


De verhoging van 10 procent is definitief
Het schijnt dat als je het getal op het snelheidsbord met twee vermenigvuldigt, daar dan de helft van neemt en dát cijfer aanhoudt op je kilometerteller, je nooit een snelheidsboete zult krijgen. Voor wie niet gelooft in dit soort illustere lifehacks heeft TopGear Nederland een mooi overzicht opgesteld van de belangrijkste verkeersboetes van 2024, zoals ze recentelijk bekend werden gemaakt in een beslisnota van het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
De verkeersboetes van 2024 zijn 10 procent hoger dan die van dit jaar, maar dan ook nog eens royaal afgerond naar boven. Een boete van 240 euro wordt dus geen 264 euro, maar 270 euro. Alleen boetes die voorheen 110 euro waren, zijn wel naar beneden afgerond – van 121 euro naar 120 euro. Dus een mooi jaar om de Euroknallers terug te brengen, wat ons betreft. Scroll iets verder door naar onderen om het overzicht van de belangrijkste verkeersboetes van 2024 te zien.
Lees ook: Mag je een paar meter náást een rood verkeerslicht legaal oversteken als voetganger?
Zoals in voorgaande jaren gelden de snelheidsboetes van 2024 bij overschrijdingen tot maximaal 30 km/u. Word je gepakt met een hogere snelheid, dan buigt de officier van justitie zich over je zaak. De duurste fanmail uit Leeuwarden die je in 2024 voor snelheid kunt ontvangen, bedraagt 495 euro. Zoals altijd zijn er twee soorten boetes: eentje voor te hard rijden onder normale omstandigheden en eentje voor bij wegwerkzaamheden. Het overzicht voor snelheidsboetes vind je onder aan deze pagina.
Was het toch niet donkeroranje, maar gewoon volledig rood? Dan kun je thuis een boete krijgen van 300 euro. Dit geldt bij verkeerslichten met zowel twee als drie kleuren. Overigens kun je ook een boete krijgen van 180 euro als je stil blijft staan als het verkeerslicht groen is. Fietsers krijgen een boete van 120 euro als ze door rood rijden; bromfietsers moeten 210 euro betalen.
Je mag niet ‘als bestuurder van een voertuig tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking’ vasthouden. Oftewel: je mag geen telefoon vasthouden tijdens het rijden. De boete voor deze overtreding bedraagt in 2024 maar liefst 420 euro. Voor bromfietsers is dit 290 euro en op de fiets krijg je 160 euro boete.
Ongetwijfeld de grootste ergernis op de A2, op de 100-borden na. Wie op de snelweg weigert een rijstrook naar rechts op te schuiven, kan daar een boete voor krijgen van 270 euro. Ook op autowegen met meerdere rijstroken is de verkeersboete voor onnodig linksrijden in 2024 een forse 270 euro. Rij je ergens anders onnodig links? Dan is de boete zelfs 300 euro. De boete voor rechts inhalen is trouwens ook 300 euro.
Uiteraard moet je bij elke boete nog administratiekosten rekenen. Deze kosten veranderen niet volgend jaar. Dus ook in 2024 mag je bij de boete 9 euro extra rekenen voor de administratie. Het maakt niet uit hoe hoog de boete is; bij een prent van 60 euro moet je 9 euro extra lappen, maar ook bij een boete van 900.000 euro wil het CJIB wat extra centjes voor het rekenwerk.
Snelheidsoverschrijding | Normaal | Wegwerkzaamheden |
4 km/u | € 35 | € 58 |
5 km/u | € 43 | € 69 |
6 km/u | € 53 | € 80 |
7 km/u | € 61 | € 94 |
8 km/u | € 69 | € 108 |
9 km/u | € 79 | € 121 |
10 km/u | € 90 | € 134 |
11 km/u | € 121 | € 169 |
12 km/u | € 132 | € 183 |
13 km/u | € 146 | € 199 |
14 km/u | € 157 | € 216 |
15 km/u | € 169 | € 232 |
16 km/u | € 182 | € 249 |
17 km/u | € 195 | € 266 |
18 km/u | € 210 | € 284 |
19 km/u | € 224 | € 303 |
20 km/u | € 240 | € 323 |
21 km/u | € 257 | € 343 |
22 km/u | € 273 | € 364 |
23 km/u | € 291 | € 384 |
24 km/u | € 306 | € 406 |
25 km/u | € 325 | € 429 |
26 km/u | € 343 | € 454 |
27 km/u | € 365 | € 479 |
28 km/u | € 383 | € 495 |
29 km/u | € 402 | € 495 |
30 km/u | € 421 |
Samengesteld door TopGear Nederland | Bron: JenV
Snelheidsoverschrijding | Normaal | Wegwerkzaamheden |
4 km/u | € 31 | € 47 |
5 km/u | € 39 | € 57 |
6 km/u | € 47 | € 68 |
7 km/u | € 56 | € 79 |
8 km/u | € 64 | € 91 |
9 km/u | € 75 | € 101 |
10 km/u | € 84 | € 113 |
11 km/u | € 115 | € 143 |
12 km/u | € 127 | € 158 |
13 km/u | € 139 | € 173 |
14 km/u | € 150 | € 187 |
15 km/u | € 162 | € 201 |
16 km/u | € 173 | € 219 |
17 km/u | € 186 | € 235 |
18 km/u | € 198 | € 251 |
19 km/u | € 214 | € 268 |
20 km/u | € 230 | € 284 |
21 km/u | € 243 | € 303 |
22 km/u | € 258 | € 323 |
23 km/u | € 273 | € 342 |
24 km/u | € 291 | € 360 |
25 km/u | € 308 | € 381 |
26 km/u | € 325 | € 402 |
27 km/u | € 342 | € 421 |
28 km/u | € 360 | € 444 |
29 km/u | € 381 | € 466 |
30 km/u | € 401 | € 488 |
Samengesteld door TopGear Nederland | Bron: JenV
Snelheidsoverschrijding | Normaal | Wegwerkzaamheden |
4 km/u | € 26 | € 34 |
5 km/u | € 32 | € 43 |
6 km/u | € 39 | € 53 |
7 km/u | € 46 | € 64 |
8 km/u | € 53 | € 73 |
9 km/u | € 60 | € 83 |
10 km/u | € 79 | € 109 |
11 km/u | € 109 | € 141 |
12 km/u | € 119 | € 154 |
13 km/u | € 128 | € 167 |
14 km/u | € 139 | € 180 |
15 km/u | € 150 | € 193 |
16 km/u | € 161 | € 208 |
17 km/u | € 175 | € 224 |
18 km/u | € 188 | € 240 |
19 km/u | € 201 | € 257 |
20 km/u | € 216 | € 273 |
21 km/u | € 231 | € 291 |
22 km/u | € 243 | € 308 |
23 km/u | € 258 | € 325 |
24 km/u | € 273 | € 343 |
25 km/u | € 287 | € 365 |
26 km/u | € 303 | € 384 |
27 km/u | € 318 | € 403 |
28 km/u | € 331 | € 425 |
29 km/u | € 349 | € 444 |
30 km/u | € 368 | € 466 |
31 km/u | € 386 | |
32 km/u | € 403 | |
33 km/u | € 421 | |
34 km/u | € 442 | |
35 km/u | € 461 | |
36 km/u | € 480 | |
37 km/u | € 495 | |
38 km/u | € 495 | |
39 km/u | € 495 |
Samengesteld door TopGear Nederland | Bron: JenV
Snelheidsoverschrijding | Normaal |
4 km/u | € 58 |
5 km/u | € 69 |
6 km/u | € 80 |
7 km/u | € 94 |
8 km/u | € 108 |
9 km/u | € 121 |
10 km/u | € 134 |
11 km/u | € 169 |
12 km/u | € 183 |
13 km/u | € 199 |
14 km/u | € 216 |
15 km/u | € 232 |
16 km/u | € 249 |
17 km/u | € 266 |
18 km/u | € 284 |
19 km/u | € 303 |
20 km/u | € 323 |
21 km/u | € 343 |
22 km/u | € 364 |
23 km/u | € 384 |
24 km/u | € 406 |
25 km/u | € 429 |
26 km/u | € 454 |
27 km/u | € 479 |
28 km/u | € 495 |
29 km/u | € 495 |
Samengesteld door TopGear Nederland | Bron: JenV
Fietser1000 heeft op 2 november 2023 geschreven:
Ik heb geen rijbewijs. Ik rijd alleen op de (electrische) fiets.
Ik heb als fietser èèn keer een boete gekregen.
Ik moet €70,- betalen. Incl registratiekosten.
Die kreeg ik voor het niet stoppen voor een ROOD stoplicht. Remkabel gebroken. Toen wist ik nog niet hoe ik mijn fiets moet onderhouden.
Fra heeft op 2 november 2023 geschreven:
Graag geen reacties geven als bekend verhaal.
