Het Verenigd Koninkrijk stelt het verbod op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s met vijf jaar uit. Het verbod zou oorspronkelijk in 2030 ingaan, maar treedt nu pas in 2035 in werking. Dit betekent dat de verkoop van nieuwe benzineauto’s en nieuwe dieselauto’s in het VK op hetzelfde moment stopt als de verkoop in Nederland en de rest van de EU. De vertraging komt ook kort na grote investeringen van BMW, Jaguar Land Rover en Stellantis in de productie van elektrische voertuigen in het Verenigd Koninkrijk.
Premier Rishi Sunak zei: ‘Ik verwacht dat in 2030 het overgrote deel van de verkochte auto’s elektrisch zal zijn, omdat de kosten dalen, het bereik verbetert en de infrastructuur voor het opladen van elektrische auto’s groeit. Mensen kiezen nu al voor elektrische voertuigen, in zo’n grote mate dat we er elke 60 seconden een nieuwe registreren. Voor nu moet jij het zijn die die keuze maakt, niet de overheid die je dwingt het te doen.’
De doelstellingen zouden nog gehaald worden
Sunak beweert dat de vertraging geen afbreuk zal doen aan het vermogen van het Verenigd Koninkrijk om zijn doelstelling te halen om alle sectoren van de Britse economie tegen 2050 te decarboniseren, omdat ‘we onze aanpak afstemmen op landen als Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Australië, Canada, Zweden en Amerikaanse staten als Californië, New York en Massachusetts. En nog steeds voorlopen op de rest van Amerika en landen als Nieuw-Zeeland.’
De vertraging zou het Verenigd Koninkrijk volgens Sunak de tijd geven om ‘de oplaadinfrastructuur echt landelijk te maken en onze eigen auto-industrie te versterken, zodat we niet afhankelijk zijn van zwaar gesubsidieerde koolstofarme importen uit China’. De laatste opmerking suggereert dat het Verenigd Koninkrijk het onderzoek naar China van de EU scherp in de gaten gaat houden.
Niet iedereen is blij
Hoewel het erop lijkt dat de regering slechts wat gas wil terugnemen in plaats van volledig op de rem te trappen, is de beleidswijziging al op felle kritiek gestuit. Mike Hawes, de baas van de Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT), zei tegen BBC News: ‘De industrie heeft miljarden geïnvesteerd in deze overgang. Veel daarvan is al naar het Verenigd Koninkrijk gegaan en de regering heeft dat gesteund. We krijgen dus gemengde signalen. Als je die investeringen wilt voortzetten, heb je een sterke markt nodig. Als je geen uitstoot wilt bereiken, moet je het wegtransport decarboniseren.’
Ford is ook niet blij met de aankondiging: ‘Ons bedrijf heeft drie dingen nodig van de Britse regering: ambitie, toewijding en consistentie. Een versoepeling van 2030 zou alle drie ondermijnen.’ Volgens Ford is er een beleidsfocus nodig in deze lastige tijden, want niet alleen is de infra nog niet volwassen genoeg, het leven is al duur genoeg en dat zou ook niet meehelpen met de transitie.
Maarten heeft op 21 september 2023 geschreven:
Terecht. Dit heeft geen bemoeienis nodig vanuit de overheid.
De eerste duwtjes in de rug middels subsidies waren nodig maar inmiddels is de EV markt voldoende volwassen geworden.
Elk jaar worden de auto’s beter en elk jaar worden ze goedkoper.
De markt bepaald zelf wat het wil en de omslag gaat, zoals we eerder gezien hebben (whatsapp, kodac, nokia, videotheken) heel snel.
Mark my words, vervuilend ICE rijden wordt straks zo ‘oncool’ als roken en dan is iedereen oneens om.
Zijn we eindelijk af van de geopolitieke invloed van het midden oosten en erger.
Ooh, en voor de mensen die roepen dat het stroomnetwerk dat nooit aankan, dit is wat de netbeheerders ZELF in een inventarisatie van PWC :
“Voor een volledige integratie van voldoende duurzame industrie en verzwaren van het netwerk hebben ze tot 2025, 100 miljard euro nodig..”
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5225507/netbeheerders-100-miljard-2050-energietransitie-rapport-pwc
Wow zoveel geld, 100 miljard tot 2050 dat is onbetaalbaar.. Zie! “EV rijden kan helemaal niet”, “De (r)overheid liegt, de waarheid komt boven water”, “Het stond al op facebook”, “Ik snap alles”, “Kermis XYZ”.
Ondertussen gaat er ELK JAAR 45+ miljard subsidie naar fossiele brandstoffen.
Als wij van deze JAARLIJKSE 45 miljard, de komende 10 jaar 10 miljard per jaar aan duurzame zaken allokeren hebben we over 10 jaar dus een volledig energienetwerk, gebouwd om EV’s, warmtepompen en duurzame opwek en buffering aan te kunnen.
Let that sink in, om een quote van Musk te gebruiken.
Laters.
@maarten heeft op 21 september 2023 geschreven:
Stop eens met die leugens. Die miljardensubsidie (volgens het altijd betrouwbare Milieudefensie, ahum) is al lang en breed ontkracht door gezeghebbende experts en dat is je hier al meerdere malen verteld.
Maarten heeft op 21 september 2023 geschreven:
“Voor een volledige integratie van voldoende duurzame industrie en verzwaren van het netwerk hebben ze tot 2050 (niet 2025), 100 miljard euro nodig..”