Een doorsnee auto kun je spannender maken door langs de lokale tuner te rijden voor nieuwe software of zelfs een grotere turbo. Of je slaat de tussenpersoon over en gaat gelijk voor een verstandige auto met een knotsgekke motor. Hieronder zie je een lijstje van auto’s die ooit ontwikkeld zijn als verstandig vervoer of als goed werkpaard, maar waar het ergens helemaal fout ging – op de beste manier mogelijk.

Je kunt je nu niet meer voorstellen dat Audi met een nieuwe V12-dieselmotor komt, dus de meeste verstandige auto’s in deze lijst komen uit vervlogen tijden. Behalve de laatste, die kun je gewoon nog nieuw bestellen in Amerika, al duurt dat ook geen eeuwigheid meer. Check hieronder de lijst van knotsgekke motoren in verstandige auto’s.

Ford Excursion 6.8 V10

Ford Excursion met V10-motor

De Ford Excursion stond in zijn moederland Amerika te boek als ‘full-size SUV’, en overal elders als ‘een kleine planeet’. De krankzinnigste motor was de optionele 6,8-liter V10, die 310 pk leverde. Ofwel: minder power dan een VW Golf R, uit een motor die dik drie keer zo groot was. Zo zie je maar weer; het gaat niet om de grootte…

Dodge Ram 8.3 SRT-10

Dodge Ram 8.3 SRT-10 schuin voor met V10-motor

Ford is niet de enige die een V10 in de buurt van een flinke truck zag liggen en vond dat de twee elkaar eens moesten ontmoeten. Van 2004 tot 2006 wilde Dodge je namelijk graag een Ram pick-up verkopen met de 8,3-liter V10 van de Viper onder de kap. Daardoor produceerde hij 507 pk en 712 Nm koppel. Een van de Amerikaanste auto’s ooit.

VW Touareg 6.0 W12

Volkswagen Touareg 6.0 W12 Sport-editie schuin voor

Ook Europeanen zijn niet te beroerd om bespottelijke motoren in normale auto’s te mikken. Neem deze Touareg met de 6,0-liter biturbo W12 die normaal gesproken voor Bentleys was bestemd. Er werden er 500 gemaakt voordat VW weer verderging met ‘gewone verstandige dingen’. De Touareg W12 kwam als Executive-versie en Sport-editie die je hierboven ziet.

VW Passat 4.0 W8

Volkswagen Passat W8 badge op de achterklep W8 en 4 Motion

Eerder dit millennium vond VW het ook een prima idee om een Passat van een W8-motor te voorzien – in feite vier banken van twee cilinders, samengebracht in een compacter blok. Na een paar jaar haalde VW hem uit het gamma, maar behield het W-idee voor iets dat Bugatti Veyron heet. Geen idee of dat ooit wat succes heeft geboekt.

Toyota Previa Supercharged

Toyota Previa supercharged schuin voor

Ken je die van dat achterwielaangedreven MPV’tje met die supercharged middenmotor? Ja, serieus: in de jaren ’90 had Toyota er eentje in de aanbieding. Er lag een 2,4-liter viercilinder onder de voorstoelen, die met de later toegevoegde -compressor maar liefst, eh… 156 pk leverde. We zijn niet boos Toyota, alleen een beetje teleurgesteld.

Mercedes R 63 AMG

Mercedes R 63 AMG schuin achter

In deze tijd van downsizing en hybride-boosts lijkt het hele idee van een Mercedes met een 6,2-liter V8 absurd. Wat pas écht idioot is: het scala auto’s waar die legendarische motor in heeft gelegen. Sedans, stationwagens, SUV’s, cabrio’s – en een zeszits MPV/SUV-mafkees die R-klasse heette. Ooit een ondergeschoven kindje in de AMG-familie, nu een zeldzaam juweel.

Audi Q7 6.0 V12 TDI

Audi Q7 6.0 V12 TDI rijdend op een weg schuin voor

Audi heeft het succes op Le Mans nooit gebruikt om supercars te verkopen. Liever stopten ze een uitzinnige motor in een verstandige familieauto: een 6.0 V12 turbodiesel in de best lelijke Q7. Een 1.000 Nm sterke, 2,7 ton zware ode aan alles wat goed (en fout) is aan Duitse ingenieurs. 0 naar 100 km/u doet ie in 5,5 seconden en de top ligt op 250 km/u.

Chevy Suburban 2500 8.1 V8

Chevrolet Suburban 2300 schuin voor met boot op oplegger

De negende-generatie Suburban kende vele V8-motoren. Voor de werkpaarden uit de 2500-serie was er zelfs de inspirerende optie van een 8,1-liter V8, die trouwens maar 325 pk leverde. Hij was daarmee minder krachtig dan de 6,0-liter, al had ie wel veel meer koppel. Beide versies voldoen prima in het werk dat ze verzetten.

Dodge Durango Hellcat

Neem een familie-SUV met drie zitrijen en mik er de motor van een Dodge Hellcat in. Veel idioter kun je een autorecept in 2022 niet krijgen. Dit 6,2-liter anachronisme van 717 pk weegt 2.400 kilo, maar zit in 3,6 seconden op 96 km/u. Malle motoren in verstandige auto’s? Op Amerika kun je bouwen. Ook in het heden.

Reacties

  • Jeffrey heeft op 9 januari 2023 geschreven:

    De Touareg W12 heeft helaas geen turbo’s, althans niet de versie die bij de dealer te koop was.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear