‘Verstandige SUV van het Jaar 2018’ – dat klinkt toch een beetje alsof je iets het graf in prijst, nietwaar? Vooral ook omdat het woordje ‘verstandig’ in onze beleving heel ver is verwijderd van het woordje ‘cool’.

Stevige stappers zijn ‘verstandig’. Een duffelse jopper is ‘verstandig’. Het hebben van een pen­sioen, je voedsel goed kauwen en niet te veel uit de frituur eten, dat is verstandig. Maar donuts zijn lekker, vooral als je ze opschrokt. Als mensen onze nieuwe auto zouden omschrijven als ‘een verstandige keuze’, dan zouden we denken dat ze de draak met ons staken.

Maar dat ligt ook een beetje aan de wijze waarop je het woord definieert. Is de XC40 een verstandige keuze omdat hij wellicht de mooiste onder de kleine SUV’s is (Jaguar E-Pace, Mercedes GLA, BMW X2, et cetera), met z’n ­stijlvolle hoeken en z’n funky glas?

Is hij verstandig omdat hij in allerlei interessante two-tone kleurcombinaties te krijgen is?

Nou, nee, zo bedoelen we het niet direct. Is hij verstandig omdat hij op een volledig nieuw en eigen platform wordt gebouwd in plaats van op een verkleind platform van een grote broer, en daarom speciaal – en niet alleen maar gekrompen – aanvoelt? Omdat hij aan dagelijks comfort de prioriteit heeft gegeven, boven onnodige sportiviteit?

Terwijl, dat gezegd hebbende, we ook even willen opmerken dat je de XC40 heel goed sportief kunt rijden? Heeft ‘verstandig’ een vervelende connotatie als we je vertellen dat deze auto een cabine heeft met alle speeltjes van grotere auto’s (zoals een groot centraal TFT-touchscreen)?

En dat naast alledaags aandoende maar zeer goed doordachte details zoals deurvakken waarin een laptop past, enorme opbergruimtes in de armsteunen (waarvan er een kan functioneren als een verwijderbaar vuilnisemmertje), een verstelbare vloer van de bergruimte, met haken om klein spul aan vast te maken. Is verstandig een rotwoord als je een heel royale uitrusting krijgt, met 18-inch velgen en led-­koplampen standaard? Nee.

Details doen ertoe

En het voelt allemaal zelfs heel verstandig aan als je erachter komt dat iemand bij Volvo eraan heeft gedacht om een plekje onder de bodem van de bagageruimte te creëren waar je de hoedenplank kwijt kunt als je de achterbank plat hebt gelegd voor de jaarlijkse rit naar Ikea – dan wrijf je zelfs even in je handen vanwege verstandig. Details doen ertoe. Details zijn verstandig.

Er zijn nog meer zaken die de XC40 afficheren als verstandig. Dit is hoogstwaarschijnlijk het veiligste voertuig van z’n type; hij scoorde op alle terreinen zeer hoog in de Euro NCAP-tests en is uitgerust met zo veel veiligheidssystemen dat we ze hier vanwege plaatsgebrek niet kunnen opsommen.

Dat betekent dat je z’n verstandigheid ook zult waarderen als de XC40 je op een dag onverhoopt te hulp moet schieten. En wat ook verstandig aanvoelt, is het idee iets te hebben gekocht dat onderscheidend, capabel en ruim is, gemaakt met mooie materialen, en voor een goede prijs.

Zelfbewust, niet arrogant

Wat de XC40 is, in feite, is een kleine SUV die aanvoelt als het product van een zelfbewuste, maar niet arrogante firma. Een uitgebalanceerde, doordachte, effectieve machine, geen ding om een niche mee te vullen. Deze auto wil niet iets zijn dat hij niet is, parasiteert niet op merk of imago – dit is geen modieus idee, maar een goed idee.

Dat betekent dat de enige verstandige conclusie die we kunnen trekken is dat de XC40 niet verstandig is omdat hij mooi of praktisch is – hoewel hij dat zeker is – en niet zo’n auto die je tolereert omdat hij min of meer voldoet aan al je eisen. Hij is verstandig omdat hij uitstekend is. De verstandige keuze is het beste voertuig in z’n klasse.

Reacties

  • Daniele heeft op 17 januari 2019 geschreven:

    Volgens mij is de foto van het dashboard niet correct. 😉
    Lijkt me van de DS7 Crossback te zijn. Ook een verstandige keuze lijkt me.
    Zeker in de 1.5D 130PK automaat. 😀

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)