
Zo nu en dan hobbelen we naar onze favoriete verkoopwebsites om te kijken of er een Volkswagen Golf R32 te koop staat voor nét iets te weinig geld. Het liefst eentje van de vierde generatie van een eigenaar die geen idee heeft wat er nou eigenlijk in zijn garage staat. Alleen dat ie ‘best oud is, te veel herrie maakt en onzuinig is’. Dat is de droom. Zo’n R32 is afgerond één van de driehonderdvijfenzeventig toffe auto’s die we voor weinig proberen te spotten, maar dat terzijde.
Onze zoektocht brengt ons op goddeloze plekken. Bijvoorbeeld bij een 1.9 TDI met een R32-bodykit in Rijkswaterstaat-kleuren. Niets is heilig. En soms, heel soms, is dat maar goed ook. Want zo kwamen we ook op het spoor van deze Volkswagen Golf R32 HGP Turbo.
Waarom een HGP Turbo?
De HGP-behandeling lost een belangrijk probleem op van de Golf R32; hij mist snelheid. Wat wil je ook met 250 pk op 1.544 kilo. Een Golf GTI met wat nieuwe software houdt de zescilinder met gemak bij. Het enige voordeel van de R32 is zijn vierwielaandrijving en het geluid. Of eigenlijk is alleen al het geluid reden genoeg om de dikke hatch te kopen.
Deze Volkswagen Golf R32 HGP Turbo speelt met 445 pk, bijna 200 pk meer dan het origineel. De rekening van de ombouw komt op 26.359 euro. Serieus geld dus. Wat de nieuwe specificaties van deze R32 zijn, is niet bekend. Als het allemaal een beetje goed in elkaar steekt, kun je een 0-naar-100-tijd verwachten van minder dan 4 seconden.
De vraagprijs voor de Volkswagen Golf R32 HGP Turbo is 24.945 euro. Het is daarmee de duurste R32 van Autowereld.nl. En de snelste.
TopGear nieuwsbrief
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox.
Meer van TopGear


Als we alle Volkswagen Golfjes en Polo’s verbieden in de spits, zijn er nooit meer files

Kerel met verlaagde Golf GTI moet telkens wiel demonteren om te kunnen tanken

Volkswagen Golf R 20 Years is de krachtigste productie-Golf tot nu toe

Nooit eerder getoonde Volkswagen Golf 8 TCR duikt op in loods

Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

Kooptip: Volkswagen Transporter T3 met een Audi-V8

Volkswagen Golf 5 GTI neemt het op tegen Golf 2 met V6-motor

Als we alle Volkswagen Golfjes en Polo’s verbieden in de spits, zijn er nooit meer files

De Volkswagen ID. Aero zou een Tesla-killer zijn als de Model S niet al dood was in Nederland

Deze restomod Volkswagen Kever van Milivié moet 570.000 euro kosten

HGP Volkswagen Multivan T7 met 340+ pk gaat voluit op de Duitse Autobahn

Volkswagen Golf 5 GTI neemt het op tegen Golf 2 met V6-motor

Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

VW Golf GTI W12 is een vergeten concept

VW Golf R32 met 850 pk te koop

Kooptipje: Golf GTI in de kleur Magma Orange te koop

Lolreclame: VW Golf GTI ’unpimp ze auto’

Volkswagen Golf 5 GTI neemt het op tegen Golf 2 met V6-motor

De Citroën C4 X is niet helemaal een tweeling van de Peugeot 408

Waarom de Opel Astra iets minder praktisch is dan de Peugeot 308 met dezelfde techniek

De Ford Focus Wagon Active is niet de modernste in dit segment. Is dat erg?

De aankomende BMW M2 is het laatste M-model zonder elektrificatie

De Audi RS 3 van Manhart krijgt 500 pk en gouden randjes

Brabus tovert Mercedes C 300 om tot B30 en D30

Datingcoach verbijsterd: Dennis monteerde een herriepijp maar kan nog steeds geen date krijgen

Komt de Veilside Mazda RX-7 van Han terug in Fast X?

Deze gemodificeerde BMW X6 M Competition heeft ál het koolstofvezel

Mansory maakt Mercedes-Maybach GLS aantrekkelijk voor pakketbezorgers

De Renntech Mercedes-AMG GT Black Series is de krachtigste Black Series ter wereld

Brabus tovert Mercedes C 300 om tot B30 en D30

Kooptip: Volkswagen Transporter T3 met een Audi-V8

Volkswagen Golf 5 GTI neemt het op tegen Golf 2 met V6-motor

Man leent BMW M3 uit voor videoclip, is niet blij als zijn auto terugkomt

Deze gemodificeerde BMW X6 M Competition heeft ál het koolstofvezel

Als we alle Volkswagen Golfjes en Polo’s verbieden in de spits, zijn er nooit meer files

EU maakt uitzondering CO2-regels voor supercarmerken zoals Lambo en Ferrari

Dit moet je weten over de ‘blackbox’ of EDR die morgen verplicht is voor auto’s in de EU

Zijn oldtimers de manier om ‘gratis’ te rekeningrijden in 2030?

Brabus tovert Mercedes C 300 om tot B30 en D30

Snelheid verlagen tegen uitstoot: hoe hard rijden we gemiddeld in Nederland na 19:00 uur?

Reacties