Verlaten hotel bij Nürburgring: het verhaal erachter

De reden waarom het pand geen nieuwe uitbater kan vinden

Om 8:05 stipt gewekt worden door de eerste langsrazende race-uitlaat en daarna de hele dag live-muziek van een orkest van vermogende blaasinstrumenten. Een hotel pal naast de Nürburgring, met uitzicht op de sectie Quiddelbacher-Höhe, dat klinkt toch als een recept voor gegarandeerd succes, zou je zeggen. Toch ziet de toekomst van dit verlaten hotel bij de Nürburgring er niet rooskleurig uit.

Bezoekers van de Nürburgring kennen dit hotel vast. Het ligt in de buurt van Quiddelbach en Adenau en je komt er geregeld langs als je van en naar de ingang van de Ring gaat. Je hebt wellicht zelf eens overwogen om het te kopen, op te knappen en een leven naast de Nürburgring op te bouwen. Helaas is dat zo simpel nog niet. Er is namelijk een goede reden dat het verlaten hotel al meer dan twintig jaar leegstaat.

Zo zag het verlaten hotel er ooit uit

Op de locatie stond lang, lang geleden een houten boswachtershut. Toen de Nürburgring in 1927 opende, vertrokken de boswachters en kwam er een restaurant met de naam Alter Förster (oude boswachter) voor in de plaats. Later werd dit betonnen horeca-gebouw geplaatst met de naam Am Ring. Bezoekers van de Nürburgring en het natuurgebied van de Eifel konden er eten, drinken en overnachten.

Waarom het verlaten hotel bij Nürburgring niet gekocht wordt

Concrete informatie is schaars, maar het verhaal gaat dat het hotel financieel al niet zo lekker ging toen ze gesommeerd werden om de septische tank te verwijderen en een aansluiting met de riolering te regelen. Dat kon het management niet betalen. Ergens in de vorige eeuw ging het hotel failliet en sindsdien staat het leeg.

Dat is ook precies de reden dat het hotel zeer onaantrekkelijk is voor nieuwe uitbaters. Je zult de bouwval niet alleen volledig moeten opknappen (als dat überhaupt nog te doen is), maar ook een aansluiting op de riolering moeten regelen. Ook is er geen stromend water; dat werd geregeld met grote watertanks. Al met al zou het een gigantische investering zijn, die bijna niemand aandurft.

Foto’s: Johan Sjöström

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws