Volkswagen Golf 8: 1e rij-indruk

Rijdt de nieuwe Golf radicaal anders, of is het meer van hetzelfde?

Foto('s): VolkswagenVolkswagen Golf 8
Foto('s): VolkswagenVolkswagen Golf 8
Foto('s): VolkswagenVolkswagen Golf 8
Foto('s): VolkswagenVolkswagen Golf 8
Foto('s): VolkswagenVolkswagen Golf 8
Foto('s): VolkswagenVolkswagen Golf 8
Foto('s): VolkswagenVolkswagen Golf 8
Foto('s): VolkswagenVolkswagen Golf 8
Volkswagen Golf 8
Volkswagen Golf 8
Volkswagen Golf 8
Volkswagen Golf 8
Volkswagen Golf 8
Volkswagen Golf 8
Volkswagen Golf 8
Volkswagen Golf 8

TopGear stapt net uit de nieuwe Volkswagen Golf 8. In ons volgende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Volkswagen Golf 8 1.5 eTSI
Locatie: Porto, Portugal
Weersomstandigheden: Strakblauwe hemel en zo’n 15 graden

Waarom testen jullie de oude Golf?

Kom nou, dat grapje begint wel erg oud te worden inmiddels. Het is geen geheim dat Volkswagen zelden het roer rigoureus omgooit bij zijn goedlopende modellen. Ook de nieuwe VW Golf 8 evolueert heel dociel naar de achtste generatie. En waarom zouden ze het ook anders doen? In Europa zet Volkswagen een slordige half miljoen Golfjes per jaar weg – het recept werkt. Bovendien, parkeer de Golf 8 naast de vorige generatie en je zult zien dat de twee wel degelijk goed te onderscheiden zijn.

Is de nieuwe VW Golf 8 groter?

Het platform waarop de Golf staat, is grotendeels hetzelfde als zijn voorganger. De totale hoogte nam af met 3,6 centimeter en dat is direct de meest ingrijpende dimensiewijziging; de wielbasis bleef hetzelfde, de totale lengte groeide net iets minder dan 3 centimeter en de breedte nam toe met een kleine centimeter. Wat erop neerkomt dat je nog altijd met vier volwassenen prima in de Golf kunt zitten. De achterbank heeft overigens een zitplaats in het midden, maar daar steekt de middenconsole uit, wat het geen ideale plek voor lange mensen maakt.

Is het interieur in de VW Golf 8 wel anders?

Zeker. De focus lag bij de nieuwe Golf op het interieur en de knoppengenocide die daar voltrok. Analoge toerentellers en naalden sneuvelden in alle uitvoeringen en een digitaal instrumentarium is standaard. Het 8,25-inch infotainmentscherm in het midden krijgt nog gezelschap van draaiknoppen, bijvoorbeeld voor het volume. Kies voor het grotere 10-inch scherm en de de draaiknoppen wisselen met veegpaneeltjes. Het volume, net als de temperatuur en het glazen dak, bedien je met een veegpaneeltje.

Je mag ook op deze aanraakpaneeltjes tikken of drukken, wat handig is als jij je partner nog in de kroeg ontmoette en niet met een swipe-beweging. Dan werkt het ook prima. In de Golf GTE en de R-Line verdwijnen zelfs de knoppen op het stuur voor aanraakpaneeltjes. In de versie die wij testten, zaten knoppen op het stuur. Deze knoppen (zoals die van de adaptieve cruisecontrol) zullen in sommige Golfjes niet werken, omdat de opties niet gekocht zijn. Deze opties kun je dan via de digitale winkel in het infotainmentsysteem aankopen.

En werkt alle tech in de VW Golf 8 goed?

Prima, hoor. Alle menu’s zitten waar je verwacht, de veegpaneeltjes werken uitstekend en je mist de fysieke knoppen nauwelijks. De digitale spraakassistent negeerde ons regelmatig als we ‘Hey Volkswagen’ riepen, totdat we het op een vreemd soort Engels-Duitse wijze zeiden. Een Nederlandstalige-versie van de assistent volgt later. De gebarenbediening (waarbij je door de lucht veegt om een volgend scherm te kiezen) werkt minder goed, maar dat gaf Volkswagen ook toe.

En hoe rijdt het?

De 1.5 TSI is een oude bekende uit de Golf 7 en keert terug naar de nieuwste telg van de VW-familie. Optioneel kun je hem als ‘eTSI’ krijgen, waarbij een kleine elektromotor een klein zetje geeft of juist energie terugwint. In de praktijk merk je weinig van de milde elektrificatie en de viercilinder blijft zijn soepele zelf. Wil je zelf schakelen, dan kun je alleen de normale TSI nemen. De handgeschakelde TSI en de eTSI met DSG zijn overigens net zo snel.

Volkswagen focuste bij de Golf 8 ook op het onderstel. De hatchback moest wendbaarder en sportiever worden. Het voorste subframe van staal verdwijnt (alleen als je voor de optionele adaptieve dempers kiest) voor een aluminium exemplaar en met een stapeltje grafieken laat Volkswagen ons zien dat de Golf sneller reageert op de stuurinput, een hogere bochtensnelheid heeft en stabieler op de weg ligt.

Om te beginnen is de Golf in de Comfort-stand inderdaad, onder meer door zijn fijne stoelen, aangenaam om in te rijden. In de zachtste stand zijn de dempers aanzienlijk zachter dan in de Sport-modus en de Golf doet zijn best om het wegdek te absorberen. In de Sportstand zetten de dempers zich schrap en bij een klinkerweggetje kun je het blikje fris in de bekerhouder maar beter even laten staan.

Zoek je de bochten op, zal de Golf zich niet snel van zijn stuk laten brengen. De auto blijft stabiel en voorspelbaar. Een bonafide hot hatch is het uiteraard niet, en dat is gelukkig ook zijn rol niet. De Golf zoekt de gulden middenweg op tussen comfort en sportiviteit, zoals de hatchback dat al jaren doet. En dat doet hij in dit geval ook weer perfect. Comfortabel genoeg voor dagelijks en leuk genoeg als je eens een gekke bui hebt. Precies wat je al van een Golf gewend was, maar dan allemaal iets beter.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws