Verander je Renault Clio RS in een RS16

Renault geeft de Clio RS meer pit en laat hem meer lijken op de Clio RS16 Concept

Verander je Renault Clio RS in een RS16
Verander je Renault Clio RS in een RS16 2
Verander je Renault Clio RS in een RS16 2
Verander je Renault Clio RS in een RS16 2
Renault Clio RS Performance cockpit
Renault Clio RS Performance cockpit
Renault Clio RS Performance cockpit
Renault Clio RS Performance cockpit
Renault Clio RS Performance cockpit
Renault Clio RS Performance cockpit
Renault Clio RS Performance cockpit
Renault Clio RS Performance cockpit
Verander je Renault Clio RS in een RS16
Verander je Renault Clio RS in een RS16 2
Verander je Renault Clio RS in een RS16 2
Verander je Renault Clio RS in een RS16 2
Renault Clio RS Performance cockpit
Renault Clio RS Performance cockpit
Renault Clio RS Performance cockpit
Renault Clio RS Performance cockpit
Renault Clio RS Performance cockpit
Renault Clio RS Performance cockpit
Renault Clio RS Performance cockpit
Renault Clio RS Performance cockpit

Sinds de herintroductie van de Renault Clio RS in 2013, hoopten enthousiastelingen dat het Franse monstertje wat meer pit zou krijgen. Saai is ie niet. Maar in vergelijking met uitmonsteringen uit het verleden (neem de Cup-versie van de oude generatie) is ie wat tam. En niet in de laatste plaats vanwege zijn automatische versnellingsbak. In een hot hatch. Tsss…

Gaaf pakket

Renault heeft de smeekbeden (deels) verhoord en lanceert een rits accessoires die de Renault Clio RS een stuk interessanter kunnen maken. Helaas hoort een handbak daar niet bij. Het pakket is geïnspireerd op de gave Clio RS16 Concept, inclusief de gespierde bodykit (2.000 euro), de enorme achtervleugel (1.249 euro), de Turini wielen, koolstofvezel kuipstoelen, krachtigere remmen en een stijvere ophanging.

Dit alles is onderdeel van de RS Performance Line, een nieuwe accessoire-lijn die ook beschikbaar is op andere modellen, oud en nieuw. Renault wil hiermee meerdere modellen een sportievere uitstraling en uitrusting geven.

Net wel, of net niet?

‘RS Performance is een productaanbod dat de kloof moet overbruggen tussen sport- en raceauto’s’, vertelt Guillaume Calvar van Renault Sport. ‘Het is onze manier om trackfanaten alles te geven wat ze nodig hebben om hun Renault Sport-voertuig aan te passen. Mensen kunnen er zo een mooie en capabele circuitdag-auto van maken.’

Nou, niet ‘alles wat ze nodig hebben’. Het enige wat er ontbreekt is de 300 pk sterke motor uit de Mégane Trophy. En laat een spannender motor nou net zijn waar het publiek voor de Renault Clio RS om had gevraagd.

En natuurlijk die handbak, die er dus ook niet op zit. Het zijn niet de beste luisteraars, die Fransen. Misschien moeten we het nog eens in het Frans vragen.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws