Volkswagen ID.5 en ID.5 GTX onthuld

De ID.4 met aflopende daklijn is onthuld

Foto('s): VolkswagenVolkswagen ID.5 (2021)
Foto('s): VolkswagenAchterkant Volkswagen ID.5 (2021)
Foto('s): VolkswagenInterieur Volkswagen ID.5 (2021)
Foto('s): VolkswagenAchterbank Volkswagen ID.5 (2021)
Foto('s): VolkswagenZijkant Volkswagen ID.5 (2021)
Volkswagen ID.5 (2021)
Achterkant Volkswagen ID.5 (2021)
Interieur Volkswagen ID.5 (2021)
Achterbank Volkswagen ID.5 (2021)
Zijkant Volkswagen ID.5 (2021)

De Volkswagen ID.4 is groter dan de ID.3, dus dan moet de ID.5 de grootste tot nu toe zijn, toch? Niet helemaal. Volkswagen hanteert dezelfde namenstrategie als BMW met de X-modellen. Deze nieuwe Volkswagen ID.5 is de sportievere versie van de ID.4, inclusief een hippe aflopende daklijn. Hij verhoudt zich als de X4 tot de X3. Of als je het binnen hetzelfde concern wilt houden, is dit de Q4 Sportback van Volkswagen. Op het sportieve dak na is de Volkswagen ID.5 vrijwel gelijk aan de Volkswagen ID.4 als het gaat om de afmetingen. Ook de wielbasis is hetzelfde.

De coupé-daklijn kost de Volkswagen ID.5 1,2 centimeter hoofdruimte achterin. De bagageruimte is op papier vreemd genoeg iets groter, maar dat komt omdat deze gemeten wordt tot de hoedenplank. Als je zou gaan stapelen tot het dak, dan kun je ongetwijfeld meer kwijt in de ID.4. De bagageruimte is 6 liter groter in de ID.5, waardoor de totale inhoud neerkomt op 549 liter. De prijs van de nieuwkomer zal iets hoger liggen dan die van de ID.4, al is nog niet bekend hoe duur de Vijf zal worden. We gokken ergens net onder de 50.000 euro.

De motoren van de nieuwe Volkswagen ID.5

De Volkswagen ID.5 komt gelijk ook als GTX met 299 pk en vierwielaandrijving. De 0-100-tijd is 6,3 seconden met een top van 180 km/u. De normale versies hebben allemaal achterwielaandrijving. De Pro biedt 174 pk en 310 Nm, plus een actieradius van 520 km. De Pro Performance gaat naar 204 pk met hetzelfde koppel en een identieke actieradius. Alle versies hebben dezelfde 77-kWh accu. Laden doet de Volkswagen ID.5 met maximaal 135 kW waardoor je in een halfuurtje net geen 400 kilometer tapt. Er is een update onderweg voor de ID.4 om ook van 125 naar de 135 kW te gaan.

En waar is de Volkswagen ID.6?

Nu is het wachten op de ID.6, zou je denken, maar die is er al. In China trok Volkswagen eerder dit jaar al het doek van de ID.6. Dit is niet een nóg sportievere versie van de ID.4, maar een gezinsbak waar zeven mensen in kunnen zitten. Er zijn momenteel nog geen plannen bekend om de grote MPV naar Europa te halen.

Reacties
  1. Mr. Cars zegt op 3 november 2021 om 13:08:

    Prima aanbod maar doe de ID4 maar. Of de Enyaq, als je die mooier vindt. Value for money zijn dit de beste aanbiedingen voor de elektrische lease rijder momenteel.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken