste is.

‘Vorm en functie hebben elkaar nooit beter aangevuld’, aldus het persbericht van Vanguard. Ze hebben ergens wel een punt: de Vanguard Roadster heeft hoegenaamd geen onderdelen die je zou kunnen weglaten. Het 1.917 cc grote S&S V-twin-motorblok is een dragend onderdeel van het frame, evenals de tank en de transmissie. Het dichte achterwiel prijkt aan het uiteinde van een potige mono-arm zonder zichtbare ophanging en de uitlaten zitten in het zadel geïntegreerd. Aan de voor- en achterkant zien we elegante led-verlichting en er zijn geen zichtbare kabels of leidingen. Ook een dashboard ontbreekt – in plaats daarvan krijg je een tablet, waarop je meteen het beeld van de naar achter gerichte camera kunt zien die de spiegels vervangt.

Als je denkt dat dit niets meer is dan een knap staaltje statisch design, heb je het mis: de Roadster is een werkend en rijdend prototype. Vanguard presenteerde ‘m in hun eigen achtertuin, op de International Motorcycle Show in New York, en is van plan om hem in de Brooklyn Navy Yard te gaan bouwen. De richtprijs van de Vanguard Roadster wordt net geen 30.000 dollar; pittig, maar niet onoverkomelijk voor wie een werkelijk uniek en handgebouwd kunstwerkje in z’n schuur wil zetten. We zouden zeggen: spoed je naar de website van Vanguard voor een pre-order.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)