Of afkrakende/afkeurende antwoorden.
Fietser1000 heeft op 2 november 2023 geschreven:
Ik heb èèn verzoek voor reacties op deze comment, dat er gèèèèèn reacties worden gegeven als “bekend verhaal”.
Of reacties als “had je maar beter moeten onderhouden”.
Met vriendelijke groeten,
Fietser1000
Jos heeft op 1 november 2023 geschreven:
regels zijn r om te breken.
gas erop. en ook gewoon aftikken.
is r tenminste nog wa lol aan in dit trutland.
veiligheid heeft te maken met dommigheid, niet met snelheid.
boetes is politiek. de proat nie werd.
Fietser1000 heeft op 2 november 2023 geschreven:
Veiligheid heeft met dommigheid te maken!?😡
Dan wil ik wel weten hoe je reageert als je zelf in de politiek zit, en dan dit soort commentaar naar je hoofd geslingerd krijgt.
Ron heeft op 28 oktober 2023 geschreven:
Die van mobiel vasthouden is met € 420 nog steeds veel te laag.
F.r. heeft op 2 november 2023 geschreven:
Ik zou eerder gaan voor een rijverbod.
Ongeacht of deze persoon op een fiets zit of in de auto. En in geval van een fiets, kettingslot door het achterwiel tot de persoon de bijkomende boete betaald.
Jojo heeft op 28 oktober 2023 geschreven:
Wat is nu de boete voor stilstaan op kruising jullie geven €120,- en €180,- aan wat klopt er niet?
Overbelasting heeft op 29 oktober 2023 geschreven:
Frappant dat men bij topgear nog niet weet dat boetes niet duur maar hoog zijn. Dure boetes bestaan niet.
Ron heeft op 28 oktober 2023 geschreven:
Heel fijn die stoplichten en de boetes.
Maar de hype van nu is proberen zo langzaam mogelijk op te trekken zodat er maar 1 of 2 auto’s door groen kunnen.
Geef gas en hinder niet.
Jabberwock heeft op 6 november 2023 geschreven:
Ik heb zelf tegenwoordig van die adaptive cruisecontrol. Dus de auto gaat zelf weer optrekken nav de afstand van de voorligger. Ik merk dat het wel iets trager gaat dan ouderwets dat gaspedaal intrappen.
Dus het zou ook kunnen zijn dat het geen hype is, maar meer en meer auto’s die dergelijke functionaliteit aan boord hebben.
Henk heeft op 1 november 2023 geschreven:
Ik geef je groot gelijk, is groen meteen gas geven en niet treuzelen, verkeer moet door,maar nee het nieuwe rijden is treuzelen en het andere verkeer hinderen.
Verkeer hinderen moet zware boetes opleveren, minstens 300 euro voor het verkeer ophouden.
Leon heeft op 28 oktober 2023 geschreven:
Ja ik ga klagen: 330 euro voor met 50 langs een wegwerken 30 bord rijden in de stad, is echt veel. Terwijl als je in de praktijk echt 30 gaat rijden op plekken waar toevallig zo’n bord staat word je in mijn ervaring behandeld als een rijdende chicane en ben je effectief een gevaar op de weg. Vind ik een lastige paradox.
Aad van der Struijs heeft op 27 oktober 2023 geschreven:
Iedere automobilist maakt zeer bewust deze handelingen. Het op een verkeerde plaats stoppen/parkeren, probeert men te verhullen door de PMN-verlichting in te schakelen (PMN = Pleur Maar Neer cq de alarmverlichting). Het veel gehoorde excuus ‘bij door rood rijden’ is “het licht was nog geel/oranje”. Men vergeet dan even, dat je ook bij geel/oranje redelijkerwijs dient te stoppen. In plaats daarvan drukt men op het gaspedaal om nog sneller te gaan rijden. n.b. Ik was in het verleden zo’n automobilist. Conclusie: Houd je gewoon aan de regel-/wetgeving en de boeteverhogingen gaan jouw portemonnee voorbij.
Rowland heeft op 27 oktober 2023 geschreven:
Voor diegenen die nu beginnen roepen “geldklopperij !”, wees gewaarschuwd en hou u net als anderen aan de gemaakte regels. En vergeet niet : die regels worden gemaakt en afgedwongen omdat een aantal bestuurders niet over voldoende sociaal gezond verstand beschikken om zelf veilig aan het verkeer deel te nemen. Dus eigen schuld, vervloek gerust uzelf.